يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
۰
سه شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۴

لنگ زدن تولید به دلیل کمبود مواد اولیه/ تخصیص ارز و ورود مواد اولیه فعلا امکان‌پذیر نیست

تأمین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی استان همدان با توجه به وارداتی بودن اکثر این مواد، به یک چالش جدی برای صنعتگران و تولیدکنندگان چون تعطیلی خط تولید و تعدیل نیروها بدل شده که تدابیر اندک دولت هم نتواسته راه‌گشا باشد و اگر چاره‌ای اساسی اندیشیده نشود هر روز بر آمار بیکاران افزوده شده و در نهایت چرخ تولید متوقف می‌شود .
لنگ زدن تولید به دلیل کمبود مواد اولیه/ تخصیص ارز و ورود مواد اولیه فعلا امکان‌پذیر نیست
به گزارش تولید ایرانی، به نقل از نافع، با اعمال تحریم‌ها، سوء مدیریت و همچنین افزایش یکباره قیمت ارز در کشور، ایجاد بازار سیاه به علت تفاوت قیمت‌ها باعث بروز مشکلات متعددی برای واحدهای تولیدی چون خوابیدن برخی خطوط تولید به دلیل نرسیدن مواد اولیه و حتی تعدیل نیرو شد. این اتفاقات در حالی رخ داد که افزایش نرخ ارز در ابتدا فضای بسیار مناسبی برای صادرات کالاهای ایرانی فراهم کرد و واحدهای تولیدی تلاش کردند تا با استفاده از این فرصت هرچه زودتر کالاهای خود را روانه بازارهای خارجی کرده و یک صادرات پر سود و مناسب را تجربه کنند؛ هرچند بخشهای زیادی از اقتصاد کشور با چالش مواجه بود اما واحدهای تولیدی صادرات‌محور با جدیت فعالیت می‌کردند و حتی برخی از واحدهای صنعتی مجدداً وارد عرصه فعالیت شدند. اما این شادی تولید دیری بسیار زودگذر بوده و چالش اقتصادی کم کم چهره خود را برای واحدهای تولیدی نشان داد و هر روز بر مشکلات آنها افزود.

در این میان واحدهای تولیدی معتبر و شاخص استان همدان از این امر مسثتنی نبوده و با برای وارد کردن و تهیه مواد اولیه صنعت خود دست و پنچه نرم می‌کنند؛ این افراد برای تولیدات خود با  دو مشکل عمده روبرو هستند که نخستین مشکل به واحدهایی باز می‌گردد که پیش از افزایش نرخ ارز کالا وارد گمرک کردند و اکنون امکان ترخیص شدن ندارد چرا که از آنان خواسته شده مابه‌تفاوت ارز را پرداخت کنند و نمونه بارز آن در شهرک صنعتی رزن برای یک واحد تولیدی رخ داده و مشکل دوم واحدهای تولیدی تأمین مواد اولیه‌ای است که در داخل کشور وجود دارد و باید یا از بازار آزاد با مبلغ هنگفتی تأمین و یا از بورس کالا خریداری شود.

مشکلی که در خرید از بورس کالا وجود دارد این است که صنایع کوچک و متوسط امکان خرید حداقلی تعیین شده را نداشته و مجبورند مواد اولیه خود را دلالان و  واسطه‌هایی خرید کنند که به صورت عمده از بورس کالا، مواد اولیه را تأمین می‌کنند.

از این رو برای لمس بیشتر  مشکلات واحدهای تولیدی با برخی از این تولیدکنندگان به گفت‌وگو نشستیم و همه این مشکلات را از زبان خود آنها شنیدیم.
 
واقعی سازی سیاست‌های تولیدی، صادراتی و ارزی
مدیر یک واحد تولیدی در استان همدان که کنتورهای گاز و تجهیزات لازم برای گاز شهری را تولید می‌کند، در گفت‌وگو با نافع گفت: مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی در حال حاضر تأمین مواد اولیه است به طوری که خط تولید را گاه معطل نگاه می‌دارد.

محمدرضا جعفری مهم‌ترین چالش واحدهای تولیدی را تهیه مواد اولیه که عمدتاً وارداتی هستند، مطرح کرد و افزود: تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه به سختی انجام می‌شود و از سوی دیگر فروشندگان خارجی نیز به دلیل تحریم‌ و البته غیر قانونی از فروش مواد به واحدهای ایرانی خودداری می‌کنند به طوری که حتی کشورهای اروپایی، کره و چین نیز در واگذاری کالاها اخلال ایجاد می‌کنند..

وی تأکید کرد: به همین دلیل تولیدکننده مجبور می‌شود برای تأمین نیاز خود به واسطه‌ها روی آورده و این اقدام با وجود فزایش هزینه‌ها هیچ راهی امن و مطمئنی به حساب نمی‌آید.

این تولیدکننده اظهار کرد: بازگرداندن ارز از طریق سامانه نیما یکی از مشکلات واحدهای تولیدی است که به اخلال در تولید منجر شده است.
وی با بیان اینکه دولت باید راهکاری دیگر در این حوزه بیندیشد، افزود: در بخش صادرات نیز حتما در قبال کالا دلار گرفته نمی‌شود و برخی از کشورهای همسایه ریال پرداخت می‌کنند، اما بر اساس ضوابط، باید ارز حاصل از صادرات به کشور بازگردد.
جعفری با اشاره به اینکه ناهماهنگی ها و عدم مدیریت و نظارت مناسب داخلی مشکلات خارجی را تشدید کرده، تصریح کرد: بورس کالا نیز مشکلاتی برای واحدهای صنعتی ایجاد کرده که هرگز پاسخگو نیست.
 
 
ثبت سفارش، تخصیص ارز و ورود مواد اولیه فعلا امکان‌پذیر نیست
یک فعال اقتصادی دیگر که تولیدکننده لوازم خودرو در همدان و از معدود تولیدکنندگان «استپر موتور» در کشور است، در خصوص مشکلات پیش روی تولیدکنندگان گفت: بخش اعظمی از مواد اولیه مربوط به نوع فعالیت تولیدی ما به محصولات خارجی وابسته است.

امیرحسین مسعودیان افزود: امکان ثبت سفارش، تخصیص ارز و انتقال محصولات به داخل کشور برای تولید محصولات نهایی در حال حاضر امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به اینکه امکان خرید از بورس کالا برای همه واحدهای صنعتی وجود ندارد، تصریح کرد: خرید از بورس کالا مربوط به کالاهایی است که در داخل کشور تولید می‌شود و آن هم به دلیل اینکه میزان تناژ باید کف مشخصی داشته باشد، برای همه واحدها امکان‌پذیر نیست.

این تولیدکننده قطعات خودرو در شهرک صنعتی بوعلی همدان با بیان اینکه ادامه روند فعلی به معنای تعطیلی واحد تولیدی است، ادامه داد: در حال حاضر مواد اولیه در انبارهای واحدهای تولیدی وجود داشته اما اگر به اتمام برسد با مشکل مواجه می‌شویم.
وی خاطرنشان کرد: امروز واحدهای تولیدی کوچک در تأمین مواد اولیه به یکدیگر کمک می‌کنند اما این اقدام برای همیشه ممکن نیست.

 


 
تعطیلی یک واحد تولیدی با قدمت 40 سال در همدان
یک تولیدکننده انواع یخچال صنعتی در همدان نیز اظهار کرد: پس از افزایش ناگهانی قیمت مواد اولیه واحد تولیدی همدان‌فر ترجیح داد به جای کاهش کیفیت محصولات خود، تولید را متوقف کند.
بهزاد فراهانی افزود: البته فشارهای اداره کل استاندارد استان بر خلاف سایر نقاط کشور هم خود باعث تعطیلی این واحد تولیدی شد.

وی تصریح کرد: در همدان آزمایشگاه لازم برای بررسی کالاها وجود ندارد و  هر از چندگاهی باید نمونه تولید شده به صورت تصادفی از خط تولید خارج و به استان البرز منتقل شود که این اقدام هزینه سنگینی برای واحد تولیدی ما در برداشت، از این رو تصمیم گرفتیم که تولید را در شرایط فعلی متوقف کنیم.
حیدر خاوری‌دهقان، یک تولیدکننده موفق ادوات کشاورزی در استان همدان که بیش از 40 سال، ادوات کشاورزی تولید می‌کند، در ادامه افزود: ما می‌توانیم مواد اولیه در حوزه ادوات کشاورزی را تولید و از وابستگی خارجی بکاهیم و این مسأله را در کل صنعت گسترش دهیم که قطعاً برای تحقق این امر به یک هماهنگی و همدلی در سراسر کشور نیاز داریم، اما متأسفانه عملکرد دولت در حوزه اقتصادی نتوانسته همکاری همه اقشار را جلب کند تا مشکلات را یکی پس از دیگری برطرف کرد.

البته در این میان برخی از تولیدکنندگان راضی به مصاحبه نشده زیرا معتقد بودند بارها این مطالب در رسانه‌های مختلف منتشر شده و هرگز گوش شنوای برای شنیدن مشکلات و مسائل تولیدکنندگان وجود ندارد و عده‌ای به دنبال پر کردن کیسه‌های خود بوده و می‌خواهند چرخ تولید این استان و کشور را به زمین بزنند که اگر یک مدیر دلسوز و کاربلد و کاردان که حامی صنعت‌گر وجود داشت ما با این مشکلات مواجه نمی‌شدیم نه اینکه هر مشکلی را به تحریم ربط دهیم.

 


کاهش موانع مشکلات بورس کالا از شعار تا عمل؟
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در خصوص کمبود مواد اولیه برای تولیدکنندگان استان و جلوگیری از تعطیل شدن‌ آنها گفت: هزینه کالاها در بازار آزاد بیش از بورس کالا بود که با ثبات یافتن قیمت ارز این اختلاف کاهش یافته است.
حمیدرضا متین با بیان اینکه در بازار آزاد فاکتور برای خریدار صادر نمی‌شود، افزود: این مسأله ضمن اینکه باعث می‌شود تعریف قاچاق برای کالاها اعمال شود در دفترنویسی و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیز برای واحدهای تولیدی مشکلاتی به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این اختلاف قیمت بورس کالا و بازار آزاد به شدت کاهش یافته است، تصریح کرد: از همین رو همه تقاضاها به سمت بورس کالا سوق داده می‌شود و رغبتی برای مراجعه به بازار آزاد وجود ندارد.
وی ادامه داد:‌ شفاف‌سازی در بورس کالا محقق می‌شود و لیست کالاها به بازرسی برای درج همه جزییات ارائه و در سامانه انبارها ثبت می‌شود.

ثبت سفارش‌ها در استان انجام می‌شود
معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز اظهار کرد: همه واحدها می‌توانند به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه و پس از ثبت نامه، کالاهای مورد نیاز خود را تأمین کنند.
حمید بهزادی‌شریف ادامه داد: روند مربوط به نام‌نویسی برای دریافت کالا از بورس تسهیل می‌شود  و به دنبال دریافت اختیارات بیشتر از تهران برای استان‌ هستیم.
وی همچنین با بیان اینکه ثبت سفارش کالا در استان انجام می‌شود و اختیارات لازم اخذ شده، تأکید کرد: در حال حاضر نیازی به تأیید تهران برای ثبت سفارش کالا در استان‌ وجود ندارد.
 
با توجه به گفته‌ها و نظرات تولیدکنندگان و پیگیریهای سازمان صمت همچنان مشکلات پا برجاست و اگر اقدامی هم صورت می‌گیرد موقتی بوده و باید برای برون رفت این مشکلات سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را که مقام معظم رهبری سال‌ها پیش ابلاغ کردن در پیش گرفت، همان اقتصادی که اگر با قاطعیت توسط مدیران اجرایی کشور دنبال می‌شد امروز مجبور نبودند که همه مشکلات را بر تحریم ربط دهند.

 و امروز می‌بینیم که کار دولت و مدیرانش سخت‌تر از پیش شده و با وجود محدودیت منابع مالی نیاز دارد که یک مدیریت خاص و منسجمی  را برای رفع این مشکلات در پیش بگیرد و  در راه جلب اعتماد و امیدبخشی به فعالان اقتصادی تلاش کند و نگذارد چرخ‌های تولیدی در شهرها بخوابد.
کد مطلب: 5917
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *