يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
۰
جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۲

با مدیریت جهادی و اسلامی به خود کفایی می رسیم

مسئول بسیج کشاورزی سپاه ثارالله استان کرمان گفت: وضعیت روستاها در زمینه کشاورزی آب و آبادانی ،بهسازی و امکانات اولیه قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست.
با مدیریت جهادی و اسلامی به خود کفایی می رسیم
به گزارش توليد ايرانی ؛ عابدین عسکر پور مسئول بسیج کشاورزی سپاه ثارالله استان کرمان در گفتگویی اظهار داشت: قبل از پیرزی انقلاب به دلیل سیاست های نادرست رژیم پهلوی در بحث کشاورزی با ورشکستگی کامل روبرو بودیم اکثر محصولات کشاورزی گندم، برنج، خوراک دام و طیور از خارج کشور وارد می‌شدند.
وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با فرمان بنیان گذار انقلاب و با حرکت جهادی خودکفایی صورت گرفت. اکثر روستاییان به سمت تولید  محصولات غذایی مردم و امنیت غذایی  روی آوردند.
مسئول بسیج کشاورزی سپاه ثارالله استان کرمان  با اشاره به وضعیت روستاها تاکید کرد: وضعیت روستاییان در زمینه کشاورزی، دامداری و در زمینه آبادانی و بهسازی و امکانات اولیه از قبیل آب شرب قابل مقایسه با طاغوت و قبل از انقلاب نیست.
این مقام مسئول افزود:  درسال ۵۶ دولت توان تولید مواد غذایی را برای ۳۳ روز در سال را داشت و کسری مواد غذایی از خارج از کشور وارد می‌شد. اکنون به رغم تهدیدات و تحریم های مختلف به بیش از ۹۰ درصد خودکفایی در زمینه کشاورزی رسیده ایم. و این در حالی است که در سال ۵۶ با ۳۵ میلیون جمعیت و الان به بالای ۸۰ ملیون، جمعیت رسیده است.
عسکر پور در خصوص واردات محصولات استراتژیک، تصریح کرد: حجم عظیمی از ما یحتاج مواد غذایی تخم مرغ، روغن ، شکر، گندم، کود شیمیایی و حبوبات از طریق واردات از  چند کشور مخصوص انجام می‌شد.
مسئول بسیج کشاورزی سپاه ثارالله استان کرمان  گفت: با مدیریت اسلامی و جهادی نه تنها در امنیت غذایی کشور به خود کفایی می‌رسیم صادر کننده هم هستیم. مجموع تولید محصولات کشاورزی در سال ۵۳ ، ۸/۱۷ میلیون تن ولی امروز به بیش از ۱۲۰ میلیون تن در سال رسیده است.  سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی ۲۹/۱ هم اکنون به۱۵ درصد ارتقا داشته است و این ناشی از توجه به تولیدات داخلی است.
این مقام مسئول ابراز کرد: در سال ۵۷ گندم استراتژیک ترین قوت غالب مردم ۱۰۰ درصد به خارج از کشور وابسته بود،  ایران اکنون نزدیک به خودکفایی  در این زمینه است. میزان تولید گندم در سال زراعی ۵۸-۵۷ ،۶۲۸  میلیون و ۴۰۰ هزار تن و در سال زراعی  ۹۶-۹۵   به  ۴ میلیون و ۱۲۰ هزار تن رسیده است.
وی ادامه داد: حجم تولید مواد اولیه شکر مانند نیشکر و چغندر قند در سال ۵۷ حدود ۴۴۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده است در حال حاضر به ۵۳/۱۰ میلیون تن رسیده است. درسال‌های اخیر ۱۳۱ درصد رشد داشته است.
مسئول بسیج کشاورزی سپاه ثارالله استان کرمان در این زمینه افزود: در سال ۵۷ حجم تولید انواع سبزیجات و صیفی جات ۶۲۱/۴ میلیون تن بوده در حال حاضر به ۷۶۰/۱۵ میلیون تن افزایش یافته است.
عسکرپور تصریح کرد: ظرفیت سیلوهای ساخته شده در قبل از انقلاب به میزان ۷۰۸ هزار تن آن هم دولتی در پایان سال ۹۶ به ۷۳۱/۱۴ میلیون  تن از دولتی و خصوصی، در قبل از انقلاب سیلو خصوصی وجود نداشت تا پایان سال ۹۶ به میزان  ۹۴۶/۱۰ میلیون تن از ظرفیت سیلوها متعلق به بخش خصوصی است.
این مقام مسئول ادامه داد: تولید محصولات باغی طی ۳۹ سال گذشته به میزان ۵/۱۹ برابر شده است  که با توجه به جمعیت ۳۵ میلیونی سال ۵۷ و سرانه مصرف مصرف ۳۳کیلو گرمی محصولات باغی پس از گذشت ۳۹ سال و افزایش جمعیت به میزان ۸۰میلیون  در سال ۹۶ سرانه مصرف به ۲۸۰ کیلو گرم محولات باغی رسیده است. این در حالی است که تولیدات باغی با جمعیت ۹/۳ میلیارد به ۶/۷ میلیارد نفردر سال ۲۰۱۷ رسیده است و افزایش محصولات باغی از ۱۵۵میلیون تن به ۶۹۰ میلیون تن رسیده است.
مسئول بسیج کشاورزی سپاه ثارالله استان کرمان عنوان کرد: در بحث شیلات میزان تولید کل درسال۵۷ حدود۳۲ هزار تن بوده که۲۹ هزار تن از طریق صید و ۳ هزار تن از طریق آبزی پروری تولید می‌شد در سال ۹۵ به بیش از ۱ میلیون تن رسید که۶۳۰ هزار تن از طریق صید و۴۶۰ هزار تن از طریق آبزی پروری ، میزان متوسط سالانه رشد شیلات در ایران۰۱/۱۰درصد و در جهان ۷/۲ درصد بوده است.
عسکر پور گفت:  تعداد تعاونی های آبهای شمال و جنوب کشور در سال ۵۷ درکمترین حد خود بوده و در حال حاضربه بیش از ۳۵۰ واحد رسیده  تولید بچه ماهی به منظور رها سازی و یا باز سازی در سال ۵۷ به ۱۰/۱۵ میلیون قطعه ودر سال ۹۵ به ۳۵۳ میلیون قطعه رسیده است. کارخانه کنسرو سازی در سال ۵۷ تعداد ۱ واحد  و در سال ۹۵ به ۱۳۴ واحد رسیده است.
وی ادامه داد: در زمینه بیابان زدایی از۱میلیون و ۲۰۷ هزار هکتار به  ۵ میلیون و ۹۹۴ هزار هکتار ،در مرتع داری از۱۷۰ هزار به ۶ میلیون و ۷۱۶ هزار، در زراعت چوب قبل از انقلاب صفر و الان به ۲۶۲ هزار و ۳۰۰ هکتار،  در جنگلکاری  شمال کشور  از ۴۳ هزار هکتار به ۴۹۸ هزار و ۹۰۰ هکتار ، در جنگل‌کاری خارج از شمال کشور از ۱۳ هزار و ۵۵۰ هکتار به ۱ میلیون و۶۶  هزار و هشتصد هکتار رسیده است.
مسئول بسیج کشاورزی سپاه ثارالله استان کرمان  در ادامه بررسی پیشرفتهای کشاورزی در طول ۴ دهه انقلاب اسلامی تصریح کرد: در توسعه سامانه تحت فشار در قبل از انقلاب ۳۷ هزار و ۳۸۴ هکتار به ۱ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۴۹۴ هکتار، در توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی ۱۳۹ هزارو ۲۲۲ هکتار در حال حاضر ۱ میلیون ۴۷۱ هزار و ۹۷۰ هکتار،  انتقال آب به وسیله لوله کشی به  مناطق روستایی از حدود صفر در قبل از انقلاب به ۳۱ هزار و ۵۹۹ کیلومتردر سال ۹۶رسیده است عملیات آب و خاک در عرصه کشاورزی صفر در حال حاضر به ۲۱۸ هزار و ۴۵۳ هکتار، احیا و مرمت قنوات قبل از انقلاب صفر الان ۲۷هزار و ۲۲۵ کیلومتر در طرح های کوچک تامین آب قبل از انقلاب ۵۱۸ میلیون متر مکعب و اکنون به ۸ میلیارد و ۷۳۱ میلیون متر مکعب رسید .
وی گفت: افزایش تولید گوشت قرمز از۳۹۷  هزار تن در سال ۵۷به ۸۲۳ هزار تن در سال ۹۵، تولید شیر خام از ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تن در سال ۵۷ به ۹میلیون و ۶۵۳ هزار تن در سال ۹۵، گوشت طیور از ۱۶۰ هزار تن در سال ۵۷به ۲ میلیون و ۶۹ هزار تن در سال ۹۵، تولید تخم مرغ از ۱۶۰هزارتن به ۹۴۰ هزار تن، تولید عسل از ۶هزار و ۶۰۰تن به ۸۱ هزار و ۵۰۰ تن، صادرات شیر خام از ۴۷۵هزارتن به ۸۶۱ هزار تن در سال ۹۵، صادرات گوشت طیور از صفر به ۶۲ هزار تن، صادرات تخم مرغ از ۲۳ تن به ۴۱ هزار و ۸۰۰ تن، صادرات عسل از ۱ تن به ۱۵۰۰ تن ، کاهش واردات شیر خام از ۳۳۷ هزار به ۹۹ هزار تن، واردات تخم مرغ از ۱۷ هزار و ۹۰۰ به صفر، واردات عسل از ۱۳۰۰ به صفر درسال ۹۵ کاهش داشته است.
این مقام مسئول در رابطه با قوت غالب مردم اظهار داشت: تولید غلات در سال ۵۷،  ۸ میلیون و ۴۰۷ هزار تن به ۲۲ میلیون و ۸۰۹ هزار تن ، براساس افزایش ۱۴ میلیون تنی  و رشد ۱۶۰ درصدی، ایران نهمین کشور تولید کننده غلات در آسیا است.
مسئول بسیج کشاورزی سپاه ثارالله استان کرمان در پایان خاطر نشان کرد: تعداد دانش آموختگان رشته های کشاورزی در سال ۵۷ حدود ۱۱ هزار در حال حاضر به بیش از۱۰۰ هزار نفر رسیده است. تعداد دانشجویان رشته های کشاورزی و  علوم مرتبط از ۸۰۰ نفر به ۴۶۰ هزار نفر، تعداد واحد های کل دانشگاهی و مدارس  در علوم کشاورزی از ۲۶ واحد به ۱۲۰ واحد دولتی، در زمینه تولید علم  سهم کشاورزی در قبل از انقلاب ۴۳۱ بعد پیروزی انقلاب به ۱۷هزار و۷۶۸  مدرک ثبت شده است.
کد مطلب: 6824
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *