جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۲

نقد شدید یک اقتصاددان به روحانی به خاطر دلار ۳۷۰۰ تومانی

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت روحانی در دوره چهار ساله نخست خود ۱۰۰ درصد به ارز یارانه داد.
نقد شدید یک اقتصاددان به روحانی به خاطر دلار ۳۷۰۰ تومانی
به گزارش توليد ايرانی؛ اسحاق سعیدیان در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با موضوع عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان مهمترین تاکید رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم افزود: دولت تدبیر و امید ارز را با قیمت سه هزار و 700 تومان از دولت احمدی نژاد تحویل گرفت و تا پایان دوره چهار ساله نخست خود به هر دلیلی اجازه نداد ارز با توجه به تورم موجود در جامعه قیمت واقعی خود را پیدا کند.

وی همچنین اظهارداشت: متاسفانه ارز در طول این مدت همگام با تورم رشد پیدا نکرد و ثابت ماند.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ارز ارزان به نفع واردکنندگان تمام شد یعنی واردکننده با ارز ارزان توانست هرکالایی را از خارج وارد و بازار‌های داخلی را از انواع و اقسام اجناس خارجی اشباع کند.

وی در ادامه افزود: واردات کالا با ارز سه هزار و 700 تومانی عرصه را بر تولید و تولید کنندگان داخلی تنگ کرد و آنان را به حاشیه برد.

سعیدیان بیان داشت: واردات بی رویه و بدون حساب و کتاب بدنه تولید کشور را با لطمات شدیدی مواجه و بسیاری از واحد‌های تولیدی تعطیل کرد و خیل عظیمی از کارگران بیکار شدند.
وی یادآورشد: بخش عمده‌ای از تلاطم فعلی بازار به ثبات ارزی دوره چهار ساله نخست دولت روحانی مربوط می‌شود.

کارشناس دیگر اقتصادی نیز در این برنامه گفت: تاکید مقام معظم رهبری همواره بر جلوگیری از خام فروشی و واردات گسترده در کشور بوده است.

احمد جانجان ضمن اشاره به اینکه خام فروشی در دنیا محکوم به شکست است، افزود: این پدیده امروز هیچ جایگاهی در اقتصاد‌های دنیا ندارد چرا که گذر اشتغال افزایی، ایجاد ارزش افزوده بالا، رشد اقتصادی و بسیاری موارد دیگر از مسیر تبدیل مواد خام به محصول نهایی می‌گذرد.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز بخش قابل توجهی از منابع کشور در حوزه‌های مختلف به خصوص نفت، معادن و ... بصورت خام روی ریل صادرات قرار می‌گیرد که باید با سازو کار‌های مشخص جلوی این روند را سد کرد.
کد مطلب: 7362
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *