سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
۰
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۹

مدیرعامل رجاء: به خنسی خورده‌ایم

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء با بیان این‌که حدود ۱۰۵۰ میلیارد تومان زیان انباشته داریم، گفت:‌با وجود ۴۰۰ مکاتبه با نمایندگان مجلس و دولت وضعیت رجا تغییری نکرده و به خنسی خورده‌ایم.
مدیرعامل رجاء: به خنسی خورده‌ایم
به گزارش توليد ايرانی؛  محمد رجبی در گفت‌وگویی با اشاره به این‌که شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء فارغ از مباحث فنی با مشکل مالی مواجه است، اظهار کرد: در سال‌های قبل از واگذاری یعنی از سال 80 تا 88 رجا از سوی دولت یارانه دریافت می‌کرد، حمل‌ونقل ریلی مسافری با توجه به اهمیت آن باید تحت حمایت دولت باشد و مانند اورژانس و هلال احمر در آن سرمایه‌گذاری شود.
 
وی با بیان این‌که یک اتوبوس 40 نفره حدود یک تا 1.5 میلیارد تومان قیمت دارد، افزود: ایجاد همین ظرفیت در حمل‌ونقل ریلی 8 تا 10 میلیارد تومان پول می‌خواهد. به عبارت دیگر نفر سرانه در قطار 10 برابر اتوبوس است و ما نمی‌توانیم 10 برابر کرایه از مردم دریافت کنیم. تنها جایی که می‌تواند این مابه‌التفاوت را جبران کند دولت است.

وی ادامه داد: با آن‌که دولت زیرساخت‌های ریلی را با هزینه‌های سنگین (هر کیلومتر 10 تا 15 میلیارد تومان) می‌سازد، اما در بخش بهره‌برداری توجه چندانی صورت نمی‌گیرد.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء با تاکید براین‌که قیمت تمام شده بلیت با نرخ بلیت سازگار نیست، افزود: دولت باید با پرداخت یارانه هزینه‌های سرسام‌آور شرکت‌های ریلی مسافری را جبران کند.

رجبی با اشاره به این‌که مشوق‌های زیادی در لایحه‌های بودجه کشور دیده می‌شود اما هیچگاه عملیاتی نشده است، گفت: در بخش حمل ونقل ریلی مترو دولت (سازمان برنامه و بودجه) به ازای هر مسافر 9.8 سنت دلار یارانه پرداخت می‌کند. این در حالی است که میانگین سفر در مترو بیشتر از 5 کیلومتر نیست. اما در سفرهای ریلی حومه‌ای حداقل 100 کیلومتر است.

وی با بیان این‌که به دولت پیشنهاد داده‌ایم مُدل مترو را برای ما هم اجرا کند، تاکید کرد: جزئیات مشکلات عدیده شرکت‌ حمل‌ونقل ریلی رجا را در قالب 400 نامه طی 18 ماه اخیر به اطلاع نمایندگان مجلس و دولت رسانده‌ایم،‌اما هنوز اتفاقی در این رابطه نیفتاده و به خنسی خورده‌ایم.

وی با اعلام زیان انباشت 1050 میلیارد تومانی رجاء ادامه داد:‌ دولت باید ارز دولتی را در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی از جمله رجا قرار دهد، برای تامین چرخ، ترمز، موتور، سیستم‌های کنترلی و... نیازمند ارز 4200 هستیم و با ارز نیما نمی‌توانیم نیازهای خود را تامین کنیم.

مدیرعامل رجاء در این رابطه به مثالی اشاره کرد و گفت: قبل چرخ را با قیمت 2.4 میلیون تومان خریداری می‌کردیم، اما الان برای همان چرخ باید 10 میلیون تومان بپردازیم.

رجبی با اشاره به این‌که در جلسه‌ای که با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم برای تامین ارز قول مساعد داده اما هنوز اتفاقی نیفتاده است، اظهار کرد:‌موضوع مشکلات ما مربوط به امروز نیست، مکاتبات برای حل این معضل به اندازه چند زونکن است.

وی در ادامه با بیان این‌که کل خواسته ما برای بخش مسافری ریلی سالانه 30 میلیون یورو است، گفت: این رقم در برابر بودجه 600 میلیارد یورویی عددی نیست.
کد مطلب: 6343
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *