شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۱

اعلام نرخ تورم دستاوردشان را زیر سوال می‌برد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درخصوص دلایل امتناع دولت در اعلام نرخ تورم گفت: دولت هم می‌خواهد دستاوردهایش زیر سؤال نرود و از طرفی اثر روانی روی جامعه نداشته باشد.
اعلام نرخ تورم دستاوردشان را زیر سوال می‌برد
به گزارش توليد ايرانی؛ محمد خدابخشی در مصاحبه با رادیو اظهار کرد: نرخ تورم تعیین شده از سوی مرکز آمار 15 درصد می‌باشد اما دولت در لایحه بودجه 98، افزایش حقوق و دستمزد را 20 درصد پیشنهاد داد. این مسئله به ظاهر نشان می‌دهد تناقضی وجود ندارد اما برآوردها حاکی از آن است که نرخ تورم بیش از 20 درصد است.
 
وی افزود: دولت مکلف است متناسب با نرخ تورم حقوق کارکنان دستگاه‌های اجرایی را افزایش دهد ولی این مهم انجام نشده است. دولت باید قدرت خرید کارکنان دستگاه‌های اجرایی و حقوق کارگران را افزایش دهد و قدرت خرید مردم را نیز حفظ کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: بسیاری افراد در هیچ دستگاه اجرایی مشغول به کار نیستند و حتی شاغل نمی‌باشند؛ برخی افراد تحت پوشش بهزیستی هستند و قدرت خرید این افراد نیز باید حفظ شود. اگر این حقوق متناسب با نرخ تورم نباشد، باید با ابزار دیگری قدرت خرید این مردم افزوده شود.
خدابخشی ضمن گمانه‌زنی درباره آمار تورم گفت: پیش‌بینی‌ها درباره نرخ تورم، بالای 30 درصد و برخی بالغ بر 40 درصد اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس افزایش حقوق و دستمزد را متناسب با تورم 40 درصدی می‌بندد بیان کرد: سقف بودجه مشخص است ولی در برخی منابع بیش برآورد داریم؛ بنابراین مجلس باید تلاش کند با کاهش مصارف غیرضروری یا جا‌به‌جایی منابع به افزایش ردیف درآمد و دستمزد
 بپردازد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص دلایل امتناع دولت در اعلام نرخ تورم گفت: دولت هم می‌خواهد دستاوردهایش زیر سؤال نرود و از طرفی اثر روانی روی جامعه نداشته باشد؛ بارها این مسئله را از دکتر نوبخت سؤال کردیم که باید هدف تورمی مشخص شود تا بنگاه‌ها، دستمزد نیروی کار را برآورد کنند.

خدابخشی خاطرنشان کرد: مجلس تلاش خود را کرده است؛ ولی دولت نیز باید به قانون پایبند باشد و این بحث‌ها را با سازمان برنامه و بودجه ادامه می‌دهیم.

گفتنی است، تنها دستاورد اقتصادی دولت، تک نرخی کردن نرخ تورم بود که موجب رکود بی‌سابقه در تولید و حتی بازار شد. ضمن اینکه با افزایش چند برابری نرخ دلار، این دستاورد هم از دست رفت و رونقی هم حاصل نشد. دولت، مدتی است نرخ تورم و رشد را اعلام نمی‌کند، چرا که اگر نرخ تورم 20 تا 40 درصد یا بیشتر باشد، ناکارآمدی‌اش بیش از پیش نمایان می‌شود.
کد مطلب: 6337
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *