پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۶

تولید سالانه ۶۲۹ هزار تن انواع تولیدات کشاورزی و صنایع تبدیلی در گنبد

سالانه 629 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی در گنبدکاووس تولید می شود که این رقم پیش انقلاب سالانه 125 هزار تن بوده است.
تولید سالانه ۶۲۹ هزار تن انواع تولیدات کشاورزی و صنایع تبدیلی در گنبد
به گزارش توليد ايرانی؛ مدیرجهاد کشاورزی گنبدکاووس در جمع خبرنگاران  ضمن اشاره به آمار مقایسه ای تولیدات و ظرفیت های بخش کشاورزی در گنبدکاووس 4 محصول گندم، جو، کلزا و پنبه را از محصولات اصلی و استراتژیک شهرستان برشمرد و گفت:  سالانه بین 270 تا 360 هزار تن گندم در گنبدکاووس تولید می شود که رتبه نخست در بین شهرهای استان را دارد.

غلامعلی نورا با اشاره به تولید حدود 35 هزار تن تولید جو در سال گذشته افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز تولید این محصول همین میزان باشد و در مورد کلزا نیز در حال حاضر سطح سبز کلزا در گنبدکاووس 14 هزارو 550 هکتار است.

وی در ادامه اظهار کرد: حدود 70 درصد پروژه های کلنگ زنی و افتتاح دهه فجر امسال گنبدکاووس به بخش کشاورزی  اختصاص دارد و بخش خصوصی سهم بسزایی در این طرح ها را داراست.

نورا به کنگ زنی 2 پروژه عمرانی  با اعتبار 136 میلیارد تومان و افتتاح 17 پروژه با اعتبار 60 میلیارد و 900 میلیون تومان در قالب طرح های دهه فجر اشاره کرد و گفت: این پروژه ها شامل احداث و لایروبی زهکش،احداث و مرمت جاده بین مزارع،خط انتقال آب و صنایع تبدیلی است که در مجموع 75 پروژه با اعتبار 420 میلیارد تومان با بهره مندی 8 هزارو 560 خانوار و اشتغالزایی 726 نفر در این ایام افتتاح و کلنگ زنی می شود.

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس همچنین به توجه ویژه شهرستان به کشت گلخانه ای اشاره کرد و گفت: کلنگ ۵۱ و نیم هکتار گلخانه مدرن با ۱۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌‎گذاری در گنبدکاووس با حضور استاندار گلستان در دهه فجر امسال زده شد.

وی اضافه کرد: احداث این گلخانه در 2 قطعه یکی به مساحت 20 هکتار با سرمایه گذاری میثاق امداد در روستای چپرقویمه و دیگری با وسعت 31 و نیم هکتار در روستای گوزنی‌تپه از سوی شرکت بهکاشت نهال انجام می شود.

نورا با عنوان این مطلب که برنامه ریزی این گلخانه ها برای صادرات محصولات به کشور های همجوار است گفت: پیش‌بینی می‌شود پس از بهره برداری از این گلخانه های مدرن سالانه 14 هزار تن محصولات مختلف مانند گوجه، خیار، فلفل دلمه‌ای رنگی و بخش کوچکی توت فرنگی تولیدبرداشت شود.

وی با اشاره به شرایط خاص منطقه شمالی شهرستان گنبدکاووس برای کشت گلخانه ای در شمال کشور از پیگیری و احداث 3 گلخانه ای دیگر به وسعت 83 هکتار خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس همچنین گفت: در خواست احداث گلخانه در 150 هکتار از راضی گنبدکاووس نیز از سوی کشاورزان مطرح شده است که برای 97 هکتار پروانه صادر شده که 27 هکتار آن به بانک معرفی شده اند و 5 هکتار آن نیز در حال احداث است.

وی یادآور شد: سال گذشته  2 میلیارد تومان از تولید 838 تن محصول از 4 هکتار گلخانه فعال در شهرستان که محصولاتی چون خیار،گوجه،آلوئه ورا و نهال گل و گیاه تولید می کند درآمد کسب شد.

نورا در پایان اذعان کرد:  در سفر اخیر رئیس جمهور نیز  احداث 500 هکتار گلخانه در استان گلستان مصوب شد که از این میزان 100 هکتار در حوزه کشاورزی گنبدکاووس خواهد بود.
کد مطلب: 6791
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *