چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
۰
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۰

چای گیلان هم به سرنوشت صنعت ابریشم دچار می شود؟

حذف خرید تضمینی برگ سبز چای در لایحه بودجه ۹۸ در حالی به گفته نماینده آستانه صورت گرفته که که یک گیلانی رییس سازمان برنامه و بودجه کشور است! حتما محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه می داند نیمی از خانوادهای گیلانی از شرق تا غرب گیلان تمام چشم و امیدشان به چند تومان پول سیاهی است که از حاصل فروش این محصول به دست می آورند.
چای گیلان هم به سرنوشت صنعت ابریشم دچار می شود؟
به گزارش توليد ايرانی؛ محمد حسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی اعلام کرد که "خرید تضمینی برگ سبز چای در لایحه بودجه ۹۸ حذف شده است" خبری که به واقع برای گیلانی ها نگران کننده است.

چای محصول استراتژیک شمال کشور همواره با فراز و نشیب هایی همراه بوده است محصولی که هر برگ اش به اندازه یک عمر کشاورز ارزش دارد.

چایکاری که دانه دانه ی چای را بر زمین های سخت و ناهموار می کارد و تا اینکه این محصول به بار بنشیند یکی یکی موهایش سفید می شود تا شاید یک روز بتواند با فروش محصولش دستش را پیش هر کس دارز نکند، این روزها باید استرس خرید محصولش را نیز داشته باشد.

برگ سبز چای یعنی تمام امید پدری که قرار است  فرزندش را نونوار کند، برگ چای یعنی چشم های خسته پدری که منتظر می ماند تا بتواند بعد گرفتن پول چای، از نابینایی چشمانش جلوگیری کند، برگ سبز چای یعنی هزینه ازدواج جوانی که منتظر است  حاصل دست رنج پدرش  اندازه یک حلقه ازدواج بر دست معشوقه اش نقش ببند، برگ سبز چای یعنی پول نان هزاران خانواده گیلانی؛ با چه منطقی خرید تضمینی برگ سبز از بودجه حذف شده است وقتی که چایکاران با وجود خرید تضمینی هم هشت شان گروه ۹شان بود!

حذف خرید تضمینی برگ سبز چای در لایحه بودجه ۹۸ در حالی مطرح شده است که یک گیلانی رییس سازمان برنامه و بودجه کشور است! حتما محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه می داند  نیمی از خانوادهای گیلانی از شرق تا غرب گیلان تمام چشم و امیدشان به چند تومان پول سیاهی است که از حاصل فروش این محصول به دست می آورند.
 

 
مگر امسال سال "حمایت از کالای ایرانی" نیست، آیا چای کالا و محصول ایرانی به حساب نمی آید؟! یا اینکه متولی ندارد و مسئولان گیلانی نمی توانند علم حمایت از این محصول استان را راست نگه دارند؟!

این بی توجهی به محصولات مهم استان گیلان یقینا رقم نمی خورد اگر گیلان و گیلانی چند نماینده و مسئول درست درمان داشت که دفاع از حق مردم کشاورز خواب را از چشمانشان می ربود زیرا نمایندگی یعنی دفاع از حقوق ملت!

آقای دولت! دولتی که وزیرش سبوس به برنجکار می دهد و بودجه نویسش به گفته ی یک نماینده خرید تضمینی برگ سبز چای را متوقف کرده؛ در تمام دنیا دولت ها به کشاورزان و تولیدکندگان سوبسید و یارانه می دهند که بتوانند با قدرت بیشتر تولید کنند آیا شما به دنبال نابود کردن کشاوز و کشاورزی هستید؟ در حالی که  احترام به قشر کشاورز یعنی احترام به استقلال  جامعه.

این قرار ما با دولت و نمایندگان مجلس نبود که در این گرانی سرسام آور که اجناس هر روز با یک نرخ به خلق الله فروخته می شود سفره هایشان اینگونه کوچک و خالی شود و چایکار هر روز فقیرتر از روز گذشته؛

اما جالب اینجاست که دولت روحانی می گوید بودجه با در نظر گرفتن اشتغال نوشته شده، آیا این کارشناسان بودجه نویس کشور! نمی دانند که صنعت چای هزاران نفر را مشغول کرده است؟!

اما امیدواریم نمایندگان مجلس و دولتمردان فکری برای کشاورزان و کشاورزی گیلان بکنند، سوبسید و یارانه هم پیشکش فقط نگذارند که حداقل ها از جیب مردم کم شود و چای گیلان هم به سرنوشت صنعت ابریشم در این استان دچار نشود.
کد مطلب: 6190
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *