شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۶

برنج شب عید تامین شده است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با افزایش 11/2 درصدی تخصیص ارز نسبت به سال گذشته برای واردات برنج، نگرانی برای تنظیم بازار شب عید نداریم.
برنج شب عید تامین شده است
به گزارش توليد ايرانی؛ به نفل از وزارت جهاد کشاورزی، مسعود بصیری درباره وضعیت برنج کشور اظهار کرد: میزان کل ارز تخصیص یافته به برنج وارداتی برای رفع کسری این محصول در بازار مصرف کشور، بیش از کل سال قبل است.

ضمن اینکه براساس اطلاعات اخذ شده از معاونت امور تولیدات زراعی، میزان تولید برنج کشور بین دو تا 2/2 میلیون تن است و نیاز برنج وارداتی با احتساب سرانه مصرف 37/7 کیلوگرم برای هر نفر و نزدیک به ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن برآورد شده که این مقدار به غیر از ذخیره راهبردی است.
 
وی ادامه داد: به رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه، با برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل صورت گرفته در همه کالاهای اساسی از جمله برنج، وضع ذخایر راهبردی خوب است و هر زمان بازار نیاز به ورود دولت داشته باشد می‌توانیم ورود پیدا کنیم.

به منظور تخصیص ارز دولتی به واردات برنج مورد نیاز کشور هیچ مشکلی نداریم و تا تاریخ ۳۱ تیر ۹۸ به هر میزان که بازار نیاز داشته باشد می‌توانیم نسبت به تخصیص و واردات اقدام کنیم.مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه از ابتدای سال تا ۱۵ دی ماه، بالغ بر یک میلیون و ۱۱۷ هزار تن برنج وارد کشور شده است، افزود: در مدت مشابه سال گذشته حدود یک میلیون و ۱۱۳ هزار تن واردات این محصول به کشور صورت گرفت. مسئولیت تامین با وزارت جهاد کشاورزی است و واردات برنج مورد نیاز کشور نیز توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، اما نظارت بر توزیع در شبکه‌های مویرگی این محصول بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

بصیری با ‌اشاره به واردات برنج از کشورهای هند، پاکستان و تایلند گفت: سلامت و استانداردهای این برنج‌ها از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تایید می‌شود. ضمن اینکه زمان ممنوعیت واردات برنج از ۳۱ مرداد سال ۹۸ است و تجار باید قبل از تاریخ مقرر برنج خود را وارد کشور کنند.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی هر سال از ۳۱ مرداد تا پایان آبان ماه برای حمایت از تولیدکنندگان در زمان برداشت، واردات برنج را ممنوع می‌کند و این زمانبندی بر اساس شرایط کشور گاهی جابه‌جا می‌شود. با توجه به شرایط تحریم، ضرورت تامین برنج به اندازه کافی در بازار، رفع نگرانی‌ها و جلوگیری از افزایش قیمت برای مصرف‌کننده، امسال ممنوعیت واردات برنج از ۳۱ شهریور تا اوایل آذر اعمال شد.
کد مطلب: 6414
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *