جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
يکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۵

تزریق نقدینگی به صنعت قطعه سازی شتاب گرفت

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: دیروز (شنبه) بیش از 500 میلیارد تومان نقدینگی به حساب قطعه سازان واریز شد و تداوم پرداخت ها می تواند به بازگشت نیروهای تعدیل شده به سر کار، افزایش شمارگان تولید خودروها و عمل به تعهدات خودروسازان بیانجامد.
تزریق نقدینگی به صنعت قطعه سازی شتاب گرفت
به گزارش توليد ايرانی؛  پس از اینکه چهاردهم بهمن ماه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به 2 شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در شرکت های خودروساز آغاز شد.
بانک ها طبق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار می دهند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه سازان می پردازند.
در این پیوند، قرار شد با محوریت بانک مرکزی، تزریق نقدینگی به خودروسازان از طریق 12 بانک انجام شود.
بر این اساس، 11 هزار میلیارد تومان در 2 بخش ریالی و ارزی پرداخت می شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو است اما تکلیف مطالبات ارزی هنوز مشخص نشده است.
در این پیوند، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: علاوه بر 500 میلیارد تومانی که دیروز به حساب قطعه سازان واریز شد، مقرر شده تا پایان وقت اداری امروز نیز هزار میلیارد دیگر پرداخت شود.
«آرش محبی نژاد» اظهار داشت: تاکنون بیشترین پرداختی ها مربوط به بانک های صنعت و معدن، ملت و تجارت بوده و از دیروز بانک های ملی، سپه و صادرات و بانک های خصوصی اقتصاد نوین، کارآفرین، سینا، سامان، پارسیان و پاسارگاد نیز در این راستا فعال شدند.
وی بیان داشت: این نقدینگی به حساب بیش از 650 قطعه ساز که در زنجیره تامین 2 خودروساز بزرگ کشور حضور دارند واریز و پیش بینی می شود با تداوم روند پرداخت ها و افزایش شمارگان تولید قطعه سازان، حدود 150 هزار نفر نیروی کار تعلیق شده صنعت قطعه سازی حداکثر تا 2 هفته آینده به سر کار بازگردند.

 پیش بینی تکمیل 120 هزار خودروی ناقص
محبی نژاد تاکید کرد: استمرار یافتن سریع تزریق نقدینگی به قطعه سازان به افزایش شمارگان تولید خواهد انجامید و در نتیجه همه خودروهای ناقص مانده در کف کارخانجات که برآورد می شود تعداد آنها افزون بر 120 هزار دستگاه باشد به سرعت تکمیل خواهد شد.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور خاطرنشان کرد: عمده ناقصی خودروها مربوط به قطعات های تک (High Tech) مثل یی. سی. یو (یا همان کامپیوتر خودرو) و کیسه هوا (ایربگ)، قطعات مربوط به ظاهر خودرو مانند سپر، غربیلک فرمان و غیره و همچنین برخی قطعاتی است که پس از مونتاژ و تولید به خودروها اضافه می شود.
وی یادآور شد: علاوه بر چهار هزار میلیارد تومان یاد شده که مقرر است بانک ها تا پایان هفته جاری به حساب قطعه سازان واریز کنند، قرار است 80 درصد وجوه حاصل از فروش و پیش فروش خودروها، 844 میلیون یورو تسهیلات ارزی و بخشی از 40 هزار میلیارد تومانی که به عنوان نقدینگی برای کل بخش صنعت پیش بینی شده، نیز به قطعه سازان پرداخت شود.
به گزارش ایرنا، به دلیل مشکلات واحدهای تولیدی و کمبود سرمایه در گردش، وزیر صنعت، معدن و تجارت از دستور رئیس‌جمهوری برای پرداخت 40 هزار میلیارد تومان به واحدهای تولیدی خبر داده بود.
طبق اظهارات رضا رحمانی، این مبلغ در بهمن و اسفندماه به واحدهایی که در چرخه تولید و فروش فعال هستند تزریق می‌شود تا مشکلی بابت نقدینگی برای تکمیل ظرفیت نداشته باشند.
محبی نژاد تاکید کرد: در صورت محقق شدن ارقام یاد شده، قطعه سازان 100 درصد آمادگی دارند تا شمارگان تولید برنامه ریزی شده خودروسازان را با تامین به موقع قطعات محقق کنند.
وی اضافه کرد: با اصلاح قیمت قطعات که مدارک آنها از سوی خودروسازان در دست بررسی است و تداوم پرداخت ها پیش بینی می شود 130 هزار نفر نیروی کار تعدیل شده این صنعت و همچنین 400 قطعه سازی که در ماه های گذشته تعطیل شده بودند دوباره به چرخه تولید بازگردند.
کد مطلب: 7054
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *