کاهش ۲۵ درصدی تولید زعفران در منطقه تربت حیدریه

16 دی 1397 ساعت 10:05

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت حیدریه گفت: میزان تولید زعفران در سال زراعی جاری تنها 29 تن بوده که این میزان بیانگر کاهش 25 درصدی نسبت به پارسال است.


به گزارش تولید ایرانی، محمدرضا عباسپور صبح امروز  در گفت و گو با خبرنگاران افزود: پیش بینی ما از مجموع هشت هزار و 900 هکتار اراضی زیرکشت زعفران، نزدیک به 38 تولید بود، اما به دلیل فقدان بارش در پاییز و زمستان گذشته و نیز افزایش گرما در تابستان امسال، با این میزان کاهش مواجه بودیم.
 
وی در پاسخ به انتقاد برخی زعفران کاران مبنی بر اینکه بورس زعفران تربت حیدریه از خرید هر نوع زعفرانی امتناع ورزیده و لذا آن ها مجبور شده اند امسال زعفران خود را به بهای ناچیز در بازار عرضه کنند، گفت: اولا بورس خصوصی و تابع استانداردهای خاص خودش است و ما هم نمی توانیم برایش دستورالعملی تدوین کنیم دوم اینکه پارسال هم که دولت طرح توافقی را اجرا کرد، از مجموع 300 تن زعفران تولیدی فقط 70 تومان خریداری شد.
 
عباسپور با بیان اینکه ظرفیت انبار بورس تربت حیدریه محدود است، اظهار داشت: بورس اگر بخواهد ظرفیت جدیدی بگیرد، به ازای هر تن باید مبلغ 15 میلیارد تومان وثیقه و بیمه به بورس بپردازد.
 
وی گفت: اگر از آن سوی دنیا خریداری بخواهد زعفران تربت حیدریه را بخرد، این حق قانونی بورس است که کالایی را عرضه کند که از غربال آنالیز آزمایشگاه گذشته باشد و از هر لحاظ بی عیب و نقص باشد زیرا اگر غیر این باشد، اعتماد به بورس از بین می رود.
 
عباسپور افزود: از سوی دیگر بارها به کشاورزان اعلام کرده ایم در فصل برداشت زعفران، از عرضه محصول خود امتناع ورزند و در واقع مقصر این کشاورزان هستند که به یکباره و با حجم زیاد زعفران عرضه می‌کنند که باعث افت قیمت میی شود.
 
وی همچنین در پاسخ به این سووال که کشاورزان برای برداشت محصول خود متحمل هزینه های زیاد شده و چاره ای جز فروش ندارند، گفت: کسانی که زعفران خودرا به بورس تحویل می دهند، شرکت بورس با بانک ملی قرار داد منعقد کرده که به ازای هر کیلو زعفران تحویلی، بانک به کشاورزان مبلغ 10 میلیون تومان وام با کارمزد 18 درصد می پردازد.
 
در روزهای اخیر و در شبکه های اجتماعی تربت حیدریه گروه تلگرامی با نام " کمپین نفروختن زعفران " به تعداد 443 نفر و به مدیریت احمد شجاعی ایجاد و اعضای گروه همکاران خود را تشویق به انبار کردن و نفروختن زعفران با قیمت ارزان می کند.
 
شجاعی با بیان اینکه بنا داریم تعداد اعضای خود را به 10 هزار نفر برسانیم، گفت: هدف از تشکیل گروه دفاع از حقوق زعفرانکاران از طریق افزایش قیمت زعفران است.
 
وی با بیان اینکه بورس زعفران باید ترتیبی اتخاد می کرد که محصول ما را با کیفیت های مختلف خریداری می کرد، افزود: اما اکنون از مجموع صد کیلو زعفران تحویلی تنها پنج کیلوی آن را تحویل می گیرد و مجبور هستیم بقیه را به بازار عرضه کنیم.


کد مطلب: 6294

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/6294/کاهش-۲۵-درصدی-تولید-زعفران-منطقه-تربت-حیدریه

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com