پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۶

چگونگی طرح پیشنهاد ایجاد صندوق یارانه شهر

«ایجاد صندوق یارانه شهر» پیشنهادی است که کاربران فارس من مطرح می‌کنند؛ یک نماینده مجلس می‌گوید اگر مردم بخواهند با یارانه دریافتی خود چنین صندوقی را تشکیل دهند، اختیار با خودشان است اما برای یارانه‌های حذف شده چنین پیشنهادی قابل بررسی است.
چگونگی طرح پیشنهاد ایجاد صندوق یارانه شهر
به گزارش توليد ايرانی؛ کاربران فارس من پیشنهاد قطع نشدن یارانه مردم و تشکیل صندوق یارانه شهر را مطرح کرده‌اند؛ پیشنهادی که با توجه به اینکه در فصل بودجه‌ریزی هستیم می‌تواند در جریان لایحه بودجه سال آینده کشور در مجلس مورد توجه قرار گیرد، قابل توجه به نظر می‌رسد.

در پیشنهاد مطرح شده، آمده است: تدابیر مسئولین در بخش یارانه از زمان شروع تا زمان فعلی که همراه با قطع یارانه ها می باشد مطلوب نظر مردم نبوده است. مردم یارانه ها را جزئی از توافق خود با دولت می دانند و انتظار قطع شدن آن را ندارند. از طرفی دولت نیز اعلام می کند که می خواهد با قطع یارانه اشتغال ایجاد کند که مردم اطمینان لازم از قطع شدن یارانه ها و بالا رفتن اشتغال را ندارند.

پیشنهاد می شود صندوقی برای هر شهر تاسیس و این صندوق توسط نفرات مورد اعتماد مردم اداره و یارانه مردم به آن صندوق واریز شود تا با تجمیع یارانه ها هر شهر بتواند برای مردم همان شهر طرح های اشتغال زایی را اجرا کند و هر شخص نیز به اندازه مبلغ خود سهامدار کارخانه شود. با این تدبیر مردم هم از سود سهام خود نفع خواهند برد و هم جوانان شهرشان مشغول به کار می شوند. طرح ها نیز برای مردم ملموس تر خواهد بود. در این طرح دولت حتی یارانه های قطع شده قبلی را نیز به صندوق یارانه هر شهر واریز می کند.

عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پیگیری خبرنگار فارس، اظهار داشت: درباره یارانه‌ای که مردم دریافت می‌کنند چنین تصمیمی را دولت و یا مجلس نمی‌تواند بگیرد و این موضوع تنها در قالب طرح‌های عام‌المنفعه می‌توان از سوی خود مردم پیگیری شود اما اگر این پیشنهاد درباره یارانه افرادی که از فهرست یارانه بگیران حذف می‌شوند، مطرح باشد می‌تواند به عنوان یک پیشنهاد قابل توجه باشد.

وی همچنین درباره بندی از لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای حذف سه دهک از یارانه‌بگیران از سوی استانداری‌ها، گفت: بعید است استانداری‌ها بتوانند در این حوزه کاری بکنند و دچار مشکل می‌شوند، قطعا درخواست‌ها در مورد یارانه‌ها بیشر از قبل است و رسیدگی به این موارد از استطاعت استانداری‌ها خارج است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: از طرف دیگر سیاست واحد در زمینه یارانه‌های نقدی ضروری است و ممکن است از سوی هر استان با توجه به موقعیت و امکانات سیاست متفاوتی اعمال شود، این در حالی است که سیاست‌گذاری در امور ملی باید در سطح ملی انجام شود.

وی پیش‌بینی کرد که در زمینه دادن اختیار حذف یارانه به استانداری‌ها با هماهنگی دولت در کمیسیون تلفیق مجلس تغییراتی ایجاد شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه استدلال دولت این است که حجم شکایات درباره یارانه‌ها زیاد است و در مجموعه ادارات کل کار قابل بررسی نیست گفت: اگرحجم شکایات زیاد است، رسیدگی به شکایات را می‌توانند به استانداران بدهند؛ نمی‌توانند صورت مساله را پاک کنند و تصمیم ‌گیری درباره اینکه چه گروهی استحقاق دریافت یارانه را دارد و چه گروهی ندارد را نمی‌توان به استانداران داد.

وی درباره دلیل طرح چنین مساله‌ای در لایحه دولت نیز گفت: این مساله به بهانه ایجاد اشتغال مطرح می‌شود و می‌گویند استانداری ها هر چه یارانه را قطع کردند، به بخش عمرانی ببرند تا به رونق اشتغال در استان کمک شود. 
کد مطلب: 6091
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *