شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۵

دوران طاغوت دانشگاهی در لرستان نداشتیم

رئیس دانشگاه لرستان گفت: در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی در استان لرستان حدود ۶۷ مرکز آموزشی وجود دارد که این میزان پیشرفت به یمن پیروزی انقلاب بوده است.
دوران طاغوت دانشگاهی در لرستان نداشتیم
به گزارش توليد ايرانی؛خسرو عزیزی: رئیس دانشگاه لرستان  در خصوص پیشرفت علمی استان در دوران انقلاب گفت: دانشگاه لرستان اکنون در شُرف ۴۰ سالگی بوده و تقریبا همسن انقلاب اسلامی است.
وی افزود: تا پیش از انقلاب و در سال ۵۶ فقط یک شاخه شمالی از دانشگاه جندی شاپور اهواز با ۴ رشته و ۸۰ دانشجو در لرستان وجود داشت و هیچگونه موسسه آموزش عالی در استان به بهره برداری نرسیده بود.

عزیزی اضافه کرد: بعد از انقلاب و به یمن پیروزی جمهوری اسلامی در سال ۶۵ شاخه شمالی تبدیل به مجتمع آموزش عالی شد و در سال ۷۲ به برکت سفر مقام معظم رهبری به استان این مجتمع تبدیل به دانشگاه لرستان شد.

عدالت آموزشی یکی از برکات انقلاب است
وی ادامه داد: در حال حاضر و در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی، حدود ۹ هزار دانشجو در دانشگاه لرستان مشغول تحصیل هستند و این دانشگاه تقریبا دارای ۱۸۰ رشته تحصیلی در سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری با ۳۰۰ هیئت علمی بوده و به عنوان دانشگاه جامع یا اصلی استان شناخته شده است.

رئیس دانشگاه لرستان بیان کرد: در استان لرستان حدود ۶۷ مرکز آموزشی اعم از غیرانتفاعی و پیام نور و علمی کاربردی و ... وجود دارد و در کل حدود ۱۲۰۰ هیئت علمی و ۷۳ هزار دانشجو در سطح استان داریم که این میزان پیشرفت به یمن پیروزی انقلاب بوده چرا که در دوران طاغوت رشد علمی چندانی در استان نداشته ایم.

وی یادآور شد: عدالت آموزشی یکی از برکات انقلاب است که اکنون در جمهوری اسلامی به طور تقریبی به آن دست یافته ایم و آموزش عالی استان لرستان توانسته در این چهل سال شاخص‌های لازم را کسب کند.

دغدغه امروز ما، توسعه کیفی دانشگاه و رشته‌های تحصیلی آن است
عزیزی خاطرنشان کرد: در دانشگاه لرستان از ۳۰۰ هیئت علمی حدود ۷۲ هیئت علمی، دانشیار و نزدیک به ۱۶ نفر از این افراد، استاد تمام هستند. از نظر رشد علمی نیز استان لرستان تا سال ۹۲ تقریبا نیم درصد از سهم تولید علم کشور را به خود اختصاص داده بود، ولی اکنون این سهم تقریبا به ۱ و نیم تا ۲ درصد رسیده است.

وی افزود: تولید علم دانشگاه لرستان در شاخص مقالات معتبر بین المللی از سال ۹۳ تاکنون رشد ۳۰۰ درصدی داشته است. توسعه کمی این دانشگاه در دولت‌های قبل صورت گرفته و امروز دغدغه ما توسعه کیفی دانشگاه و رشته‌های تحصیلی آن است و قصد داریم با فراهم سازی زمینه‌های لازم به مهارت آفرینی دانشجویان کمک کنیم و دانشگاه را به سمت دانشگاه نسل چهارم و کارآفرینی سوق دهیم.

رئیس دانشگاه لرستان اظهار کرد: در راستای توسعه کیفی دانشگاه اقدام به تجهیز آزمایشگاه مرکزی شماره یک و دو دانشگاه شده و خرید تجهیزات آزمایشگاهی از کالا‌های ایرانی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هستند صورت گرفته و حدودا ۷ تا ۸ میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی خریداری کرده ایم که بیش از ۹۰ درصد این تجهیزات داخلی و حاصل شرکت‌های دانش بنیان کشور بوده اند که کیفیت مطلوبی داشته اند.

پیش از انقلاب خوابگاهی در استان لرستان وجود نداشت
وی ادامه داد: با رصد میزان اشتغال زایی دانش آموختگان استان لرستان مشخص شد که حدود ۴۵ درصد دانشگاهیان استان، مشغول به فعالیت شده اند و نیاز است برای رشد این میزان اشتغال زایی، دانشگاه‌های ما به سمت مهارت آموزی دانشجویان حرکت کنند. علاوه بر آن کانون‌های پژوهشی نیز در دانشگاه‌های لرستان ایجاد شوند.

عزیزی گفت: در بحث سخت افزاری از نظر سرانه فضا از سال ۹۳ تا الان حدود ۳۰ هزار متر مربع ساخت و ساز در دانشگاه لرستان داشته ایم؛ چرا که این دانشگاه فاقد ساختمان مرکزی بود و در مهرماه ۹۷ ساختمان مرکزی آن با حدود ۶ هزار و ۲۵۰ متر مربع به بهره برداری رسید. علاوه بر آن، توسعه دانشکده علوم پایه در ردیفی به نام تامین فضای آموزشی برای دانشجویان که اعتبار ملی دارد در حال انجام است.

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب خوابگاهی در استان لرستان وجود نداشت، اگفت: در بخش خوابگاه نیز به خواهران دانشجو توجه ویژه‌ای داشته ایم؛ چرا که شرایط خوابگاه‌های ما به نحوی بوده که حتی دانشجو‌های شبانه خواهر را در خوابگاه‌ها اسکان داده ایم در حالی که اینکار مرسوم نیست؛ با این وجود در بخش خواهران تخت خالی نیز داریم؛ اما در بخش خوابگاه برادران به شدت کمبود اتاق و تخت داریم و در همین راستا به دنبال اجرای برنامه‌ای هستیم تا با حمایت صندوق رفاه، خوابگاهی به مساحت ۳ هزار و ۲۰۰ متر با ظرفیت اسمی حدود ۳۰۰ نفر به بهره برداری برسانیم؛ البته از محل تسهیلاتی که بانک می‌دهد ۱۴ درصد آن را صندوق رفاه و ۱۴ درصد را دانشگاه تقبل می‌کند.
کد مطلب: 6534
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *