پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۴

یک هفته تا پایان سال و تنها یک جلسه برای تعیین تکلیف حقوق کارگران!

با وجود اینکه تنها یک هفته به پایان سال 97 باقی مانده است اما همچنان تنها یک جلسه توسط شورای عالی کار برای تعیین تکلیف حقوق کارگران برگزار شده است؛ بلاتکلیفی حقوق کارگران در شرایطی است که طبق بررسی های اخیر فاصله دستمزد دریافتی یک کارگر متاهل حداقلی بگیر با هزینه‌های ماهانه او از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گذشته است!
یک هفته تا پایان سال و تنها یک جلسه برای تعیین تکلیف حقوق کارگران!
به گزارش توليد ايرانی؛ طی روزهای گذشته حقوق کارمندان برای سال 98 و میزان افزایش آن مشخص شده و اکنون خبر ها حاکی از اهمال در برگزاری جلسات شورای عالی کار برای تعیین تکلیف میزان افزایش حقوق کارگران است.

سال گذشته نیز به واسطه رسیدگی به موضوع لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی وضعیت حقوق کارمندان زودتر از کارگران مشخص شد اما در نهایت اگرچه خیلی دیر اما در واپسین ساعات روز 28 اسفند ماه افزایش حقوق کارگران مشخص و اعلام شد.

اعلام دقیقه نودی میزان افزایش حقوق کارگران باعث شد تا جای هیچگونه اعتراض برای آنها باقی نماند؛ اگرچه نمایندگان کارگری در این جلسه از این افزایش اندک ناراضی بودند اما به خاطر قرار گرفتن در اقلیت نتوانستند کاری از پیش ببرند.

با وجود اینکه تنها یک هفته به پایان سال 97 باقی مانده است اما همچنان تنها یک جلسه توسط شورای عالی کار برای تعیین تکلیف حقوق کارگران برگزار شده است؛ بلاتکلیفی حقوق کارگران در شرایطی است که طبق بررسی های اخیر فاصله دستمزد دریافتی یک کارگر متاهل حداقلی بگیر با هزینه‌های ماهانه او از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گذشته است.

در حالی سبد هزینه خانوار کارگری سه میلیون و ۷۵۹ هزار تومان تعیین شده است که حداقل دستمزد امسال یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان است و حداقل دریافتی یک کارگر متأهل با یک فرزند (خانوار ۳ نفره) با احتساب حق مسکن، بن کارگری و حق اولاد یک میلیون و ۵۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

این تعلل شورای عالی کار و وزارت کار برای تعیین تکلیف کارگران صدای نمایندگان مجلس را هم در آورد تا جایی که نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی روز یکشنبه در تذکری شفاهی، نسبت به تعیین تکلیف نشدن حقوق کارگران اعتراض کرده بود.

وی با بیان اینکه کارگران انسان هستند و شرافت و زندگی دارند به دولت تذکر داده بود که هر چه سریع‌تر شورای عالی حقوق و دستمزد تشکیل شده و دستمزد کارگران را تعیین کند.

با گذشت دو روز از این تذکر همچنان عزمی از سوی شورای عالی کار برای تشکیل جلسات دیده نمی شود و شایعاتی مبنی بر تعیین تکلیف حقوق کارگران در جلسات بعد از عید این شورا در فضای مجازی منتشر شد.

اما امروز عضو کمیسیون اقتصادی نشان داد که مجلس همچنان پیگیر حقوق کارگران است و تعیین تکلیف بعد از عید میزان دستمزد کارگران را منتفی دانست.
احمد انارکی محمدی عضو کمیسیون اقتصادی در همین راستا می گوید: «شورای عالی کار نشستی برای میزان افزایش حقوق کارگران برگزار می کند و در نهایت تا پایان هفته جاری میزان افزایش حقوق کارگران هم مشخص می شود.

وی در ادامه افزود: بلاتکلیفی حقوق کارگران را کم کاری شورای عالی کار می داند و می‌گوید که بارها مجلس به دولت تذکر داده است تا به سرعت تکلیف میزان افزایش حقوق کارگران را مشخص کنند تا پیمانکاران و کارفرمایان نیز بتوانند برای سال آینده خود برنامه ریزی کنند.

به نظر می رسد با توجه به مشکلات بودجه در سال آینده نباید کارگران هم منتظر افزایش حقوق چشمگیری باشند اما خبرها حاکی از افزایش 400 هزار تومانی پایه حقوق همه کارگران است؛ باید دید در نهایت شورای عالی کار امسال برخلاف سال های گذشته نظر کارگران را بر نظر کارفرمایان ترجیح می دهد یا خیر؟.
کد مطلب: 7357
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *