چراغ سبز مسئولان شیلات به صیادان چینی/ کشتی های قاتل این بار در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفتند

19 دی 1397 ساعت 10:31

کشتی های دردسر ساز چینی که رونق صیادی در سواحل شرق استان هرمزگان را از بومی ها گرفته است در سواحل بندرعباس پهلو گرفته اند.


به گزارش تولید ایرانی؛ بیش از صد دستگاه کشتی ترال چینی که از آن به عنوان بی رحم ترین روش صیادی در جهان یاد می شود و به ان  لقب صیاد قاتل را داده اند، پس از نابود سازی  و برداشت  بی رویه  آبزیان  در سواحل  دریای خلیج  فارس  با بالا گرفتن  اعتراض صیادان  بومی و نابودی منابع  دریایی  از  سواحل جاسک  به سمت بندرعباس  حرکت  کرده  و حال در ساحل بندرعباس پهلو  گرفته اند.

«صید ترال» یا ترالینگ یا گوفه‌کشی، نوعی روش صید ماهی است که به وسیله کشیدن تور در آب توسط یک یا چند شناور انجام می‌شود. یکی از انواع این صید، کشیدن تور در کف دریاست که در این حالت، علاوه بر آسیب‌هایی که به گیاهان دریایی و اکوسیستم جاری در کف آب وارد می‌شود، هیچ موجود زنده‌ای از صید شدن جان به در نمی‌برد. بنا به روایات، صید ترال چینی‌ها در جنوب کشورمان از این نوع است.!
 

 
با اینکه  اخبار  زیادی  در خصوص  صید  صنعتی  کشتی  های  چینی  در  سواحل  خلیج  فارس  در  رسانه  ها بازتاب  داده شده  اما  نه  تنها اقدامی  برای  خارج  کردن  آنها از  آب های  خلیج  فارس  نشده ؛ بلکه  برخی  از  مسئولین  علاوه  بر  شواهد  موجود  در  آسیب  غیر  قابل جبران  این روش  صید  به  منابع  دریایی و به  خطر  افتادن  زیستگاه  و درآمد  بومیان  از  این  نوع  روش  صید  خارجی  حمایت  و ان  را اقدامی  قانونی  دانسته  اند.
فریدون همتی استاندارهرمزگان می گوید: این کشتی‌ها چینی نیسیتند. مجوز‌های صید برای ایرانی‌هاست و هرسال تمدید می‌شود. این کشتی‌ها مجازند در عمق۲۰۰ متری دریا  و فاصله۱۲ مایلی از ساحل ماهیگیری کنند.
وی همچنین اذعان می کند: احتمال دارد، سهوا این کشتی‌ها در مواردی تخلف کنند و وارد فاصله‌ای زیر ۱۲ مایل شده و به ساحل نزدیک شوند. به دریابانی و نیروهای دریایی سپاه ابلاغ کردیم که اگر این کشتی‌ها  در فاصله زیر ۱۲ متری ساحل اقدام به صید کردند، تخلف محسوب می‌شود و می‌توانند آنها را متوقف و با آن‌ها برخورد کنند.
استاندارهرمزگان در حالی  حضور کشتی های  چینی  را تکذیب می کند که احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی نظری مخالف آن دارد ودراین باره می گوید:کشتی های چینی با مجهزترین امکانات به جان صیادان سنتی افتاده اندو مرتب به مردم دروغ می‌گویند و اعلام می‌کنند چنین کشتی‌های وجود ندارد.
وی می گوید: دولت پنبه در گوش خود کرده و حاضر نیست صدای عدالت خواهی مردم هرمزگان را بشنود؛ هزاران میلیارد تومان از این استان درآمد کسب می شود اما حاضر نیستند به این وضعیت اسفناک پایان بدهند.
کشتی های چینی موسوم به روش صید ترال از مرداد ماه  سال 94 با قرارداد با شیلات هرمزگان وارد آبهای  خلیج  فارس شدند ،  در ابتدا به آنها فقط  مجوز صید فانوس ماهیان داده شده  بود، اما آنها تمامی  ماهی  های  سطح و کف  دریا را صید  و بسته  بندی  می  کردند.
سواحل و دریای جاسک یکی از بهترین منابع صید ماهی در ایران و جهان است و بهترین انواع ماهی در این قسمت صید می شود، کشتی های چینی  بعد از متوجه شدن این موضوع بیش از 2 سال در این مناطق با صید صنعتی آسیب جدی به این مناطق وارد  کردند و این برداشت و صید تا جایی  پیش  رفت که  بسیاری  از مردم  بومی جاسک چیزی برای صید کردن وارتزاق  ندارند.
 

 
اداره  کل شیلات استان هرمزگان در اقدامی تامل بر انگیز به جای  توقیف وخارج کردن  کشتی های  چینی که زندگی  بیش از چهارهزار و 470 نفر صیاد شهرستان  جاسک  را به خطر انداخته است با در اختیار قرار دادن  لنگرگاه  بندرعباس در اختیار کشتی های قاتل "صیاد چینی" برخورد خود را  با  صیادان  سنتی  بیشتر کرده است.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان علاوه بر سرپوش نهادن نارضایتی مردم  از حضور کشتی های  چینی در خلیج  فارس ، از جمع آوری ادوات غیر مجاز صید به روش پره در خوریات و سواحل شرق شهرستان جاسک در راستای جلب رضایت صیادان منطقه و مبارره با صید غیر مجاز خبر می دهد.
مسلم  یکی از صیادان هرمزگانی که بیش از  15 سال  به  این کار مشغول است می گوید: اداره شیلات با ارائه مجوز به چینی ها تمام صیادان بومی را بیکار ومنابع دریا را نابود کرده است.
وی می گوید: حضور این کشتی ها در سواحل هرمزگان  باعث نا امنی  و نابودی  نعمت های دریا می شود و اگر مسئولین جلوی  آنها را نگریند تمامی قایق داران  بیکار واز روی ناچاری به قاچاق  کالا روی می اورند.
کشتی های چینی  بعد از اعتراض صیادان  بومی و نابودی بخش مهمی از منابع دریا در شهرستان جاسک به بندرعباس عزیمت کرده  و در ساحل این شهر پهلو گرفته اند ومسئولین امرهنوز خبر و واکنشی در این خصوص  بیان نداشته اند.


کد مطلب: 6395

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/6395/چراغ-سبز-مسئولان-شیلات-صیادان-چینی-کشتی-های-قاتل-این-بار-لنگرگاه-بندرعباس-پهلو-گرفتند

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com