پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
۰
دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۳

خروج قیر از بورس کالا مسیر رانتخواران را باز می‎کند

رئیس اسبق اتاق بازرگانی گفت: اگر معاملات قیر از تالار شیشه‌ای بورس کالا خارج شود، دچار خودتحریمی و باز کردن مسیر رانت در این بازار شده‌ایم.
خروج قیر از بورس کالا مسیر رانتخواران را باز می‎کند
به گزارش توليد ايرانی ؛ یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانى ایران و عراق در واکنش به برخی تحرکات به منظور خروج معاملات قیر از  بورس کالا  گفت: اگر امروز در معاملات قیر در بورس کالا مشکلی وجود دارد، باید با همفکری وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت، فعالان بازار و بورس کالا این مشکل را حل کرد، اما افرادی که به دنبال خروج معاملات از بورس هستند، شفافیت در اقتصاد را نمی‌خواهند.
وی گفت: قیر بازار پیچیده‌ای دارد و متاسفانه امکان سوءاستفاده در این بازار همواره در زمینه صادرات و فعالیت‌های زیرپله‌ای فراهم بوده است، در این بین اگر معاملات این محصول از تالار شیشه‌ای بورس کالا خارج شود، دچار خودتحریمی و باز کردن مسیر رانت در این بازار شده‌ایم.
آل اسحاق افزود: با توجه به اینکه بازار قیر از جمله بازارهاى قابل توسعه و قابل توجه در کشور تلقى مى‌شود، بنابراین باید براى این بازار، برنامه‌اى منسجم از نظر نظارت بر کیفیت، قیمت، صادرات و عدم رقابت منفى در بازار‌ها در نظر گرفته شود.
رئیس پیشین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ادامه داد: بورس کالا در رابطه با ممانعت از رانت و فساد در بازار قیر نقش خوبى را ایفا کرده و می‌تواند به مراتب تاثیرات بیشتری در مسیر رقابت، کیفیت، نظارت قیر و ساماندهى مساله صادرات قیر داشته باشد.
آل اسحاق اظهار کرد: در زمینه صادرات کالا علاوه بر اینکه بورس کالا مى تواند ایفاى نقش کند، سازمان توسعه تجارت هم باید توجه داشته باشد که هرگونه سوءاستفاده و رقابت منفى در بازار به ضرر جمهورى اسلامى ایران است و در رابطه با قیر مى توان گفت که صادرات این کالا مى تواند تاثیر خود را در بازار دیگر کالا‌ها بگذارد.
وى معتقد است که نمود و شناخت ایران در بازار‌های بین المللی به دلیل تعهداتى است که باید عمل کند، در صورت عدم اجراى تعهدات خود و نیز صادرات کالاى نامرغوب ضربه مهلکى به توسعه تجارت ایران وارد مى شود.
آل اسحاق ادامه داد: یکسری افراد معتقدند در بورس کالا تقاضای خرید قیر کم است و مشتریان قیر در در بازار آزاد وجود دارد؛ سوال اینجاست که اگر خریدار، مصرف کننده واقعی باشد در بورس کالا هم خواهد بود و به نظر می‌رسد این دسته افراد، مخالف ایجاد شفافیت در معاملات هستند؛ البته بورس کالا هم باید با امکان ورود واحد‌های کوچک تر، زمینه را برای همه واحد‌ها فراهم کند که در این صورت امکان تامین نیاز واحد‌های کوچک ایجاد می‌شود و شفافیت معاملات ارتقا می‌یابد.
وى تاکید کرد: با توجه به وجود سوءاستفاده گرى هاى گسترده از بازار قیر، باید همکارى مناسبی مابین وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه تجارت ایران، فعالان بازار و بورس کالا صورت گیرد که با این اتفاق مى توان شاهد یک ساماندهى خاصى در بازار قیر باشیم.
آل اسحاق به اقداماتى که دولت باید جهت تنظیم بازار قیر در دستور کار خود قرار دهد اشاره و بیان کرد: دولت نباید به طور مستقیم اقدام به دخالت در این بازار کند، اما به دلیل سابقه سوءاستفاده، وجود رانت و عدم توجه به کیفیت باید نظارت لازم در این بازار از سوى دولت صورت گیرد.
رئیس پیشین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به نقش بورس کالا در واقعى شدن قیمت تاکید کرد و گفت: تاکنون بورس کالا در واقعى شدن قیمت‌ها موثر عمل کرده و مى توان گفت که حضور بورس کالا در کشور به دلایل مختلف همچون کوتاه کردن دست دلالان، شفافیت آماری، حمایت از تولید و غیره بسیار لازم و ضرورى است.
کد مطلب: 6652
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *