چگونه صنعتکاران به رونق تولید برسند؟

24 فروردين 1398 ساعت 15:15

یکی از نقیصه‌های تولید به هزینه تمام شده بالای کالا‌ معطوف می‌شود، عارضه‌ای که در مسیر تجاری سازی محصولات داخلی موانعی عمیق ایجاد کرده است.


به گزارش تولید ایرانی؛ کاهش هزینه تولید یکی از مولفه‌های اساسی در پیشرفت و شکوفایی صنعتی و تولیدی محسوب می‌شود.

در کشور‌ها و جوامع صنعتی، از این هدف، به عنوان یک دستور کار اساسی یاد می‌شود و با بررسی و مطالعه نقشه راه و مسیر طی شده از سوی کشور‌های اینچنینی (توسعه یافته) این واقعیت مسجل و مبرهن می‌شود که تقریبا اکثریت قریب به اتفاق آنها، برای حصول این امر تلاش نموده اند.

بابک موحدی، یکی از فعالان صنعتی و تولیدی در استان البرز با اشاره به هزینه تمام شده بالای تولید در کشور اظهار کرد: متاسفانه این نقیصه یکی از نارسایی‌های جدی در بخش تولیدی کشور به شمار می‌رود و بواسطه این عارضه تولید کننده و مصرف کننده، توامان با یکدیگر متضرر می‌شوند، زیرا هر کدام از طرفین به ناچار هزینه بالایی برای تولید و خرید محصول مورد نظر خود پرداخت می‌کنند.

وی افزود: همواره بر لزوم توسعه صادرات کالا‌های ایرانی به عنوان یکی از ابزار‌های قدرتمند در شکوفایی و رونق اقتصادی کشور یاد می‌شود، امری که یکی از پیش نیاز‌های اساسی آن را باید در کاهش قیمت تمام شده جستجو نمود.

این فعال صنعتی و تولیدی در ادامه بیان کرد: اساسا در عرصه تجاری و بازار‌های بین المللی که رقابت عنصری برجسته به شمار می‌رود، هزینه بالای تولید یک پوئن منفی است و به تبع در چنین شرایطی رقبا با هزینه نازل‌تر تولید، عرصه رقابت را از دیگر کشور‌ها می‌ربایند و به تعبیری تولیدات چنین کشور‌هایی (که از حیث قیمت پایین‌تر از کالا‌ها و محصولات نمونه مشابه است) با اقبال افزون تری مواجه خواهد شد.

موحدی گفت: برخی گمان می‌کنند مضرات قیمت و هزینه تمام شده بالای تولید، صرفا در عرصه صادراتی و بازار‌های بین المللی ظهور  پیدا می‌کند، اما در واقع امر، اثرات زیان بار این نارسایی در بازار‌های داخلی نیز نمود دارد.

وی افزود: یکی از دلایل تمایل و گرایش بخشی از مردم به کالا‌ها و محصولات خارجی، ناظر بر همین موضوع است و به تبع در شرایطی که متقاضی یا مشتری مشاهده می‌کند قیمت فلان کالای نمونه داخلی به نسبت نمونه مشابه خارجی آن (با همان کیفیت) بالاتر است، احتمال گرایش متقاضی برای خرید کالای خارجی تشدید می‌شود و می‌باید برای رفع و دفع این اختلافات و تمایزات بیش از پیش تلاش شود.

موحدی بیان کرد: در صورت حصول این امر، اقبال به کالا‌های تولید داخلی افزایش می‌یابد و در سایه استقبال هر چه بیشتر از محصولات و کالا‌های ایرانی، تردیدی وجود ندارد که بستر برای حصول و تحقق رونق تولید نیز هموار می‌شود.
این فعال صنعتی و تولیدی گفت:اساسا در شرایطی که میل به خرید کالا‌های داخلی ارتقا پیدا می‌کند، ضریب عرضه و فروش آن نیز افزایش پیدا می‌کند و در چنین شرایطی، بر میزان رونق تولید افزوده خواهد شد و در سایه چنین توفیقی، بسیاری از نارسایی‌های اقتصادی مرتفع خواهد شد.

نرخ بالای تمام شده کالا‌های تولیدی، توان رقابت از آنها را سلب کرده است
چندی پیش، فیروز ابراهیمی، دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به نقیصه مذکور (قیمت تمام شده بالای تولید در کشور) اظهار کرد: به واسطه این عارضه، توان رقابت از بسیاری کالا‌های تولیدی و صنعتی داخلی در بازار‌های داخلی و خارجی سلب شده است.

وی در تشریح عوامل موثر در بالا رفتن هزینه‌های تولید بیان کرد:سود ماخوذة فراتر از قاعده تسهیلات بانکی از کارخانه‌های تولیدی و دریافت مالیات‌های سنگین، یکی از دلایل بالا رفتن هزینه تولید در کشور به شمار می‌رود.
موحدی، فعال صنعتی و تولیدی در تشریح عوامل و دلایل موثر در بالا رفتن هزینه تولید در ایران، گفت: اساسا احصاء و تحلیل علل و دلایل بالا بودن هزینه تولید در ایران، ناظر و معطوف به یک عامل منفرد و واحد نمی‌شود و مجموعه‌ای از هزینه کَرد‌ها باعث فزونی یافتن نرخ هزینه تولید در کشور می‌شود.

وی افزود: به صورت طبیعی، تولیدکننده و یا صنعتگر ناچار است تمامی هزینه کرد‌ها در فرآیند تولید را از محل عرضه و فروش کالا تامین کند و این امر با محاسبه هزینه انرژی اعم از آب، گاز و برق تا دستمزد نیروی انسانی، بیمه، هزینه نگهداری تجهیزات و ادوات تولیدی، اجاره محل و اماکنی که برای تولید در نظر گرفته شده (در صورت استیجاری بودن آن) تا سود دریافتی بانک‌ها از محل ارائه تسهیلات و... فابل بررسی خواهد بود که به واقع تماما بر روی نرخ تمام شده کالا اثر گذار است.

موحدی در ادامه بیان کرد:یکی دیگر از عوامل اثرگذار در هزینه تمام شده تولید در کشور، به هزینه کَردی معطوف می‌شود که برای خرید و تهیه مواد اولیه مصروف می‌شود و در صورت کاهش هزینه‌های اینچنینی، طبیعتا نرخ و قیمت تمام شده تولید با کاهش هر چه بیشتری همراه خواهد شد.

این فعال صنعتی و تولیدی گفت:به واقع برای کاهش هزینه تولید باید با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و همسویی و همگرایی تمامی دستگاه‌های ذی ربط برای نائل شدن به این هدف خطیر گام برداشت در غیر اینصورت حصول چنین توفیقی ناممکن خواهد بود.

وی افزود: به طور طبیعی هر آنچه هزینه تولید کاهش یابد، جاذبه کالا و محصول تولیدی برای مصرف کننده نیز افزایش می‌یابد و در چنین فضا و بستری، فروش اقلام تولیدی تسهیل می‌شود و تولید با رونق افزون تری همراه خواهد شد.

الگوبرداری از کشور‌های توسعه یافته جهان در عرصه تولیدی و صنعتی یکی از مولفه‌ها و الزاماتی است که می‌باید مورد توجه قرار گیرد، در غیر اینصورت گرفتار آزمون و خطا‌های هزینه سازی خواهیم شد که مرتفع سازی آن مستلزم صرف زمان و انرژی خواهد بود و با چنین اوصافی، انتظار می‌رود با الگوبرداری از نکات مثبت و سازنده جوامع توسعه یافته که رهبر معظم انقلاب نیز در فواصل مختلف به اقتباس آن تأکید فرموده اند، در نایل شدن به این هدف خطیر، به موفقیت‌های فزاینده تری دست یابیم.


کد مطلب: 7532

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/7532/چگونه-صنعتکاران-رونق-تولید-برسند

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com