جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۷

شکایت از خودروسازان ۶۰۰ درصد افزایش یافت

علی‌رغم افزایش بیش از 600 درصدی شکایت از خودروسازان، سازمان حمایت هیچ حمایتی از مصرف کنندگان انجام نداده است.
شکایت از خودروسازان ۶۰۰ درصد افزایش یافت
به گزارش توليد ايرانی؛  سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در برنامه تلویزیونی پایش با ‌اشاره به شکایت‌های مردمی از خودروسازان گفت: آمار پرونده‌های شکایت از خودروسازان در 9 ماه اول امسال نسبت به کل پارسال افزایش 602 درصدی داشته است.
 
سید یاسر رایگانی افزود: سازمان تعزیرات مستند به ماده 7 تعزیرات در چند روز اخیر بیش از 200 میلیارد تومان نمایندگی‌های خودروهای خارجی را به دلیل گرانفروشی جریمه کرد. همچنین در سه ماه اخیر بیش از 4 هزار پرونده شکایت از خودرویی‌ها را تعیین تکلیف کردیم.

وی در مورد اینکه باید سازمان حمایت از مصرف‌کننده از خودروسازان بابت اقدامات اخیرشان شکایت کند، در اظهاراتی عجیب گفت که سازمان حمایت از مصرف‌کننده هیچ شکایتی از خودروسازان نکرده است!

افزایش قابل تأمل شکایت‌های مردمی از خودروسازان در حالی است که پیش از این یداله صادقی، رئیس ‌سازمان صنعت استان تهران هم اعلام کرده بود: تعداد شکایت‌های خودرویی مردم در سراسر کشور سال ٩٦ دو هزار و ٦٧ مورد بود اما در ٩ ماه گذشته امسال با رشد سه برابری تا این مقطع از سال به ٦ هزار و ٣٦٦ مورد
رسیده است.

گفتنی است از زمان تشدید نوسانات ارزی در بهار سال جاری، خودروسازان درخواست کردند قیمت کارخانه محصولات خود را به نرخ‌های بازار نزدیک کنند. سرانجام در هفته‌های گذشته با موافقت دولت به این درخواست جامه عمل پوشاندند و قیمت بسیاری از خودروهای پرفروش بازار، میلیون‌ها تومان افزایش یافت.

شرکت ایران‌‌خودرو با اعلام لیست جدید قیمت برخی محصولات خود، از افزایش بیش از 20 تا 40 میلیون تومانی پنج خودروی تولید این کارخانه در دی ماه خبر داد. سایپا هم روز پنجشنبه هفته گذشته قیمت برخی محصولاتش را بیش از 50 درصد افزایش داد. در ادامه، روز شنبه ایران خودرو موج دوم تغییرات قیمت انواع محصولاتش را هم با افزایش قیمت‌های جدید دنا و سوزوکی اجرا کرد.

نکته حائز اهمیت درباره این نوسانات قیمتی، چراغ سبز دولت و سازمان‌های حمایتی وابسته به دولت نسبت به این افزایش قیمت‌ها است.

سیدامیر سیاح، فعال رسانه‌ای در واکنش به این اتفاق در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: خودروسازان قبلا با قیمت نامشخص خودرو پیش‌فروش کرده‌اند، الان که زمان تحویل شده، قیمت قطعی را شدیدا بالابرده‌اند و دولت در برابر این وضعیت سکوت کرده است.

شایان ذکر است بسیاری از مردم خودروهای سایپا و ایران خودرو را پیش خرید کرده‌اند ولی بسیاری از آنان در گفت‌وگو با کیهان گفتند که خودروسازان تعهدات خود را انجام نمی‌دهند. تعدادی از این افراد هزینه خودرو را کامل تسویه کرده‌اند اما باز هم موفق به تحویل خودرو نشده‌اند.

این گروه از مردم ماه‌ها و حتی بیش از یک سال است که بخشی از سرمایه‌ خود را به خودروسازها داده‌اند و در حالی که به دلیل افزایش قیمت ارز بخشی از ارزش‌ پولشان از بین رفته هنوز هم بلاتکلیف هستند.

افزایش قیمت اخیر محصولات ایران خودرو و حتی افزایش قیمت خودروهای تولید داخلی توسط سایر خودروسازان در حالی اتفاق افتاده است که «سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان» باز هم نقش بی‌تاثیر خود را در حمایت از مصرف‌کننده حفظ کرد و در نهایت جانب خودروسازان را گرفت و همانطور که سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفته است، حتی حاضر به طرح شکایت از خودروسازان هم نشده است! البته ابهامی که درباره عملکرد سازمان حمایت در برخورد با گرانی خودرو مطرح است، حضور رئیس‌‌سابق این سازمان در یکی از شرکت‌های متعلق به ایران خودرو بود که چندی قبل خبرساز شد.
کد مطلب: 6196
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *