پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۶

تولید ۳۶۰ میلیون شاخه گل نرگس در ایران

مدیر کل دفتر امور گلخانه، گیاهان داروئی و قارچ خوراکی وزارت جهادکشاورزی گفت: سطح زیرکشت گل نرگس در کشور یک هزار و ۲۰۰ هکتار و تولید ۳۶۰ میلیون شاخه گل نرگس است که مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان گل نرگس بیمه نبودن این محصول است.
تولید ۳۶۰ میلیون شاخه گل نرگس در ایران
به گزارش توليد ايرانی؛ غلامرضا تقوی در حاشیه مراسم جشنواره گل نرگس در جویبار طی گفت و گویی با خبرنگار ما با بیان اینکه بیش از ۷ هزار هکتارسطح تولید گل وگیاه در فضای باز وگلخانه ای است، افزود: در این سطح کشت بیش از ۴ میلیارد شاخه گل و گیاه در کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با ترویج و توسعه گل نرگس می‌توانیم اراضی کم بهره را به اراضی پربهره تبدیل کنیم، اظهار کرد: این گیاه در حوزه درمان و افزایش درآمد سرمایه برای کشاورز بسیار مهم است.

مدیر کل دفتر امور گلخانه‌ای وزارت جهادکشاورزی سطح زیرکشت گل نرگس در کشوررا یک هزارو ۲۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: ازاین اراضی ۳۶۰ میلیون شاخه گل نرگس تولید می‌شود.

تقوی با اشاره به اینکه در حوزه گل وگیاه ۱۵۰ هزارنفر به‌صورت مستقیم وغیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر در تولید گل نرگس نیز ۲۰ هزار نفر مشغول به کارند.

وی بیان کرد: متأسفانه در چند سال گذشته برنامه‌ای برای سرمایه گذاری در حوزه گل وگیاه نداشتیم، در حالی که این حوزه می‌تواند موضوع خوبی برای جذب سرمایه‌گذار در کشور واستان باشد.

مدیر کل دفتر امور گلخانه‌ای وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه آب‌های زیرزمینی به شدت رو به کاهش است، ادامه داد: در برنامه ششم توسعه کشور صرفه جویی ۱۱ میلیون مترمکعب آب در نظر گرفته شده است، که برنامه‌های آموزشی و ترویجی در حوزه کشت گل نرگس در این زمینه بسیار اثرگذاراست.

تقوی، بومی بودن دانش فنی، تقاضای بالای گل نرگس در بازارهای محلی و بالابودن ضریب خودکفایی را از مزایای تولیدگل نرگس درکشور بیان کردوافزود: تولید گل نرگس با کمترین هزینه، مصرف آب و کود به ثمر می‌نشیند.

وی باتأکید براینکه کشورهای کمی در دنیا مبادرت به کشت گل نرگس در جهان دارند، گفت: ایران در زمینه تولید گل نرگس جایگاه ممتازی در منطقه و جهان دارد.

مدیر کل دفتر امور گلخانه‌ای وزارت جهادکشاورزی مهم‌ترین مشکل تولید کنندگان گل نرگس را بیمه نبودن این محصول بیان کرد و گفت: اقدامات آتی وزارت جهادکشاورزی در حوزه گل وگیاه روانسازی وتسهیل، اخذمجوز گل نرگس، ثبت ارقام بومی کشور وصادرات است.
کد مطلب: 6478
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *