پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
۰
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۱

بازار غرب در سیطره لوازم آرایشی قاچاق/جولان قاچاقچیان سلامت

جولان قاچاقچیان سلامت در غرب کشور همچنان ادامه دارد و کالاهای تقلبی و قاچاق بازار لوازم آرایشی غرب را به سیطره خود درآورده‌اند.
بازار غرب در سیطره لوازم آرایشی قاچاق/جولان قاچاقچیان سلامت
به گزارش توليد ايرانی؛ پدیده قاچاق می تواند ضربات مهلکی به اقتصاد یک کشور و تولید کنندگان آن وارد کند اما اگر این قاچاق در حوزه کالاهای سلامت محور چون غذا، دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی باشد تبعات بیشتری را نیز برای کشور و به ویژه مصرف کنندگان دارد.
سود اقتصادی کلان یکی از مهمترین دلایل قاچاق کالا محسوب می شود وسوداگران این عرصه قطعاً منافع خود را بر سلامت مردم ترجیح می دهند و در اغلب موارد اقدام به واردات کالاهای قاچاق به ویژه در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی می کنند که تبعات زیادی را برای مصرف کنندگان به همراه خواهد داشت.
هم مرزی و وجود مرز طولانی استان کرمانشاه با کشور عراق یکی از عمده دلایلی است که باعث شده استان کرمانشاه بیش از سایر استان ها در معرض این پدیده مذموم قرار گیرد.
مشکلات تولید کنندگان به ویژه در حوزه محصولات بهداشتی و آرایشی نیز باعث شده که نیاز داخلی در این زمینه تامین نشود و سودجویان نیز از این موقعیت استفاده کرده و بازار لوازم آرایشی و بهداشتی را در سیطره خود درآورند. همچنین این موضوع باعث شده که سهم لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی و قاچاق در کشور بیش از محصولات سالم و استاندارد  باشد.
ا
 
جریمه نقدی و ضبط کالا؛ مجازات قاچاقچیان
داریوش جودکی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه به خبرنگار مرصاد گفت: ما در برخورد با این موضوع بحث رسیدگی به پرونده‌های مذکور، صدور حکم و اجرای احکام را برعهده داریم.
وی افزود: پس از تشکیل پرونده های قاچاق از سوی مراجع نظارتی و ارسال آنها به تعزیرات حکومتی ما  این پرونده‌ها را از نظر قضایی مورد بررسی قرار می‌دهیم و نسبت به آنها حکم لازم را صادر می‌کنیم.
جودکی تصریح کرد: معمولاً این پرونده ها از طریق نهادهای نظارتی چون صنعت، معدن وتجارت، اتاق اصناف، نیروی انتظامی و اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ما ارجاع داده می شود و پس از ارجاع به تعزیرات حکومتی ما نسبت به صدور حکم لازم اقدام می‌کنیم که معمولا جریمه نقدی همراه با ضبط کالای مذکور است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه در خصوص سرنوشت کالاهای قاچاق آرایشی و بهداشتی نیز گفت: ما برای تمام کالاهای قاچاق حکم ضبط کالا را صادر می‌کنیم و اداره اموال تملیکی اگر کالایی سلامت محور و متعلق به کسی باشد و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیز سلامت آن را تایید کند آن را به چرخه بازار باز می‌گرداند و به فروش می‌رساند اما چنانچه سلامت کالا مورد تایید نباشد با تنظیم صورتجلسه ای با حضور نماینده تعزیرات حکومتی، دادستانی و اداره اموال تملیکی کالاهای مذکور را معدوم می‌کنند.
ا
 
جعل بهترین برندهای دنیا توسط قاچاقچیان
کیومرث رحیمی، مدیر اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی، مکمل ها و بازرسی ویژه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: مسلماً کالای قاچاق هر چه که باشد به ویژه لوازم آرایشی و بهداشتی چون برای آن پروسه نظارتی اعمال نمی‌شود، مشخص نیست که در کجا تولید و بسته بندی شده و شرایط نگهداری آن چگونه بوده است.
وی تصریح کرد: شرایط نگهداری این اقلام شرایط خاصی بود و آن چرخه و زنجیره حمل و نقل مواد آرایشی و بهداشتی باید چیزی شبیه چرخه انتقال دارو و تحت کنترل باشد.
این مسئول ادامه داد: ضمن اینکه واحدهای تولیدی لوازم آرایشی و بهداشتی باید شناسایی شده و از طرف وزارت بهداشت آن جامعه مورد تایید باشند، باید کارشناسان وزارت بهداشت آن جامعه واحدهای تولیدی مذکور را مورد بازدید و بررسی قرار دهند.
رحیمی در خصوص کالاهای وارداتی نیز گفت: معمولاً کارشناسان وزارت بهداشت مواد آرایشی و بهداشتی وارداتی را نیز به صورت نمونه انتخاب و در آزمایشگاه کنترل و کیفیت غذا و دارو مورد آزمایش قرار می دهند و چنانچه تایید شد اجازه واردات آن را می‌دهند، اما موارد مذکور در لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق قابل بررسی نیست و این پروسه برای آنها تکرار نمی‌شود.
مدیر نظارت و ارزیابی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تاکید کرد: اصلاً مشخص نیست از چه موادی در این لوازم استفاده شده است و حتی بهترین برند های دنیا را جعل کرده و به صورت قاچاق عرضه می کنند.
به گفته رحیمی، برچسب سلامت یکی از مشخصه هایی است که وزارت بهداشت برای لوازم آرایشی و بهداشتی سالم تعیین کرده است. این برچسب دو سه سالی است از سوی وزارت بهداشت ایجاد شده و بر روی تمام لوازم آرایشی و بهداشتی سالم با عنوان کالای سلامت محور و به صورت اجباری زده می شود.
وی افزود: این برچسب کار را آسان کرده اما تنها  وجود برچسب نیز کافی نیست و افراد پس از دیدن بر چسب و بررسی پارامترهای درج شده در آن، با آموزش هایی که از طریق رسانه‌های جمعی در این زمینه صورت گرفته است، می‌توانند اصل یا تقلبی بودن کالاها را ردیابی کنند.
وی هم مرزی استان کرمانشاه با کشور عراق و داشتن مرز طولانی با این کشور را از دلایلی دانست که می تواند استان و مردم را در معرض خطر ورود این کالاهای تقلبی قرار دهد.
رحیمی افزود: داشتن مرز طولانی فرصتی برای سوداگران ایجاد کرده است که بتواند دست به قاچاق کالا بزنند که به ویژه در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی می تواند مشکلات عدیده‌ای را برای مصرف کنندگان ایجاد کند.
ا
 
انجام 5000 بازرسی توسط  معاونت غذا و دارو
وی از نظارت و بازرسی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بر اقلام مذکور خبر داد و گفت: ما هم در مرکز استان و هم شهرستانهای تابعه بازرسی‌های مرتبی در این زمینه داریم و از ابتدای سال ۹۷ تا پایان آذر ماه حدود ۵ هزار بازرسی در سطح استان انجام داده ایم.همچنین از ابتدای امسال تا پایان آذرماه نزدیک به ۲۰ هزارساعت نفر را آموزش داده ایم تا سطح آگاهی مردم را در این زمینه ارتقا دهیم.
وی  با بیان اینکه برچسب اصالت وسلامت بهترین شیوه برای تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق است، گفت: این برچسب ۹ پارامتر دارد که مصرف‌کننده با بررسی آنها می تواند تاییدیه کالای مذکور را بگیرد.چنانچه بارکدخوان نیز در اختیار مصرف‌کنندگان باشد می‌توانند اطلاعات لازم را از طریق بارکد برچسب سلامت درج شده روی کالای مذکور دریافت کنند و کار را بسیار آسان کرده است.
مردم باید از خرید اجناس خارجی  و ارزان قیمت بدون مجوز پرهیز کنند
بهمن خدادادیان، کارشناس بهداشت و محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص نحوه تشخیص لوازم آرایشی و بهداشتی سالم از ناسالم گفت: یک قانون مربوط به مواد خوراکی، دارویی و آرایشی و بهداشتی داریم که ۱۸ ماده دارد و در ماده ۱۱ این قانون آمده است که باید بر روی تمام مواد خوراکی، دارویی، آرایشی و بهداشتی مشخصات آن درج شده باشد.
وی افزود: اگر اقلام مذکور داخلی و تولید داخل باشد باید حتما دارای بسته بندی سالم، بهداشتی، تاریخ تولید و انقضا با چاپ لیزری، مهر استاندارد، مشخصات ترکیبات موجود و آدرس کارخانه سازنده مندرج بر روی بسته بندی باشد.
خدادیان ادامه داد: همچنین در ماده ۱۶ این قانون آمده است که اقلام خوراکی دارویی بهداشتی و آرایشی خارجی حتما باید مجوز وزارت بهداشت که آرم سیب سلامت است، داشته باشند؛ همچنین با توجه به اینکه تمام اطلاعات مربوط به کارخانه سازنده است، برای عرضه این اقلام باید مجوز واردات آن از سوی وزارت بهداشت اخذ شود.
کارشناس بهداشت و محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه گفت: کالاهای وارداتی نیز پس از اینکه از گمرک وارد کشور شدند، قرنطینه و سپس مورد نمونه گیری قرار می گیرند و پس از اینکه نمونه های تصادفی آزمایش شده و مورد تایید قرار گرفت مجوز ورود آنها داده می شود.
وی تصریح کرد: در کالاهای وارداتی قاچاق معمولا مواردی دیده می شود که نمونه تقلبی برندهای معروف و گران بوده و معمولاً از ترکیبات ناسالم در آنها استفاده می کنند و با شرایط بسیار نامناسب بهداشتی تولید شده و آن را در بسته بندی شکیل با همان آرم و برند قرار می دهند، لذا مردم  باید از خرید جنس های خارجی و وارداتی که مجوز ندارند، پرهیز کنند.
این مسئول افزود: در مورد تولیدات داخلی نیز حتما به موارد مذکور توجه کنند و از خرید اجناس ارزان قیمت که مشخصات ذکر شده را ندارند به شدت پرهیز کنند.
وی تأکید کرد: معمولا چون ترکیبات فوق در پوست جذب می‌شوند، ممکن است موجب سرطان های بسیار خطرناک برای مصرف کنندگان شود و بی‌توجهی به موارد فوق و استفاده از کالاهای بی هویت و ناسالم قطعاً مشکلات و تبعات زیادی چون ضایعات پوستی و سرطان را به دنبال دارد.
ا
 
عوارض استفاده از اقلام آرایشی و بهداشتی قاچاق
وی تخریب پوست، ایجاد حساسیت، تاول، سوختگی و تخریب بافت پوست را از جمله عوارض قابل مشاهده در نتیجه استفاده از این اقلام عنوان کرد و گفت: در مورد رنگ موهای تقلبی نیز می‌توان به از بین رفتن پیاز مو و کچلی دائم در افراد استفاده کننده اشاره کرد.
خدادایان خاطرنشان کرد: همه آیتمهای اجناس استاندارد در کارخانه سنجیده می شود، اما در خصوص مواد تقلبی این آیتم ها به هیچ وج رعایت نشده و ترکیبات موجود این مواد معمولاً ترکیبات ناسالم و غیربهداشتی است.
وی در خصوص نظارت دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: ما سامانه ای تحت عنوان سامانه ۱۹۰ داریم که  مردم می‌توانند از طریق آن نسبت به اعلام تخلفات و موارد مشاهده شده و مشکوک در این زمینه، به ما اطلاع دهند.البته اداره نظارت بر دارویی آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه نظارت ویژه دارد و بر کارخانه‌ها و شرکت های توزیع نظارت می کند.
مسئول مرکز بهداشت محیط کرمانشاه تاکید کرد: عرضه اجناس تقلبی و بدون مجوز به دلیل اینکه مستقیماً سلامت افراد را تهدید میکند، جرم است و با متخلفین در این زمینه برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.اماکن عرضه این اقلام نیز علاوه بر معرفی به دادگاه، پلمب خواهند شد.
با توجه به عوارض ناشی از استفاده اقلام آرایشی و بهداشتی و تاثیر مستقیم آن بر سلامت افراد می طلبد تا مسئولین مربوطه اولا نسبت به فرهنگسازی برای پیشگیری از استفاده مردم از این اقلام اقدام کنند و ثانیا آموزش های لازم در زمینه تشخیص کالاهای سالم از ناسالم از طرق مختلف ارائه شود و در نهایت نیز کنترل و نظارت بیشتری بر ورود این کالا صورت گیرد تا علاوه بر اینکه اقدامی در حفظ سلامت مردم صورت گرفته باشد، شاهد مشکلات اقتصادی ناشی از پدیده مذموم قاچاق نباشیم.
کد مطلب: 6466
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *