پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۰

جزئیات بخشنامه جدید ارزی بانک مرکزی

یک مسئول در بانک مرکزی با تاکید بر اینکه پیمان‌سپاری به مفهوم گذشته، مدنظر بانک مرکزی نیست، گفت:صادرکنندگان بر اساس بخشنامه جدید، در مقابل صادرات، واردات انجام داده و فقط در سامانه ثبت کنند.
جزئیات بخشنامه جدید ارزی بانک مرکزی
به گزارش توليد ايرانی؛ صمد کریمی در جلسه امروز شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که به منظور بررسی مشکلات صادرکنندگان در رفع تعهد ارزی برگزار شد، گفت: پیمان سپاری ارزی در بخشنامه اخیر بانک مرکزی که آبانماه صادر شده است، مدنظر بانک مرکزی نیست، یعنی در واقع پیمان سپاری به شیوه‌ای که در دهه گذشته صورت گرفته، مدنظر نیست؛ بلکه موضوع، تعاملات ارزی است.
 
مدیرکل صادرات بانک مرکزی افزود: مدیریت منابع و مصارف ارزی باید در موضوع بازگشت ارز صادراتی صورت گیرد که در این راستا جلساتی با صادرکنندگان بزرگ برگزار شده است که گزارش آن نیز، خدمت مقامات بانک ارسال شده است. این در حالی است که بیشتر مشکلاتی که در رابطه با صادرکنندگان بزرگ تبیین شده، به صادرات ریالی به افغانستان و عراق برمی گردد که در این رابطه در دوره‌های مجاز، صادرات ریالی جزو تعهدات ارزی صادرکنندگان قبول شده است؛ اما صادرکنندگان پذیرش صادرات ریالی را همچون گذشته از مردادماه به بعد خواستار هستند که این موضوع نیز در حال بررسی برای تعیین تکلیف است.

وی تصریح کرد: واردات در مقابل صادرات نیز از جمله شیوه‌هایی بوده است که صادرکنندگان می‌توانسته از آن استفاده کرده و این موضوع را نیز انجام داده‌اند، ولی در سامانه‌های ذیربط استفاده از ارز خود برای واردات مورد نیازشان را نیز ثبت نکرده‌اند، بر این اساس امروز (دهم دیماه) بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی صادر شده که صادرکنندگان با توجه به دستورالعمل داده شده، می‌توانند واردات در مقابل صادرات خود را در سامانه‌ای که طراحی شده، ثبت کنند.
کریمی گفت: این نکته حائز اهمیتی است؛ پس بر اساس این دستورالعمل، صادرکننده می‌تواند واردات در مقابل صادرات انجام داده و فقط باید در سامانه آن را به ثبت برسانند.

وی تصریح کرد: ما بحث پیمان سپاری نداریم، ارز باید فقط به چرخه تجاری برگردد و مشخص شود که ارز یا به صرافی برگشته، یا بابت پرداخت بدهی ارزی خود مورد استفاده قرار گرفته است یا حتی به صرافی فروخته شده است.
کریمی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: مجموع صادرات غیرنفتی در ۸ ماهه نخست، امسال ۲۷ میلیارد یورو بود از این میزان صادرکنندگان شش و هشت دهم میلیارد یورو را در سامانه نیما فروختند این درحالی است که صادرکنندگان ۷۰۳ میلیارد یورو معادل ارز ۴۲۰۰ تومانی را از منابع بانک مرکزی دریافت کرده بودند.

وی اضافه کرد: صادر کنندگان در این مدت دو و هفت دهم میلیارد یورو از سامانه نیما ارز خریداری کردند.
همچنین فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در این نشست گفت: یکی از چیزهایی که کشور از ان رنج می‌برد بی‌ثباتی قوانین و مقررات است که فضای کسب کار از آن آسیب می‌بیند.
کد مطلب: 6201
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *