سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
۰
پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵

بن بست کارت های بازرگانی متخلف در بوشهر

تاکنون حدود 15000میلیارد تومان فرار مالیاتی از طریق سوءاستفاده با کارت‌های بازرگانی صورت گرفته است و ساماندهی کارت های بازرگانی باید اولویت مسئولان باشد.
بن بست کارت های بازرگانی متخلف در بوشهر
به گزارش توليد ايرانی ؛ تاجران و فعالان عرصه تجارت ملزم به داشتن کارت بازرگانی هستند. این کارت‌ها با مدت اعتبار یک تا پنج سال برای صاحب آن صادر شده و قابل تمدید هستند و  اتاق بازرگانی مسئولیت صدور این کارت‌ها را بر عهده دارد و مسئولیت تایید آن نیز بر عهده وزارت صمت است.
تاکنون حدود 15000میلیارد تومان فرار مالیاتی از طریق سوءاستفاده با کارت‌های بازرگانی صورت گرفته و به اذعان گمرک، تنها در سال گذشته با 800صاحب غیرمجاز کارت بازرگانی برخورد شده است. از دیگر معضلات این کارت‌ها می‌توان به بدهی گمرکی 1000میلیاردی و قاچاق گسترده کالا و نابسامانی بازار ارز اشاره کرد.
آنطوری که آمارها نشان می‌دهد، روند مفاسد مرتبط با کارت‌های بازرگانی، روندی افزایشی بوده است. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم در این باره می‌گوید: «روند فرار مالیاتی و بدهی معوق گمرکی ناشی از سوءاستفاده با کارت‌های بازرگانی در سال‌های اخیر افزایشی بوده و طبق اعلام رؤسای سازمان امور مالیاتی کشور و گمرک جمهوری اسلامی ایران، هر دو مورد، طی کمتر از دو سال اخیر بیش از 50درصد افزایش یافته است».
 روند افزایشی مفاسد مرتبط با کارت‌های بازرگانی نشان می‌دهد که رانت‌ها و امضاهای طلایی در زمینه واردات وجود دارد که حتی در سال حمایت از کالای ایرانی هم دست از نابودی تولید کالای ایرانی برنمی‌دارند.
در این رابطه معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت استان بوشهر می گوید: تعداد کارت‌های بازرگانی استان بوشهر از هزار و ۳۰۰ کارت اکنون به ۷۰۰ کارت رسیده است.
 ابوالقاسم محمدزاده در ارتباط با صدور کارت‌های بازرگانی در استان بوشهر اظهار داشت: خلاهایی وجود دارد که از برخی کارت‌ها سوءاستفاده می‌شود.
وی اضافه کرد: کارت بازرگانی همواره مورد سوء استفاده بوده است و دولت اصلاح رویه در زمینه سوءاستفاده‌ها را انجام داده است ولی باز هم شاهد سوء استفاده هستیم و چون مالیات به روز نیست و ارزش‌های گمرکی به روز نیست همواره شاهد سوء استفاده هستیم.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت استان بوشهر افزود: در گذشته هزار و ۳۰۰ کارت بازرگانی فعال داشتیم و اکنون در بخش بازرگانی استان بوشهر بالغ بر ۷۰۰ کارت بازرگانی فعال داریم.
وی ادامه داد: کارت بازرگانی همچنان امکان سوءاستفاده دارد و امروزه به خاطر نرخ ارز می‌توان از کارت بازرگانی سوء استفاده کرد و ما همه تلاش خود را می‌کنیم که روزنه‌های استفاده سوء کم شود.
محمدزاده بیان کرد: هر جایی که محل مراجعه کارت بازرگانی است و هر جا خدشه‌ای بر این کارت وارد شود مورد بررسی قرار می‌گیرد و هر کسی از این کارت بازرگانی سوء استفاده کند، برخورد می‌کنیم.
وی با بیان اینکه بخش دولتی باید کوچک شود، تصریح کرد: برای بهره‌وری بهتر باید بدنه دولت کوچک شده و بخش خصوصی فعال‌تر و بزرگتر شود و به سمتی برویم که بخش خصوصی را تقویت کنیم تا ماموریت‌ها را انجام دهند.
کد مطلب: 6723
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *