پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۰

مرغ پرواز نکرد؛ مدیران آن را پرواز دادند

گروه استان‌ها ـ رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان بابیان اینکه دولت هیچ خدماتی به مرغداران نمی‌دهد، گفت: سویا و ذرت برای خوراک طیور با ارز دولتی وارد می‌شود اما باید ۸۰ درصد آن را از واسطه‌ها و دلالان در بازار خریداری کرد.
مرغ پرواز نکرد؛ مدیران آن را پرواز دادند
به گزارش توليد ايرانی؛ محمدحسین زمانی رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان با اشاره به وضعیت نابسامان قیمت‌گذاری مرغ، اظهار داشت: در 4 سال گذشته 5 هزار واحد از مرغداری‌های کشور به علت ضرر و زیان ورشکسته و از چرخه تولید خارج شدند.

  وی بابیان اینکه فریادهای ما برای رسیدگی به وضعیت مرغداران به‌جایی نرسید و هیچ‌کس متأسفانه دردی از دردهای مرغداران دوا نکرد ادامه داد: سویا و ذرت برای خوراک طیور با ارز دولتی وارد می‌شود اما باید 80 درصد آن را از واسطه‌ها و دلالان در بازار خریداری کرد.

رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان افزود: قیمت واقعی سویای وارداتی باید باقیمت 2300 تا 2400 تومان به دست مرغدار برسد اما مرغداران این خوراک را باقیمتی حدود 4000 تومان از دلالان خریداری می‌کنند. این دلالان از کجا توانستند نهاده‌های موردنیاز مرغداران را تهیه کنند و چه کسی به آن‌ها این نهاده‌ها را فروخته است.

زمانی تصریح کرد: چند روز است که مرغ به قیمت واقعی خود رسیده اما فرماندار، استاندار و اداره تعزیرات ما را گرفته که چرا قیمت را افزایش داده‌اید. رسانه‌ها نیز فقط از پرواز مرغ می‌گویند اما از ما نمی‌پرسند که چرا مرغ پرواز کرد.

وی ادامه داد: مرغ پرواز نکرد، مدیران آن را پرواز دادند. مسئولانی که مرتبط با این موضوع هستند آن را پرواز داند چراکه اگر دان مرغ را به‌صورت دولتی به ما بفروشند و همه‌دان موردنیاز مرغداری را به او بدهند پروازی در کار نخواهد بود.

رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان ادامه داد: در این 4 سال به نمایندگان مجلس، وزیر جهاد و هرجایی که مربوط به حوزه کاری مرغداران می‌شد مراجعه کردیم اما هیچ کاری برای مرغداران انجام نشد. در 4 سال گذشته گاهی پیش می‌آمد که تولید خودمان را در هر کیلو تا 2500 تومان زیر قیمت تمام‌شده عرضه می‌کردیم و هیچ‌وقت مسئولین نیامدند مشکلات ما را به‌صورت کارشناسی شده بررسی و برطرف کنند.

زمانی بابیان اینکه مسئولان جرئت به خرج بدهند و به مردم بگویند چه بلایی بر سر مرغداران آمده و همه آن چیزی که قبلاً به مرغداران می‌دادند را چگونه و با چه استدلالی قطع کردند، گفت: در حال حاضر مرغداران همه لوازم موردنیاز خود را به‌صورت آزاد می‌خرند و دولت حمایت‌های پیشین خود از مرغداران را به‌شدت کاهش داده است.

وی با تأکید بر اینکه دولت 4 سال ارز را تغییر داد و قیمت دان مرغ به بیش از سه برابر افزایش‌یافته است، عنوان کرد: با تغییر یک‌باره ارز در سال جاری، هزینه‌های تولید در 8 ماه گذشته نسبت به سال گذشته دو تا سه برابر و برخی از اقلام نیز بیش از 6 برابر رشد قیمت داشتند و این‌ها بر قیمت تمام‌شده مرغ تأثیر مستقیم می‌گذارد.

رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان بابیان اینکه نمی‌توان باقیمت‌های دستوری تولید مرغ را کنترل و یا افزایش داد، افزود: متأسفانه دولتی‌ها بجای حمایت فقط می‌گویند باید قیمتی که ما می‌گوییم بدهید. به‌جای اینکه به ما بگویند آنالیز قیمت تمام‌شده خود را ارائه دهید فقط می‌گویند مجاز به فروش باقیمتی که ما اعلام می‌کنیم هستید.

مرغ گران نشده بلکه به قیمت واقعی خود رسیده است
زمانی تصریح کرد: مرغداران در سه سال گذشته همه دارایی خود را ازدست‌داده و امروز که پس از چند سال ضرر و زیان مرغ به قیمت واقعی خود برگشته می‌گویند مرغ گران شده؛ مرغ گران نشده بلکه در حال حاضر به قیمت واقعی خود رسیده است.

وی ادامه داد: کسانی که سبب کاهش ارزش پول ملی کشور به یک‌سوم قیمت سال گذشته شدند باید پاسخگو باشند نه مرغدارانی که باقیمت روز همه لوازم خود را تهیه می‌کنند.

رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان با اشاره به اینکه قیمت دان 3 برابر افزایش پیداکرده، بیان داشت: چرا دولت افزایش 3 برابری دان را به مردم نمی‌گوید؟ وقتی‌که دان را باید به‌صورت آزاد خریداری کنیم چگونه می‌توانیم مرغ را باقیمت پایین‌تر به بازار عرضه کنیم.

زمانی افزود: عده‌ای در دولت همه‌چیز را رها کرده و فقط به قیمت مرغ ایراد می‌گیرند. چرا خودرویی که قیمت آن در دست خود آقایان بوده و برخی از آن‌ها در شرکت‌های خودروسازی نیز سهام‌دارند صحبتی از افزایش چشمگیر خودرو نمی‌کنند و حرفی نمی‌زنند؟ چرا نمی‌گویند پرایدی که تا سال‌های گذشته 15 میلیون تومان بود امروز به 50 میلیون تومان رسیده؟ چرا گوشت قرمزی که پارسال 30 هزار تومان بود امروز به بیش از 100 هزار تومان رسیده؟

عده‌ای می‌خواهند با واردات مرغ جیب خود و بچه‌هایشان را پر کنند
رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان بابیان اینکه مرغ تنها خوراک پروتئینی ارزان برای مردم است، گفت: امروز مرغ باقیمت واقعی خود عرضه می‌شود و افراد ضعیف جامعه فقط می‌توانند برای تأمین بخشی از نیاز پروتئینی خود آن را تهیه کنند اما عده‌ای می‌خواهند تولید آن را در داخل نابود کرده تا بتوانند از راه واردات مرغ جیب‌های خود و بچه‌های خود را پر کنند.
وی تصریح کرد: مسئولان به‌جای عمل به سخنان مقام معظم رهبری و حمایت از تولید هرروز بر سر تولید می‌زنند و در جهت اهداف دلالان در حال فروپاشی و از بین بردن آن هستند.

زمانی در خصوص قیمت تمام‌شده مرغ گفت: آنالیز نهایی قیمت مرغ را باید کسی که کارشناس هست و به‌صورت عملی در کار حضور دارد ارائه دهد. مسئولان دولتی روبروی مرغدار ایستاده، شمشیر می‌کشند و می‌گویند قیمت مرغ باید نرخی باشد که ما می‌گویم؛ با این روش تولید مرغ در کشور به‌زودی نابود می‌شود.

رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان ادامه داد: مرغداران برای تأمین مرغ شب عید مجبور به خرید جوجه هستند اما به دلیل عدم‌حمایت‌های دولت مجبور هستند جوجه را به‌جای 3 هزار تومان باقیمت 5 هزارتومانی تهیه کنند و طبیعتاً مرغ شب عید نیز قیمت تمام‌شده بیشتری خواهد داشت که ظلم بزرگی در حق مردم است.

دروغ می‌گویند که به‌اندازه کافی دان دولتی به مرغداران داده‌ایم
وی عنوان کرد: یک واحد مرغداری 20 هزارتایی حداقل 100 تن دان نیاز دارد اما متأسفانه دولت کمترین مقدار را در اختیار مرغداری قرار می‌دهد و فقط اعلام می‌کند که ما به مرغداران دان دولتی دادیم اما مرغدار مجبور است در بازار به دنبال دلال بگردد تا بتواند دان موردنیاز خود را باقیمت 4000 تومان تهیه کند.

زمانی تأکید کرد: دولتی‌ها و افرادی که به مردم می‌گویند به‌اندازه کافی دان دولتی به مرغداران داده‌ایم دروغ می‌گویند و باید جوابگو باشند که وجود دان مرغ 4 هزار تومان در بازار به چه معنا است. اگر برای واردات دان ارز دولتی به دست تاجران داده‌اند چرا نظارتی بر فروش دان به مرغداران ندارند؟ وقتی دان باقیمت پایین به دست مرغدار برسد و قیمت تمام‌شده کاهش پیدا کند خودبه‌خود قیمت نیز کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: سال گذشته یک واحد 20 هزارتایی تمام هزینه‌های آن بیشتر از 200 میلیون تومان نمی‌شد اما امسال همان واحد مرغداری باید بیش از 400 میلیون تومان هزینه کند.

رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان بابیان اینکه گزارش فروش آزاد دان واردشده با ارز دولتی را به همه دستگاه‌های نظارتی ارسال کرده‌ایم، گفت: خودشان بهتر از همه ما می‌دانند و اطلاعات را به همه داده‌ایم اما متأسفانه نمی‌دانیم چه حساب‌وکتابی وجود دارد و چرا نمی‌توانند جلوی دلالان را بگیرند.

زمانی ادامه داد: دولت می‌تواند از ابتدا به واردکنندگان بگوید محصول واردشده را در اختیار کارخانه فراوری قرار دهد تا خودبه‌خود قیمت تمام‌شده کاهش‌یافته و دلالان نیز حذف شوند.

وی تأکید کرد: من به این نتیجه رسیدم که عده‌ای در تلاش‌اند تا مانند بسیاری از صنعت‌های دیگر که تولید آن نابود شد، صنعت تولید مرغ در کشور را نیز نابود کنند تا بتوانند از طریق واردات به سودهای کلان برسند.
کد مطلب: 7222
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *