پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۴

بکارگیری افرادغیرمتخصص دردستگاه‌های اجرایی

رئیس سازمان ملی بهره‌وری با اشاره به بکارگیری افراد غیرمتخصص در دستگاه های اجرایی، گفت: از نظر بهره‌وری در کنار نپال، بنگلادش و ویتنام جزو چهار کشور آخر در آسیا هستیم.
بکارگیری افرادغیرمتخصص دردستگاه‌های اجرایی
به گزارش توليد ايرانی، در خصوص وضعیت بهره‌وری در سال‌های اخیر، اظهار داشت: متاسفانه بهره‌وری در دو دهه گذشته سیر صعودی نداشته است و مهم‌ترین اقدام برای بهبود وضعیت بهره‌وری، افزایش عزم مدیریتی در سطوح اجرایی و داشتن برنامه مدون برای ارتقای بهره‌وری ملی است.رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران افزود: در سطوح قانون‌گذاری ضعف چندانی نداریم، چرا که در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه هدف‌گذاری مشخص حدودا ۳۰ درصدی را داشتیم.

وی ادامه داد: در برنامه سوم ۳۰ درصد رشد اقتصادی و در برنامه چهارم ۲۱ درصد رشد اقتصادی از محل بهره‌وری بوده است، این در حالی است که در برنامه پنجم این عدد به منفی ۳ دهم درصد تنزل یافت.پهلوانی با اشاره به دلایل بروز این مساله، اظهار داشت: دلیل اصلی نامطلوب بودن روند بهره‌وری در کشور، بی‌توجهی به زیرساخت‌های بهره‌وری، کیفیت محیط نهادی کشور و کیفیت نهاده‌های تولید از جمله نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری بوده است.

امکان جذب ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد
وی گفت: بهره‌وری نیروی کار در دولت پایین است و بخش خصوصی هم دچار این وضعیت شده است. بنابراین زمانی که سرمایه‌گذاری، سیستم و نیروی انسانی قابلی نداریم، نزولی شدن سیر بهره‌وری طبیعی است.

پهلوانی تصریح کرد: با توجه به وضعیت خاص بین‌المللی کشور، سرمایه گذاری ۷۷۰ هزار میلیارد تومانی که برای تحقق رشد ۸ درصدی در برنامه ششم در نظر گرفته شده بود و امید بود این مبلغ از سرمایه گذاری خارجی تامین شود، به دلیل مسائل سیاسی و تحریم‌ها احتمال تحقق ندارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در جنگ اقتصادی هستیم، اظهار داشت: باید به خودمان یک بار دیگر یادآوری کنیم که ما همان‌هایی هستیم که در ۸ سال دفاع مقدس زندگی کرده‌ایم. باید جلوی بسیاری از هزینه‌ها گرفته شود و در عین حال در بحث بهره‌وری سرمایه‌گذاری کنیم.

بکارگیری افراد غیرمتخصص در دستگاه های اجرایی
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی باید نیروهای قابلی را برای استقرار چرخه بهره‌وری و سنجش بهره‌وری به کار بگیرند. در حال حاضر برخی از دستگاه‌ها افراد غیرمتخصص و کم‌انگیزه را به کار گرفته‌اند، در حالی که بهره‌وری پاشنه آشیل ماست.
وی تاکید کرد: بهره‌وری یکی از راه‌های توسعه اقتصادی کشور است بنابراین برای این بخش باید بهترین امکانات در نظر گرفته شود؛ به‌عنوان مثال سرمایه‌گذاری برای توسعه تحقیقات و فعالیت‌های بهره‌وری در تمام بخش‌ها بسیار ضروری است.
پهلوانی افزود: حمایت از اقدامات اساسی همچون سنجش اثربخشی سیستم‌های موجود باید در ذیل بهره‌وری انجام شود تا مسیر اشتباه را انتخاب نکنیم.
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: اگر یک تصمیم مدیریتی اتخاذ شده که بار مالی بالایی دارد اما مغایر با اهداف و اصول بهره‌وری است باید جلویش گرفته شود، این مساله کاهش هزینه و تحقق بهره‌وری را در پی خواهد داشت.
جزء چهار کشور آخر بهره‌ور آسیا هستیم
وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه از نظر بهره‌وری در کنار نپال، بنگلادش و ویتنام جزء چهار کشور آخر در آسیا هستیم، تصریح کرد: کشورهای حوزه خیج فارس همچون عمان و امارات بسیار خوب در این زمینه عمل کردند و توانستند روند بهره‌وری را در کشورشان بهبود ببخشند.
وی با بیان اینکه مطالعات زیادی در کشور شده است، اما برای اجرا باید ریسک‌پذیرتر باشیم، افزود: دلیل اینکه کشوری با رفتار تحول گرایانه در مسیر توسعه موفق می شود، ناشی از عزم مدیریت و ریسک‌پذیری مدیریت است.
رئیس سازمان ملی بهره وری ادامه داد: مدیر هوشمندی که با رویکرد بهره‌وری کار می‌کند باید در بسیاری اوقات مسیر را اصلاح کند و به اثربخشی اقدامات توجه کرده و هم راستا بودن فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان با ماموریت‌های اصلی را مورد تاکید قرار دهد.
نباید انباشت سرمایه فیزیکی داشته باشیم
پهلوانی با یادآوری اینکه در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، گفت: تنها راه نجات کشور بهره‌وری است. نمی‌توانیم انباشت سرمایه فیزیکی داشته باشیم چرا که در بحث سرمایه‌ها متکی به نفت هستیم که آن هم تکانه‌های شدید دارد و نمی‌توان خیلی روی نفت حساب کرد.
وی یادآور شد: از این رو ارتقای بهره‌وری کل عوامل تولید نیازمند عزم ملی است تا بتوانیم ۳۵ درصد از رشد اقتصادی کشور را از محل ارتقای بهره‌وری تامین کنیم و این تنها گزینه روی میز است.
 
کد مطلب: 6450
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *