شرکت نواندیش البرز تولیدکننده گوسفندهای چندقلوزا و بی دنبه در کشور

9 بهمن 1397 ساعت 10:47

علی رغم بی مهری ها به تولید داخلی، شرکت دانش بنیان نواندیش البرز با همراهی مرکز اصلاح نژاد گروه علوم دامی دانشگاه تهران طرح ملی تولید گوسفندهای بی دنبه و چند قلو زا را به اجرا درآورده است.


به گزارش تولید ایرانی؛ این روزها مسئولین تنها راه چاره کنترل قیمت گوشت در بازار را واردات می دانند و شاهدیم با عنوان تنظیم بازار این محصول بین مردم توزیع می شود در حالیکه این امر تنها به زیان تولید داخل خواهد بود.
 
شهریور ماه سال جاری احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران با انتقاد از فاصله فاحش قیمت از تولید تا مصرف گفت: واسطه گری، دلال بازی ونبود نظارت کافی بر امر بازار دلیل اصلی گرانی گوشت به شمار می رود.
 
مسئولان امر برای کنترل قیمت گوشت در بازار اقدام به واردات بی رویه محصول کرده اند در حالیکه این امر تنها به زیان تولید داخل تمام شده است.
 
امسال شاهد عوارض واردات بی رویه گوشت قرمز در بازار داخل هستیم در حالی که واردات بی رویه راه حل کنترل قیمت گوشت در بازار نیست.
 
http://titre1.ir/files/fa/news/1397/11/7/527857_462.jpg
 
همچنین جلال محمودزاده عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی با انتقاد از واردات بی رویه گوشت قرمز گفت: نباید بیش از نیاز کشور اقدام به واردات گوشت قرمز کنیم تا گوشت قرمز تولید داخل روی دست دامدار بماند و با کاهش قیمت دامداران زیان ببینند و نتوانند به تولید ادامه دهند.
 
وظیفه دولت این است که آمار دقیق نیاز داخل کشور را برآورد کند و بر اساس کمبود گوشت در بازار اقدام به واردات نماید، اما متاسفانه تاکنون شاهد نبوده‌ ایم که دولت آمار دقیق نیاز کشور را داشته باشد و همیشه بیش از نیاز بازار اقدام به واردات کرده و این مسئله نیز باعث لطمه‌ هایی در زمینه گوشت قرمز، گوشت مرغ، میوه و خشکبار شده است.
 
علی رغم بی مهری ها به تولید داخلی، شرکت دانش بنیان نواندیش البرز با همراهی مرکز اصلاح نژاد گروه علوم دامی دانشگاه تهران طرح ملی تولید گوسفندهای بی دنبه و چند قلو زا را به اجرا درآورده است.
 
پرویز عزیزی مدیر عامل شرکت دانش بنیان نواندیش البرز درباره این طرح به خبرنگار تیتریک، می گوید: علی رغم تغییر شیوه زندگی و دام پروری در کشور، نیاز به تولید گوشت قرمز و واردات آن، نیازمند خودکفایی در این عرصه و ارتقا سطح بهره وری هستیم اما دام های بومی کشور با شرایطی سازگار شده اند که بر مبنای مرتع و کوچ است.
 
 
 http://titre1.ir/files/fa/news/1397/11/7/527858_406.jpg
 
طی چند سال گذشته تغییر شیوه زندگی از یک طرف و خشکسالی و کمبود مراتع باعث شده است، مراتع جوابگوی دام ها نباشد اما در مقابل نیاز به سرانه گوشت قرمز روز به روز افزایش پیدا می کند، این مسئله ما را ترغیب کرد دامی پرورش دهیم که متناسب با شرایط نیمه صنعتی و بدون اتکا به مرتع، بتواند تولید اقتصادی داشته باشد.
 
بر اساس افزایش قانون بهره وری باید سالیانه 3 میلیون واحد دامی از مراتع خارج کرده و خانواده های دامدار به اجبار زندگی خود را به جای 100 گوسفند با 50 گوسفند تامین کنند اما این روش عملیاتی نیست و باید برای این مشکل جایگزین ایجاد شود.
 
وی با اشاره به اینکه جایگزین روش مذکور این است، دامی به دامدار معرفی شود که در شرایط بسته و صرف 7 ماه هزینه برای دام، تولید اقتصادی آن به صرفه باشد، ادامه می دهد: یکی از این راهکارها افزایش صفات تولید مثلی دام است.
 
دام های بومی با وضعیت کنونی مراتع، شرایط کوچ، غذای فقیر و ... یک بره به دنیا می آورد که جوابگوی هزینه ها نیست و نیاز به پرورش دامی پر تولید است.
 
نژادهای مختلف دنیا با همکاری شرکت نواندیش البرز و گروه علوم دامی دانشگاه تهران برای انجام روش آمیخته گری بررسی و "رومانف" به عنوان گوسفندی که بالاترین شرایط تولید مثلی را بین دام ها در دنیا داشته و میانگین سه بره در هر زایش به دنیا می آورد برای این طرح انتخاب شد.
http://titre1.ir/files/fa/news/1397/11/7/527860_855.jpg
 
 
عزیزی با اشاره به اینکه انتقال صفات تولید مثلی از یک نژاد خارجی به دام های داخلی هدف طرح آمیخته گری بود، تصریح کرد: با توجه به اینکه دام تولید شده به روش مذکور باید با شرایط مناطق ایران سازگار می شد، سال 90 این طرح در دانشگاه تهران آغاز شد و امروز به صورت انبوه و در قالب یک طرح ملی در کشور انجام می شود.
 
وی مهمترین هدف این روش را دستابی به گوسفندی چند قلو زا و بی دنبه و سازگار با شرایط بومی کشور عنوان کرد و می گوید: خوشبختانه دام ایجاد شده با اجرای این روش، دو بره در هر "زایش" به دنیا می آورد، تولید مثل آن غیر فصلی بوده و سن بلوغ آن کمتر از دام های بومی است.
 
دام های آمیخته شده از 12 ماهگی می تواند اولین زایش خود را انجام دهند، چربی لاشه نصف دام های بومی است و کیفیت لاشه با دام های بومی تفاوت ندارد.
 
مدیر عامل شرکت دانشگاهی توسعه کشت و دام نو اندیش البرز در خاتمه خاطر نشان داشت: با توجه به اینکه مرکز اصلاح نژاد دانشگاه تهران طرح تولید گوسفندهای چندقلو زا و بی دنبه را به عنوان یک طرح ملی در دستور کار قرار داده است، با دامداران متقاضی پرورش این گونه همکاری لازم صورت خواهد گرفت.
 
و اما گوسفند رومانف نژادی از گوسفندان اهلی متعلق به دره ولگای شمالی در شمال شرق مسکو در کشور روسیه می ‌باشد و نام این نژاد از دهکده ‌ای به همین نام در این منطقه گرفته شده است.
 
در قرن ۱۸ میلادی این نژاد در خارج از روسیه دیده شد، پس از آن ابتدا به آلمان و از آنجا به فرانسه برده شد و در سال ۱۹۸۰ تعداد ۱۴ میش و ۴ قوچ به کانادا وارد و ۵ سال قرنطینه شد.
 
پس از آن تعدادی انتخاب شده نیز به آمریکا برده شد و در حال حاضر در اکثر نقاط جهان به پرورش این نژاد با خواص بی نظیر می‌ پردازند، استفاده اصلی این نژاد جهت اصلاح گله گوشتی می‌ باشد.
 


کد مطلب: 6678

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/6678/شرکت-نواندیش-البرز-تولیدکننده-گوسفندهای-چندقلوزا-بی-دنبه-کشور

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com