جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۷

"نقدینگی" و "سرمایه در گردش"؛ عمده نیاز واحدهای تولیدی ایلام

آنچه بعنوان مشکل اصلی صاحبان واحدهای تولیدی نیمه فعال از آن یاد می شود مشکل کمبود نقدینگی و عدم سرمایه در گردش است.
"نقدینگی" و "سرمایه در گردش"؛ عمده نیاز واحدهای تولیدی ایلام
به گزارش توليد ايرانی؛ ایلام به دلایلی مختلفی همچون استان درگیر با جنگ تحمیلی هشت ساله بعنوان یکی از استان های کمترتوسعه یافته یاد می شود و همین باعث شد تا این استان مرزی حدود 10 سال در طول عمر با برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی از چرخه توسعه بازماند.
اما با همه هر آنچه از جنگ برای این استان به جا ماند بلافاصله ساز و کارهای لازم برای توسعه استان ایلام ترسیم و سال به سال این میزان با پیشرفت هایی در حوزه های مختلف به خصوص بعد از سفر مقام معظم رهبری به استان ایلام رو به رو شد.
یکی از محوری ترین موضوعات توسعه ای ایجاد و راه اندازی واحدهای تولیدی در استان ایلام بوده و برای همین منظور شهرک های صنعتی در مرکز استان و اکثر شهرستان های استان ایجاد شد.
آنچه از وضعیت واحدهای تولیدی ایلام در طی این سال ها می توان گفت این است که در دوره چهار ساله ابتدایی ریاست جمهوری دولت تدبیر و امید در استان ایلام این واحدها از وضعیت مناسبی برخوردار نبودند و چه بسا هر چند وقت یکبار خبر تعطیلی یک واحد تولیدی منتشر می شد.
واقعیت آن بود در روزهایی که دولت سرگرم مباحث سیاسی و منتظر ورود کشورهای چند ملیتی و برجام بود اما واحدهای تولیدی و کارخانجات روزگار ناخوشی را استان ایلام سپری می کردند و کار تا جایی پیش می رفت که تمام هم و غم تلاش زحمت کشان این عرصه بر این بود تا تنها به فکر تعطیل نشدن واحدهای تولیدی خود باشند، به همین جهت رایزنی های آنان برای موفقیت راه به جایی هم نمی برد.

مشکل عمده واحدهای تولیدی ایلام
آنچه بعنوان مشکل اصلی صاحبان واحدهای تولیدی نیمه فعال از آن یاد می شود مشکل کمبود نقدینگی و عدم سرمایه در گردش است". مجتبی ماهدشتی"، کارفرمای صنایع فلزی کاوه، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شرکت صنایع فلزی کاوه در حال حاضر با پنج نفر نیرو به کار خود ادامه می دهد و مهمترین مشکل موجود بحث نقدینگی است.
وی اظهار کرد: وضعیت به لحاظ نقدینگی کم است و بانک ها اگر چه مقداری کمک کار هستند ولی به خاطر عدم پرداخت اقساط معوقه های زیاد از ارائه تسهیلات جدید صرف نظر می کنند.
این فعال تولیدی یکی دیگر از مشکلات را بیمه کارگران ذکر می کند و می گوید: بیمه کارگران در گذشته که از کمک دولت پرداخت می شد خارج شده و حق پرداخت30 درصدی حق بیمه به کارفرما محول شده است.
این مورد از اول سال به واحدهای تولیدی ابلاغ و لحاظ شده که با این وضعیت، کارگران دیگر نمی توانند به کار خود ادامه دهند.
ماهیدشتی اضافه کرد: کارگری که امیدش به همین بیمه است دیگر نمی تواند به کار خود ادامه دهد، در سال گذشته 20 درصد بیمه را دولت پرداخت می کرد، سه درصد را کارفرما و هفت درصد را کارگر، لذا این 30 درصد در سال جدید به کارفرما محول شده است.
وی بیان کرد: انتظار داریم مسئولان ما را یاری کنند و این 30 درصد را به روال قدیم برگردانند تا بتوانیم کارگران را حفظ کنیم.
احیای 22 واحد تولیدی و اشتغالزایی 892 نفر
اما با تغییراتی که در مدیریت ارشد استان ایلام انجام شد اهتمام جدی برای رفع مشکلات صاحبان واحدهای تولیدی صورت گرفته است بطوریکه در طی روزهای گذشته 22 واحد تولیدی و صنعتی در استان فعال و احیا شده اند.
"یارالله نصیری"، مدیر سازمان صمت استان ایلام در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص گفت: در 9 ماهه امسال 22 واحد صنعتی حاصل عملکرد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان احیا و فعال سازی شده است.
وی اظهار کرد: براساس نتایج مصوبات کارگروه تسهیل تاکنون 17 واحد تولیدی راکد به چرخه تولید بازگشته و مشکلات پنج طرح در دست اجرا نیز در این کارگروه رفع و آماده بهره برداری هستند.
این مسئول افزود: در 9 ماهه سال جاری با طرح موضوعات واحدهای تولیدی مشکل دار در کارگروه تسهیل، تعداد 38 واحد افزایش ظرفیت و 74 واحد نیز وضعیت تولید و اشتغال آنها تثبیت و از تعطیلی آنها جلوگیری شده است.
نصیری با بیان اینکه نتیجه اجرای این مصوبات ایجاد شغل برای 892 نفر است، یادآور شد: واحدهای تولیدی باید با دبیرخانه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت ارتباط مستمر داشته و مسائل و مشکلات خود را جهت طرح در جلسات کارگروه به این دبیرخانه ارائه کنند.
اهتمام جدی دولت برای رفع موانع تولید
"ایوب درویشی"، معاون اقتصادی استانداری ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: دولت اهتمام جدی بر رفع موانع تولید دارد و از همه ظرفیت ها برای پیگیری و تسهیل مشکلات واحدهای تولیدی استقبال می کند.
وی گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی استان به دلایل مختلف از جمله مدیریت ناصحیح، کارشناسی نبودن دقیق طرح، نبود بازار فروش، نبود نقدینگی، انباشت بدهی، بازاریابی نامناسب، بی توجهی به مسائل زیست محیطی و بیمه ای و ... با مشکلاتی مواجه اند.
درویشی افزود: همه دستگاه های اجرایی با همراهی بانک های عامل در صدد پیگیری و هموار کردن راه برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی هستند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری با اشاره به همکاری دستگاهها و بانکها با متولیان واحدها، اظهار داشت: در تعیین تکلیف بدهی واحدها و پرداخت تسهیلات جدید، محل طرح و ارزیابی مجدد ارزش آن در اولویت قرار می گیرد.

لزوم اجرای برنامه های ضربتی
صاحبان ورشکسته تولیدی در ایلام امید این را دارد تا کماکان دولت و مسئولان به آنها توجه کنند تا از این مشکل رهایی یابند.
آنچه که این قشر از جامعه از دولت انتظار دارند توجه جدی به مشکلات آنها نه برای خود بلکه برای پیشرفت کشور می دانند تا از این طریق تولید ملی تقویت شود.
مسئولان ذیربط بایستی با تدوین و اجرای ضربتی یک برنامه ی کاربردی در راستای جلوگیری از تداوم وضعیت موصوف و سوق دادن سرمایه ها به سمت احیای بخش تولید وصنعت و ایجاد فرصت های شغلی گام بردارند.
کد مطلب: 6491
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *