رانت خواری، سدی مقابل رونق تولید

20 فروردين 1398 ساعت 10:18

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: برخی، توان و ظرفیتی که داریم را باور ندارند و نوعی خودباختگی و از خودبیگانگی یا عدم اعتماد به نفس کامل در آن‌ها وجود دارد.


به گزارش تولید ایرانی؛ احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملّت و فعّال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگویی با اشاره به بیانات نوروزی رهبر معظّم انقلاب درباره لزوم به‌کارگیری ظرفیت‌های کشور برای عبور از مشکلات اقتصادی گفت: عدم خودباوری در برخی افراد، مانع استفاده از ظرفیت‌ها شده است. برخی‌ها، توان و ظرفیتی که داریم را باور ندارند و نوعی خودباختگی و خودبیگانگی یا عدم اعتمادبه نفس کامل در آن‌ها وجود دارد. این بُعد روانی موضوع است.

وی ادامه داد: بُعد دیگر به مسائل مدیریتی برمی‌گردد که ظرفیت‌ها درست شناسایی و مدیریت نمی‌شود. یک دلیل هم متأسفانه به رانت‌خواری‌ها و سوءاستفاده‌هایی برمی‌گردد که برخی‌ها، جایگاه‌هایی که در آن قرار دارند را به مثابه غنیمت و محلی برای لفت ولیس خودشان می‌بینند و در قرارداد‌های خارجی و خرید‌هایی که انجام می‌شود، یک سری زد و بند‌ها وجود دارد و به‌همین دلیل، بیشتر به بیرون از کشور تمایل دارند؛ بنابراین سه حوزه روانی، مدیریتی و سوءاستفاده را موانع مهم استفاده از ظرفیت‌های کشور می‌دانم.

حکیمی‌پور با بیان اینکه موانع روانی را با کار فرهنگی باید برطرف کرد، اظهار داشت: انقلاب توانسته این روحیه خودباوری را در مردم تقویت کند و حس خودباوری و ظرفیت‌های خود را باور داشتن در اثر انقلاب تا حدود زیادی به‌دست آمد و باید بیشتر بشود.

دبیرکل حزب اراده ملّت در پاسخ به این سؤال که نحوه استفاده دولت از پیشنهادات و راهکار‌های احزاب و گروه‌ها چطور بوده است، گفت: در اینکه احزاب راهکار ارائه بدهند و دولت استقبال کند در ظاهر چیزی کم نداریم، امّا اینکه چرا در عمل اتفاقی نمی‌افتد نیازمند ایجاد یک بستر یا یک مکانیزم عملی است که عملاً این پیشنهادات در جای خودش بنشیند و خروجی آن هم دیده بشود.

وی ادامه داد: متأسفانه در ارتباط با اجزای سیستم ما با هم، چه در دولت چه بین دولت و نهادهایی، چون دانشگاه، صنعت و احزاب نتوانسته‌ایم مجموعه به‌هم پیوسته و منسجمی را شکل بدهیم. در تئوری و روی کاغذ ممکن است حرف‌های خوبی زده بشود، ولی اینکه در عمل تبدیل به یک پکیج کامل بشود و این اجزا، همدیگر را تکمیل کنند و خروجی مشخصی داشته باشد وجود ندارد.

فعّال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه در کشور ما هنوز حکمرانی حزبی شکل نگرفته است، اظهار داشت: بایستی سازوکاری شکل بگیرد که در چرخه قدرت و منصب عملاً استاندارد‌های کار حزبی معلوم بشود. مسائلی از قبیل: اینکه یک حزب چند نماینده معرفی کرده و چه تعداد رأی آورده‌اند، برنامه‌شان چه بوده، چطور پیگیری کرده‌اند و اینکه دولت دست کدام جریان و حزب است تا پاسخگو باشد و آن‌ها که در اقلیّت هستند و قدرت را در دست ندارد به عنوان احزاب ناظر یا منتقد یا به عنوان دولت پنهان یا در سایه، چطور می‌توانند برنامه‌های خودشان را پیگیری کنند و مواجهه دولت مستقر با پیشنهادات این‌ها چطور است.

حکیمی‌پور با بیان اینکه این موارد در نظام‌های مدیریتی تجربه شده و تجربه موفقی هم بوده است، افزود: ما باید آن را بومی کنیم و در قالب ساختار جمهوری اسلامی و قانون اساسی به کار ببندیم. این اتفاق نیفتاده و هر کس حرف خودش را می‌زند.
 


کد مطلب: 7502

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/7502/رانت-خواری-سدی-مقابل-رونق-تولید

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com