پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۱

خودکفایی در تولید گندم با تولید ۱۴.۵ میلیون تن

رئیس بنیاد توانمندی سازی گندمکاران گفت: با توجه به جمعیت ۳۰ میلیونی قبل از انقلاب و واردات ۱.۵ میلیون تن گندم به کشور پیشرفت قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته به طوری که در حال حاضر با وجود ۸۰ میلیون جمعیت یک کیلوگرم گندم هم به کشور وارد نمی‌شود و مایحتاج کشور در داخل تولید می‌شود.
خودکفایی در تولید گندم با تولید ۱۴.۵ میلیون تن
به گزارش توليد ايرانی؛ تولید گندم قبل از انقلاب به اندازه ای بود که کفاف تامین نیاز افراد را نمی‌داد از طرفی بخشی از نیاز کشور با وجود جمعیت پایین از طریق واردات تامین می‌شد.
 
این در حالی است که با وجود افزیش جمعیت کشور و رسیدن آن به بیش از ۸۰ میلیون نفر امروزه کشورمان در تولید گندم به خود کفایی رسیده و حتی یک کیلوگرم واردات این محصول به کشور انجام نمی‌شود.

در همین راستا علیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمندی سازی گندمکاران در خصوص دستاورد‌های ۴۰ ساله در حوزه کشاورزی و تولید گندم اظهار کرد: قبل از انقلاب، کشاورزی در کشور به صورت معیشتی انجام می‌شد و کشاورزان تنها به دنبال تولید غذای خود بودند و قادر به تولید بخشی از نیاز خود بودند.

وی افزود: قبل از انقلاب قطعات بزرگ زمین برای استفاده شخصی و تفریح در دست وابستگان حکومت بود و از طرفی در آن دوران بیشتر نفت خام فروخته می‌شد و کالا وارد می‌شد و تولید محصولات از اهمیت بالایی برخوردار نبود.
رئیس بنیاد توانمندی سازی گندمکاران در ادامه به مقایسه میزان تولید گندم قبل و بعد از انقلاب پرداخت و خاظرنشان کرد: قبل از انقلاب تولید گندم در مجموع حدود ۵.۵ میلیون تن بود که در این بین ۱.۵ میلیون تن از طریق واردات تامین می‌شد، اما در سال‌های اخیر تولید گندم به حدود ۱۴.۵ میلیون تن رسیده که رقم قابل توجهی است.

ایمانی گفت: در ابتدای انقلاب با ورود به بحث کشاورزی قرار بر این بود که زیرساخت‌های تولید پیشرفت کند و بهره وری در تولید محصولات کشاورزی بالا رود که خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و زندگی کشاورزان در روستا‌ها ارتقا پیدا کرده است به طوری که روستا‌های قبل از انقلاب با روستا‌های بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست و این امر توجه به کشاورزی را بعد از انقلاب نشان می‌دهد.

وی افزود: با توجه به جمعیت ۳۰ میلیونی قبل از انقلاب و واردات ۱.۵ میلیون تن گندم به کشور به جرأت می‌توان گفت که پیشرفت قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته است به طوری که در حال حاضر با وجود ۸۰ میلیون جمعیت یک کیلوگرم گندم هم به کشور وارد نمی‌شود و مایحتاج کشور در داخل تولید می‌شود.

رئیس بنیاد توانمندی سازی گندمکاران با بیان اینکه بیش از نود درصد از نیاز غذایی کشور در داخل تولید می‌شود عنوان کرد: به طور میانگین تولید مواد خام و فرآورده‌های غذایی با رشد متوازنی همراه بوده است و اگر بتوان در بخش کشاورزی بیشتر سرمایه گذاری کرد و به اصطلاح اعتبارات بخش کشاورزی را ارتقا داد می‌توان با آموزش بهره برداران واستفاده بهینه از تکنولوژی‌های روز جهان نیاز به واردات هیچ برای هیچ یک از محصولات کشاورزی نیاز به واردات احساس نشود.

ایمانی به تجهیز ادوات کشاورزی در سال‌های بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: درگذشته به طور مثال در یک روستا با سه هزار هکتار زمین کشاورزی شاید سه تا چهار تراکتور عملیات زراعی را انجام می‌دادند که متاسفانه هیچ وقت این عملیات به موقع انجام نمی‌شد.

وی افزود: تجهیزات مورد استفاده قبل از انقلاب در مزارع کافی نبود به همین خاطر کشاورز با محدودیت‌هایی روبرو بود و با تاخیر اقدامات مربوط به کاشت، داشت و برداشت را انجام می‌داد.

رئیس بنیاد توانمندی سازی گندمکاران با اشاره به بالا رفتن سطح درآمد کشاورزان گفت: خوشبختانه درآمد کشاورزان در سال‌های اخیر روند روبه رشدی داشته به طوریکه خرید ادوات کشاورزی برای آن‌ها فراهم و کشاورزی راحت‌تر شده است.

ایمانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز ادوات کشاورزی به اندازه نیاز در بین کشاورزان وجود دارد و حتی در برخی موارد کشاورز با داشتن زمین زراعی وسیع خرید اوات کشاورزی را به راحتی انجام می‌دهد و هر زمانی که اراده کند می‌تواند زمین‌های کشاورزی خود را آماده و مراحل کاشت، داشت و برداشت را انجام دهند.

وی در انتها خاطرنشان کرد: نگاهی به روستا‌های قبل و بعد از انقلاب نشان می‌دهد که شاید ما از تکنولوژی‌های روز جهان کمی عقب باشیم، ولی تتجهیزاتی که درداخل کشور تولید می‌شود علی رغم انتقاد‌هایی بر کیفیت این تجهیزات وجود دارد نیاز‌های بخش کشاورزی را تامین می‌کند و نسبت به گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است و کشاورزی سنتی به کشاورزی پیشرفته تبدیل شده است.

منبع: میزان
کد مطلب: 6509
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *