منطقه آزاد «قصرشیرین»، فرصتی طلایی برای رونق اقتصادی غرب

15 دی 1397 ساعت 10:47

منطقه آزاد «قصرشیرین» یک فرصت طلایی برای رونق اقتصادی غرب کشور است که پرونده آن در مجلس باز است و هنوز به نتیجه نرسیده است.


به گزارش تولید ایرانی؛ مناطق آزاد همواره یکی از ظرفیت‌های تجاری در نقاط مرزی بوده‌اند که می‌تواند در رونق اقتصادی این مناطق و ایجاد ظرفیت های اشتغال برای آنها بسیار موثر باشد.
ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین، از سالها پیش یکی از مطالبات اصلی مردم کرمانشاه بوده است و با توجه به نرخ بیکاری این استان می‌تواند نقش موثری در رونق اقتصادی و اشتغال جوانان کرمانشاهی داشته باشد.

هم مرزی استان کرمانشاه با کشور عراق، مرکزیت آن در غرب کشور، امکان صادرات به عراق و مرزهای مدیترانه، قرار گرفتن در کریدور شرق به غرب و مسیر ترانزیت کالا به عراق و وجود زیرساخت هایی چون مرزهای خسروی و پرویزخان از جمله مزایایی بوده که استان کرمانشاه را مستعد ایجاد منطقه آزاد تجاری کرده است.

از آنجا که استان کرمانشاه حدود نیمی از صادرات به عراق را بر عهده دارد ایجاد یک مرز آزاد تجاری با هدف توسعه تجارت، می‌تواند نقش مهمی در ارتقای جایگاه تجاری کشور در بازار های جهانی داشته باشد.
مطالبه ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین طی سال های متوالی از سوی مسئولان و نمایندگان استان در مجلس مطرح بود و در سفرهای استانی مسئولین کشوری بر این موضوع تأکید می‌کردند
 
ا
 
وعده رئیس جمهور برای ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین
این مطالبات تا جایی پیش رفت که نمایندگان مجلس در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه نیز بار دیگر خواستار ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین شدند که البته با پیگیری های مصرانه آنها این موضوع به نتیجه رسید و حسن روحانی، رئیس جمهور وقت در سفرش طی تیرماه ۹۵ با ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین موافقت کرد و آن را به مردم استان کرمانشاه وعده داد.
پس از این وعده رئیس جمهور و با پیگیری نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ۲۴ بهمن سال ۹۵ قصرشیرین هم جزو مناطق آزاد تجاری در لایحه دولت قرار گرفت اما علی رغم پیگیری های نمایندگان استان، طی ابلاغیه هیئت دولت در تاریخ ۱۵ خرداد امسال قصر شیرین از لیست مناطق آزاد تجاری حذف شد.
این تصمیم دولت در حالی بود که شهرستان قصرشیرین به واسطه نزدیکی به مرزهای پرویزخان و خسروی و همچنین وجود زیرساخت‌های مورد نظر می توانست به عنوان منطقه آزاد تجاری، یک پل ارتباطی با بخش میانی کشورعراق نیز باشد.
همچنین ایجاد این منطقه در اشتغال پایدار و رفع بیکاری بخش اعظم مردم استان کرمانشاه و به ویژه شهرستان‌های مرزی بسیار اثرگذار خواهد بود.
ا
 
لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری در انتظار موافقت شورای نگهبان
با توجه به مطالب ذکر شده نمایندگان استان بار دیگر این موضوع را پیگیری کرده و طی آن قصرشیرین نیز در لیست مناطق آزاد تجاری کشور قرار گرفت و نهایتا در قالب لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی و در جلسه علنی یازدهم شهریور ماه سال ۹۷ با ۱۲۷ رای موافق ۵۱ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر، به تصویب رسید و برای بررسی به شورای نگهبان ارجاع شد.
این لایحه سپس در جلسه یازدهم مهر ماه ۹۷ در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که طی آن شورای نگهبان ایراداتی را به این لایحه وارد دانست.
پس از اعلام ایرادات کلی شورای نگهبان به این لایحه، هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در مقام بررسی مغایرت و عدم انطباق مصوبه مذکور، آن را مغایر با برخی از بندهای سیاست های کلی نظام در حوزه های مختلف شناخت و قرار شد که مرکز پژوهش های مجلس این ایرادات را بررسی و رفع کند و نتیجه آن را به شورای نگهبان ارجاع دهد و از آن زمان تاکنون نتیجه ای از این موضوع اعلام نشده و مردم محروم قصرشیرین و استان کرمانشاه نیز در انتظار این موضوع و حاصل شدن نتایجی مثبت از آن هستند.
بخشی عمده ای از قوانین کشوردر مناطق آزاد صادق نیست
کیوان کاشفی، رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد، ایجاد منطقه آزاد قصرشیرین را  یک فرصت برای رونق اقتصادی و همچنین تقویت حوزه اشتغال استان کرمانشاه برشمرد.
وی افزود: به دلیل اینکه بخش عمده ای از قوانین کشور در مناطق آزاد صادق نیست، سرمایه گذاران خارجی به سرمایه گذاری در این مناطق تشویق می شوند تا با آزادی بیشتری در این مناطق فعالیت کنند؛ همچنین به دلیل اینکه تنگناهای قانونی در این مناطق وجود ندارد بحث اشتغال نیز در آنها رونق بیشتری خواهد داشت.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در کشور قوانین کار، حقوق اجتماعی و مواردی از این دست وجود دارد که در مناطق آزاد صدق نمی‌کند، لذا سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در این مناطق خواهند داشت.
ا
 
به‌کارگیری نیروی کار در مناطق آزاد با سهولت بیشتری اتفاق می‌افتد
وی تصریح کرد: در این مناطق استخدام نیروی کار از سوی سرمایه‌گذاران با سهولت بیشتری اتفاق می‌افتد و آنها در مباحثی چون تامین اجتماعی پرداخت حق بیمه و حقوق گمرکی از معافیت‌های بیشتری برخوردار هستند.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: معمولا در مناطق آزاد و ویژه تجاری حقوق گمرکی جز در مواردی که بخواهند کالا را از منطقه به سرزمین اصلی وارد کنند، دریافت نمی‌شود.
وی افزود: همانطور که گفته شد به کارگیری نیروی کار در این مناطق با سهولت بیشتری اتفاق می افتد و نرخ به‌کارگیری و بیمه کارگران در این مناطق کمتر از سرزمین اصلی است؛ همچنین واحدهای فعال در مناطق آزاد از پرداخت مالیات معاف هستند؛ لذا با توجه به این سهولت قوانین مناطق آزاد برای سرمایه گذاران جذاب تر بوده، رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این مناطق دارند.
کاشفی تصویب منطقه آزاد قصرشیرین را یک مزیت و فرصت طلایی برای استان دانست و گفت: اگر این منطقه به تنهایی به تصویب برسد می تواند سرمایه‌گذاران زیادی را جذب کند، اما چنانچه منطقه آزاد قصرشیرین همزمان با سایر مناطق آزاد موجود در لایحه دولت تصویب شود، رقابت نفس گیری برای جذب سرمایه گذار اتفاق خواهد افتاد لذا باید نگاه تخصصی‌تری به این موضوع داشت.
اگر ایرادات شورای نگهبان در مجلس رفع شود، می توان امیدوار بود
مرادعلی تاتار، فرماندار شهرستان قصرشیرین در خصوص آخرین وضعیت منطقه آزاد قصرشیرین به خبرنگار مرصاد گفت: این موضوع چندی پیش در مجلس به تصویب رسید، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
وی علت این موضوع را اختلاف نظر شورای نگهبان با مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب مناطق آزاد تجاری عنوان کرد.
فرماندار شهرستان قصرشیرین تصریح کرد: شورای نگهبان برخی ایرادات به مناطق آزاد گرفت و قرار بود که مجلس این ایرادات را رفع و آن را به شورای نگهبان عودت دهد.
تاتار تاکید کرد: چنانچه این ایرادات از سوی مجلس رفع و مورد قبول شورای نگهبان قرار گیرد می توان به اجرایی شدن این موضوع امیدوار بود.
ا
 
ایرادات شورای نگهبان به لایحه مناطق آزاد تجاری حتی‌المقدور رفع شده است
فرهاد تجری، نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته برای رفع ایرادات شورای نگهبان در لایحه مناطق ویژه و آزاد تجاری- صنعتی اظهار داشت: عمده ایرادات شورای نگهبان به این لایحه متوجه مناطق ویژه بود.
وی افزود: مناطق ویژه در لایحه دولت نبود و نمایندگان نیز آن را در طرح اضافه کرده بودند که البته این موضوع مسبوق به سابقه بوده است و پیش از این شورای نگهبان ایرادی نگرفته بود، اما در این مقطع از اضافه شدن مناطق ویژه اقتصادی به لایحه مناطق آزاد توسط نمایندگان ایراد گرفت.
نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک بخش جزئی از ایرادات شورای نگهبان مربوط به مناطق آزاد بود که دولت در مورد آن اصلاحیه داد و در کمیسیون مجلس نیز به تصویب رسیده است.
تجری در خصوص رفع ایرادات شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این ایرادات حتی‌المقدور رفع شده و در انتظار این هستیم که در صحن علنی در دستور کار مجلس قرار گیرد و به تصویب نهایی برسد.
وی گفت: نظرات شورای نگهبان حتی المقدور تامین شده است و امیدواریم با لحاظ و تامین کردن نظرات شورای نگهبان شاهد اجرایی و قانونی شدن این مصوبه باشیم.
نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این موضوع در آینده نزدیک در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.
با این وجود ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در شهرستان محروم قصرشیرین از استان بیکار کرمانشاه یک ضرورت است که می تواند علاوه بر ایجاد فرصت های طلایی اقتصادی، زمینه اشتغال تعدادی از جوانان این منطقه را فراهم کند؛ لذا می‌طلبد مسئولان مربوطه و نمایندگان استان با همتی مضاعف این موضوع را پیگیری کنند تا هر چه سریعتر شاهد تصویب و قانونی شدن مصوبه مذکور و رونق اقتصادی استان در نتیجه اجرای آن باشیم.


کد مطلب: 6291

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/6291/منطقه-آزاد-قصرشیرین-فرصتی-طلایی-رونق-اقتصادی-غرب

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com