پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۴

هجوم کارخانجات چوب برای اغوای باغداران/ غفلت از قوانین زیست محیطی و تبدیل شدن باغات به حیاط خلوت سوداگران

برخی اهالی بومی منطقه ارسباران گزارش داده اند که درختان قطع شده مربوط به جنگل ها نبوده بلکه هجوم کارخانجات چوب به باغات مردم و اغوای آنها جهت فروش است که گویا سود خوبی برای هر دو طرف دارد.
هجوم کارخانجات چوب برای اغوای باغداران/ غفلت از قوانین زیست محیطی و تبدیل شدن باغات به حیاط خلوت سوداگران
به گزارش توليد ايرانی؛ به نقل از تبریز بیدار ،موضوع قطع درختان اراسباران مدتی است که  در صدر اخبار قرار گرفته استٰ، درختان این منطقه که تصاویری از آن ها هم در فضای مجازی  منتشر شده به صورت عمده قطع و برای  استفاده  در صنایع چوبی به کار می رود،   انتشار چنین تصاویری موجی از نارضایتی را در بین مردم و برخی مسئولان پدید آورد به  صورتی که حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم  در خطبه های نماز جمعه تبریز بدان اشاره کرده و به مسئولین در خصوص روشنگری موضوع و حل آن هشدار داد.

هجوم کارخانجات چوب برای اغوای باغداران /سودهای کلان به قیمت قطع درخت
فتحی  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هفته گذشته در گفتگو با تبریزبیدار از ابلاغ بخشنامه ای خبر داد که به موجب آن  قطع درختان در همه نقاط استان تا صدور دستورالعمل جدید به حالت تعلیق در آمده،  در همین حال برخی منابع آگاه اعلام داشتند که  برخی کارخانجات چوب بری از شمال کشور در منطقه ارسباران حضور یافته و درختان باغات مردمی را به قیمت هر درخت 3 الی 5 میلیون تومان خریداری می کنند.در همین راستا چند نفر تا مبلغ 150 میلیون تومان نیز کسب درآمد داشته ند.

برخی اهالی بومی منطقه نیز گزارش داده اند که درختان قطع شده مربوط به جنگل ها نبوده بلکه هجوم کارخانجات چوب به باغات مردم و اغوای آنها جهت فروش است که گویا سود خوبی برای هر دو طرف دارد.

واکنش رئیس سازمان جهاد کشاورزی به قطع درختان باغات 
اکبر فتحی رئیس جهاد کشاورزی استان در گفتگو با تبریزبیدار در واکنش به این خبر، ضمن تایید تلویحی این موضوع، گفت: قطع برخی درختان در داخل املاک شخصی و حریم خصوصی باغ ها بدون مجور جهاد کشاورزی بلامانع است و امکان اینکه مردم درختان باغ های خود را به صاحبان صنایع چوبی بفروشند،  وجود دارد.

وی افزود:  احتمال دارد که درختان جنگلی مشترک بین باغات و جنگل، به این نحو قطع می شوند، استعداد منطقه به طوری است که برخی درختان جنگلی به صورت  خودرو در داخل باغات مردمی  رشد می کنند.  مثلا در باغی به وسعت 2 هکتار  چندین درخت جنگلی از جمله درخت گردو هم یافت می شوند. درختان گردو هم در داخل جنگل وجود دارند و هم  در حریم داخلی باغات مردمٰ.

نظر به گزارشات مردمی و تایید تلویحی مسئولین در خصوص اینکه قطع درختان مربوط به باغات شخصی است و  درختی از جنگل های ارسباران قطع نشده، نباید از آسیب های زیست محیطی آن به راحتی گذر کرد.
تلاش خبرنگار تبریزبیدار برای تماس با مدیرکل حفاظت محیط زیست بی نتیجه ماند و با هر تماس و پیگیری حمید قاسمی در جلسه بود و موفق به شنیدن توضیحات وی در مورد مضرات زیست محیطی این معضل نشدیم.

ضرورت بهره برداری از باغات متناسب با توان اکولوژیک
بی شک اجرای قوانینِ حفاظت از محیط زیست در سطح وسیعی باید عملیاتی گردد، تا جنگل ها و باغات از حیاط خلوتِ بهره‌برداری های بی رویه سوداگران خارج شود.  بهره برداری از باغات نیز باید متناسب با توان اکولوژیک انجام پذیرد.
گفتنی است مجلس شورای اسلامی در سال ۹۵ تنفس ده ساله ای برای جنگل ها داده است. این اقدام بخش های اقتصادی مرتبط با چوب را به سمت باغات مردم سوق داده است. مدیریت و حفاظت از جنگل ها و باغات باید در صدر بررسی های تقنینی قرار گرفته و هرچه سریع تر بسترهای سوق یافتنِ بی رویه‌ی بهره برداران به سمت باغات مسدود گردد.
کد مطلب: 6374
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *