پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۱

زمین‌گیر شدن «صنایع‌دستی» با ارز چند نرخی

یک صادرکننده نمونه کشوری در حوزه صنایع‌دستی با بیان اینکه : از 21 فروردین ماه تاکنون بالای 200 بخشنامه در زمینه صادرات محصولات، محدودیت‌ها، ممنوعیت صادرات و واردات از سوی سازمان صمت صادر شده، گفت: ارز چند نرخی صنایع دستی را زمین‌گیر کرده است.
زمین‌گیر شدن «صنایع‌دستی» با ارز چند نرخی
به گزارش توليد ايرانی؛ سیر صعودی قیمت ارز  در چند ماه اخیر تأثیرات منفی بسیاری در عرصه‌های مختلف اقتصادی کشور خصوصاً در صادرات و واردات کالا گذاشت از این رو دولت برای کاهش آثار منفی قیمت بالای ارز، سامانه ارز نیمایی را راه انداخت اما متأسفانه نبود ساز و کار مشخص برای آن باعث شد که خیلی از صادرکنندگان در استفاده از این ارز نیمایی با مشکل مواجه شوند.
عادل بشیری یکی از آن صادرکنندگان نمونه کشوری در زمینه سفال است که در گفت‌وگو با نافع اظهار کرد: از مشکلات عمده صادرات وجود ارز چند نرخی است و همین امر باعث بیکاری تولیدکنندگان و صادرکنندگان شده و می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از سال 72 عرضه و تولید سفال را آغاز کرده و از سال 76 اولین صادرات خود را به کشورهای بلژیک و ترکیه داشته، افزود: از همان سال تاکنون هر سال به عنوان صادرکننده نمونه صنایع دستی در سطح استان و در مقاطعی در سطح ملی انتخاب شده‌ام.

این صادرکننده نمونه کشوری میزان صادراتش در سال 96 را حدود 12 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: کشورهای اروپایی و آسیایی بیشترین کشور هدف ما در صادرات هستند.

وی در خصوص حمایت دولت از صادرکنندگان تصریح کرد: دولت تا جایی که در حد توانش بوده از صادرکنندگان حمایت کرده ؛ اما این حمایت‌ها کافی نیست چرا که ما پتانسیل‌های زیادی در زمینه صادرات داشته که نیازمند حمایت هستند.

بشیری با انتقاد از صدور بخشنامه‌های متعدد در زمینه صادرات در یک سال اخیر گفت: از 21 فروردین ماه تاکنون بالای 200 بخشنامه در زمینه صادرات محصولات، محدودیت‌ها، ممنوعیت صادرات و واردات از سوی سازمان صمت صادر شده، گاهی یک صادرکننده زمان زیادی را برای بازاریابی و جذب یک بازار خارجی صرف می‌کند اما در زمانی که می‌خواهد به نتیجه برسد یک بخشنامه جدید برای صادرات صادر شده که امر صادرات را به آن کشور یا بازار خارجی ممنوع می‌کند و این اقدامات بسیار زیانبار است.

وی ادامه داد: متأسفانه زمانی که دولت به در بسته می‌خورد دودش به چشم تولیدکنندگان و صادرکنندگان می‌رود، چرا که با یک دستورالعمل حاصل چندین سال بازاریابی این افراد از دست می‌رود که جلب اعتماد مجدد و بدست آوردن آن بازار سخت و گاهی غیرممکن است.

بشیری قانون دولت در مورد ارز نیمایی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به بانک مرکزی را یک معضل بزرگ برای صنایع دستی دانست و گفت: بیشتر اشخاصی که در کشور ما در زمینه صنایع دستی مشغول هستند قشر آسیب‌پذیرند و کار خود را بدون حمایت آنچنانی دولت در روستاها انجام می‌دهند.

وی اظهار کرد: دلیلی برای اینکه فرد دلار را با نرخ 8500 تومان به بانک برگرداند در صورتی که در صرافی‌ها با قیمتی بالاتر از آن خرید و فروش می‌شود، وجود ندارد.
این صادرکننده نمونه کشوری وجود چند نرخ برای ارز را بزرگ‌ترین آسیب برای اقتصاد کشور خصوصاً صادرات دانست و گفت: وقتی دولت 5 الی 6 نرخ برای دلار اعلام می‌کند  پس هیچ توجیهی هم برای برگشت ارز به بانک مرکزی وجود ندارد چرا که قطعاً همه می‌خواهند ارزشان را به بیشترین قیمت بفروشند و مشتری ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: ما در این‌باره جلسات متعددی با معاونت صنایع دستی داشتیم و این موضوع کتبا مطرح شد که صنایع دستی از این قاعده مستثنی شود؛ چرا که با این قانون قشر زیادی از تولیدکنندگان صنایع‌دستی بیکار می‌شوند.

بشیری گفت: دولت در قانون تک نرخی شدن ارز نباید استثناء قائل شود و این استثنا یعنی گفتار با عمل آنها در تضاد است  و اگر ارز تک نرخی شود همه صادرکنندگان ارز را به بانک مرکزی بر میگردانند.
کد مطلب: 6292
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *