جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۴

مدیرعامل سایپا برکنار شد

پس از اقدام غیر قانونی خودروسازی سایپا در افزایش قیمت برخی محصولات خود و بالا گرفتن انتقادات مردمی، مدیرعامل این شرکت برکنار شد.
مدیرعامل سایپا برکنار شد
به گزارش توليد ايرانی؛ براساس تصمیمات جدید در وزارت صنعت و شرکت سایپا، مدیر عامل این شرکت تغییر کرد. مطابق این تصمیم میرجواد سلیمانی جایگزین به عنوان محمدرضا سروش انتخاب شده است.
اواخر مهرماه امسال بود که هیأت مدیره گروه خودروسازی سایپا، سروش را به عنوان مدیر جدید این شرکت انتخاب کرده بود اما گویا عمر ریاست سروش در شرکت سایپا فقط سه ماه بوده است. به نظر می‌رسد وضعیت مدیریت این شرکت خودروسازی در تولید و قیمت‌گذاری محصولات از جمله دلایل تغییر مدیرعامل سایپا است.
مدیر عامل سایپا در شرایطی کنار گذاشته شده است که پس از مجوز دولت برای افزایش قیمت خودرو، به نظر می‌رسد سایپا برخی محصولاتش را بیش از اندازه گران کرده است.
به گزارش مشرق، با اینکه دولت به خودروسازان مجوز داده از ابتدای بهمن قیمت محصولات خود را حداکثر تا پنج درصد زیر قیمت بازار افزایش دهند، نرخ‌هایی که شرکت سایپا برای محصولاتش اعلام کرده بالاتر از سقف مجاز است.
با اطلاعیه شرکت سایپا، قیمت جدید محصولات این شرکت اعلام شد به طوری که پراید که ارزان‌ترین خودروی کشور محسوب می‌شود از این پس بالای ۷/۳۳ میلیون تومان قیمت دارد و دیگر بازار خودروی ایران، محصول زیر ۳۰ میلیون تومان به چشم خود نخواهد دید.
اما نکته مهم آن است که مبنای قیمت‌گذاری خودروها که پنج درصد زیر نرخ بازار است، مبهم است و مشخص نیست قیمت بازار مدنظر سایپا چطور به دست آمده است.
مثلاً در حالی که قیمت پراید ۱۳۱ در بازار آزاد تهران ۳۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و پنج درصد زیر قیمت بازار آن ۳۳ میلیون و ۳۴۵ هزار تومان می‌شود، شرکت سایپا قیمت این خودرو را ۳۳ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان تعیین کرده که ۳۸۰ هزار تومان بالاتر از سقف مجاز است.سایپا 111 نیز که هم اکنون در بازار آزاد حدود 37 میلیون و  800 هزار تومان قیمت دارد و پنج درصد زیر قیمت بازار آن 35 میلیون و 910 هزار تومان می‌شود، 36 میلیون و 100 هزار تومان، یعنی 190 هزار تومان گرانتر قیمت خورده است.
درباره سایر محصولات این شرکت هم شاهد قیمت‌گذاری خودروها بالاتر از سقف مجاز (پنج درصد زیر قیمت بازار) هستیم.
گفتنی است تغییر مدیرعامل سایپا ظاهرا با رضایت وزیر صنعت معدن و تجارت انجام شده است. رحمانی روز گذشته در حاشیه نشست اتاق بازرگانی ایران در واکنش به تغییر مدیرعامل سایپا گفت: اگر تغییرات در جهت اصلاح امور و تقویت امور و انجام بهتر تعهدات باشد، اشکالی ندارد.البته برخی احتمال می‌دهند که شاید ماجرای برکناری سروش، بر اساس یک تصمیم از پیش طراحی شده بوده است که یک نفر در ازای افزایش قیمت‌ها قربانی شود.
این شائبه با مراجعه به مباحث کف بازار خودرو قوت می‌گیرد، چرا که فعالان بازار این سوال را دارند که چرا مدام رأس شرکت سایپا تغییر می‌کند ولی مدیرعامل ایران خودرو تغییر نمی‌کند و حتی مدیرعامل جدید سایپا از بین مدیران سابق ایران خودرو انتخاب شده است؟! از جمله سوابق سیلمانی، مدیرعامل جدید سایپا، باید به قائم مقامی ایران خودرو، رئیس هیئت مدیره تعاونی اعتبار کارکنان گروه صنعتی ایران خودرو و عضو غیرموظف هیئت مدیره در شرکت صنعتی نیرو محرکه اشاره کرد.علاوه بر این، بی‌ثباتی در مدیریت شرکت‌های بزرگ برخلاف شعار دولت برای ثبات در مدیریت اقتصادی کشور است. دولت روحانی با انتقاد از دولت قبل، ضعف مدیریت را به عنوان ریشه مشکلات کشور معرفی می‌کرد، اما اکنون مدیرعامل یک شرکت بزرگ خودروسازی که دولت به طور غیرمستقیم مدیرعامل آن را تعیین می‌کند، به فاصله چند ماه و آن هم در شرایط جنگ اقتصادی دو بار تغییر کرده است.
کد مطلب: 6506
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *