جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۹

رشد تولید کاتد در مجتمع مس میدوک شهربابک

مهدوی گفت : لیچینگ در اصل برای فرآوری سنگ معدن اکسیدی مس به کار می‌رود، اما برای کانی‌های کم‌عیار سولفوری نیز هم از آن استفاده می‌شود. به طور معمول در این فرایند سنگ معدن را ۶ تا ۱۳میلی‌متر قبل از انباشته شدن خرد می‌کنند که در ۹ ماه ابتدایی سال جاری ۲۴ درصد رشد تولید داشته ایم .
رشد تولید کاتد در مجتمع مس میدوک شهربابک
به گزارش توليد ايرانی؛ علی مهدوی  مدیر امور لیچینگ مجتمع مس شهربابک از افزایش تولید کاتد لیچینگ در مجتمع مس میدوک خبر داد و گفت : درمجموع، تولید کاتد کارخانه لیچینگ در نه ‌ماه نخست سال جاری ۴۹۴۸ تن بود که نسبت به برنامه پیش‌بینی‌ ۴۰۰۹ تنی برای این دوره، از رشد ۲۴ درصدی برخوردار شده است.

وی در خصوص فرآیند لیچینگ گفت : هیپ لیچینگ در اصل برای فرآوری سنگ معدن اکسیدی مس به کار می‌رود، اما برای کانی‌های کم‌عیار سولفوری نیز هم از آن استفاده می‌شود. به طور معمول در این فرایند سنگ معدن را ۶ تا ۱۳میلی‌متر قبل از انباشته شدن خرد می‌کنند.

مدیر امور لیچینگ میدوک ادامه داد:لیچنگ در محل، روش شناخته‌شده‌ای است که برای مواد معدنی‌ای که نفوذ پذیری بالایی دارند، به کار می‌رود ، سرعت این فرایند پایین بوده،هرچند که امروزه با تحقیقات انجام‌شده کاربرد تجاری آن سرعت گرفته و تا حد زیادی بازیابی فلزات از این روش بهبود یافته است لذا  انرژی موردنیاز برای این فرایند برای مناطق مختلف متفاوت بوده چرا که شدیدا به شرایط ژئوشیمیایی، عمق توده سنگ معدنی و خواص سنگ معدن وابسته است.

مهدوی اذعان کرد : با کاهش عیار سنگ معدن میزان انرژی لازم برای تولید یک کیلوگرم مس برای تمامی روش‌ها افزایش می‌یابد، چنان‌چه مینرالوژی کانی یکسان باشد بهترین روش‌ها برای سنگ‌های کم‌عیار به ترتیب عبارتند از: روش ذوب کنسانتره با اندازه دانه ۷۵ میکرون، هیپ لیچینگ، ذوب مستقیم، لیچینگ تحت فشار ذوب کنسانتره با اندازه دانه ۵ میکرون و روش لیچینگ در محل. روش‌هایی که کمترین میزان گاز ۲CO را تولید می‌کنند نیز به ترتیب عبارتند از: روش ذوب کنسانتره با اندازه دانه ۷۵ میکرون، هیپ لیچینگ، ذوب مستقیم، لیچینگ تحت فشار، ذوب کنسانتره با اندازه دانه ۵ میکرون و روش لیچینگ در محل.

وی افزود: این امور در اردیبهشت‌ماه سال جاری با تولید ۶۵۱/۴۴۱تن کاتد به رکورد ماهیانه تولید از ابتدای راه‌اندازی این کارخانه دست یافت.

مدیر امور لیچینگ مجتمع مس شهربابک با اشاره به این‌که این میزان تولید با وجود کاهش عیار و نسبت‌ کانی‌های اکسیدی در خاک ورودی محقق شده است اظهار داشت: با در نظر گرفتن عیار و کیفیت خاک، برای سال جاری تولید ۵۳۰۰ تن پیش‌بینی شد که خوشبختانه افزایش ۹ درصدی عیار خاک ورودی به کارخانه و همچنین خردایش ۲۴ درصدی خاک ورودی هیپ منجر به بازیابی بیشتر در لیچینگ شد.

مهدوی در پایان گخاطر نشان کرد : با تلاش بی‌وقفه همکاران، انشاالله تولید این امور نسبت به برنامه پیش‌بینی امسال حداقل رشد ۲۰ درصدی خواهد داشت.
کد مطلب: 6469
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *