شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۲

حال نامساعد بازار کفش ارومیه/ جیب‌ خالی مردم و نگاه‌ منتظر بازاریان!

با نزدیک شدن به شب عید بازار کفش و کیف یکی از مهم‌ترین مراکز مورد توجه مردم است که این روزها حال خوشی نداشته و با گرانی‌های بی رویه مواجه شده است.
حال نامساعد بازار کفش ارومیه/ جیب‌ خالی مردم و نگاه‌ منتظر بازاریان!
به گزارش توليد ايرانی؛ این روزها در حال سپری کردن روزهای آخر سال هستیم و به مرور حال و هوای خریدهای شب عید و چهارشنبه سوری به‌خصوص برای نوعروسان و کودکان گرم‌تر می‌شود.
بازار کفش یکی از مهم‌ترین اهداف خرید شب‌های عید است به گونه‌ای که هر‌کدام از اعضای خانواده به نحوی درصدد بر می‌آید تا خود را نو‌نوار کرده و مایحتاج خود و خانواده خود را تامین کند.

اما در این میان با توجه به رکود و گرانی حاکم بر بازار، مردم به داشته‌های قبلی خود اکتفا کرده و در پی کم کردن هزینه‌های جاری خود به طرق مختلف هستند.
به گونه‌ای که بیشتر مردم از خرید کفش، کیف یا خریدهای نه چندان واجب دوری کرده و یا به خرید چند قلم کالا جهت خوشحال کردن فرزندانشان اکتفا می‌کنند.

* کفش‌های انباری، پای ثابت بازار سال جدید

«احمد.م» یکی از بازاریان و کفش فروشان راسته کفش فروشی بازار ارومیه است.
او که در حال به روزکردن ویترین کفش فروشی خود با کفش‌های زمستانی بوده و به گونه‌ای با حوصله خاصی در حال آراستن ویترین برای جذب مشتری است، توجه ما را به خود جلب می کند.

وی می‌گوید: این روزها بازار کفش حال و روز خوبی نداشته و اکثر روزها با رکود مواجه هستیم به گونه‌ای که مردم کمتر به خرید کفش اکتفا کرده و بسیاری نیز به کفش‌های قبلی خود مراجعه می‌کنند.

وی، می‌افزاید: با توجه به اینکه این روزها در بازار شب عید قرار داریم باید شاهد شلوغی و رونق بازار باشیم اما نسبت به چند ماه گذشته راکد‌تر و نسبت به عید سال گذشته بازار رکود بالای ۵۰ درصدی را شاهد هستیم.
این فروشنده کفش، ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته تا پاسی از شب باید در مغازه حضور داشتیم تا بتوانیم مایحتاج شب عید مردم را تامین کنیم اما این روزها مردم با حضور در بازار به سراغ دستفروشان رفته و به خرید از دستفروشان قناعت می‌کنند.

* نبض بازار ارومیه در نزد دستفروشان

احمد، تاکید می‌کند: با وجود اینکه امسال طرح جمع‌آوری دستفروشان و جلوگیری از سد معبر اجرا شده اما همچنان شاهد حضور این افراد در معابر عمومی هستیم که بعد از غروب آفتاب نیز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

وی، عنوان می‌کند: شاید بر اساس باور عمومی اجناس عرضه شده توسط دستفروشان ارزان باشد اما هیچ تضمینی بر کیفیت آن‌ها وجود ندارد و با توجه به نبود هزینه‌های اداره یک مغازه از سوی دستفروشان موجب شده اجناس را به قیمت پایین تر عرضه کنند.

این فروشنده کفش، می‌گوید: امسال به دلایل مختلفی قادر به تامین کفش‌های نو به مقدار کافی نشدیم و بیشتر مغازه داران از کفش‌های موجود در انبارهای خود که از سال گذشته بر جای مانده‌اند برای به‌روز کردن ویترین خود استفاده کرده‌اند اما باید این کفش ها را به قیمت روز بفروشیم تا اگر توانستیم کفش تهیه کنیم متوجه ضرر و زیان نباشیم.
وی، ادامه می‌دهد: البته در سال جاری نسبت به سال گذشته در پی تورم و افزایش قیمت‌ها شاهد افزایش قیمت ۵۰ تا ۶۰ درصدی در بازار کفش هستیم.

* خرید کمتر اما منطقی تر

بانویی که به همراه دختر خردسالش ساعاتی پس از غروب آفتاب در خیابان امام ارومیه مشغول خرید کفش از جوان دستفروش است، در پاسخ به این سوال خبرنگار اروم‌نیوز می‌گوید: اقلام دستفروشان در مقایسه با مغازه‌ها خیلی مناسب تر است.
وی، ادامه می‌دهد: کفشی که الان برای دخترم خریدم تفاوت قیمت زیادی با مغازه دارد چون صاحبان مغازه برای تأمین هزینه‌های اجاره و دیگر مسائل مجبور به فروختن اقلام خود با قیمت بالا هستند این در حالی است که دستفروشان به دلیل نداشتن هزینه لباس‌ها را با قیمت مناسب عرضه می‌کنند.
وی، نداشتن توان اقتصادی به همراه هزینه‌های سرسام آور عید را از دیگر دلایل سوق یافتن مردم به خرید از دستفروشان عنوان کرده و می‌افزاید: بسیاری از خانواده‌ها به دلیل قیمت‌های بالا در کنار توان اقتصادی پایین مجبور به تأمین نیازهای ضروری و در برخی مواقع تنها بر فرزندان خود هستند.

* حال نامساعد بازار کفش ارومیه

رئیس اتحادیه کیف و کفش فروشان ارومیه، در همین زمینه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و نبود ماده اولیه مناسب نیمی از واحد‌های تولیدی ارومیه به صورت نیمه تعطیل فعالیت می‌کنند و اکثر تولیدی‌ها به دلیل بالا رفتن قیمت مواد اولیه و قیمت چرم به تک دوزی روی آورده‌اند.
وی، ادامه می‌دهد: در آستانه عید نوروز انتظار رونق بازار کیف و کفش را داشتیم ولی متاسفانه وضعیت خوبی در بازار خرید و فروش حاکم نیست.

یعقوب کاظمی، با اشاره به اینکه ۱۲ واحد تولیدی کفش زنانه و مردانه در ارومیه فعال هستند، تاکید می‌کند: همچنین ۴۰۰ مرکز فروش دارای پروانه و ۷۰ مرکز فروش کیف و کفش بدون پروانه در ارومیه فعالیت می‌کنند.

وی، با اشاره به اینکه دولت متاسفانه حمایت کمی از تولید کنندگان داخلی کیف و کفش می‌کند، می‌گوید: بانک‌های استان از سال ۹۵ متعهد شدند برای حمایت از هر واحد تولیدی مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارائه دهند که متاسفانه تا به امروز ریالی توسط بانک‌ها پرداخت نشده است.
وی، ادامه می‌دهد: ۸۰ درصد اجناس کیف و کفش بازار ارومیه تولید داخل و محصول خود استان و یا از شهرهای تبریز، اصفهان و تهران وارد شده‌اند و ۲۰ درصد بقیه به صورت قاچاق و از کشورهای ترکیه، امارات و چین وارد می‌شوند.

کاظمی، می‌گوید: در سال‌های اخیر با اجرای طرح مبارزه با ورود کالای قاچاق خوشبختانه کمتر شاهد کیف و کفش قاچاق به خصوص کالای چینی در بازار هستیم.

با توجه به این سخنان، امیدواریم مسئولان با نظارت بیشتر در پی ایجاد آرامش خاطر در میان مردم جهت خرید‌های منصفانه بوده و در پی مهار گرانی و کوتاه کردن دست دلالان و سود جویان بکوشند.
کد مطلب: 7218
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *