جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۵

سکه تمام بهار به مرز حساس رسید

در دومین روز دی ماه بازار ارز تغییرات جدیدی را تجربه کرد و به سوی محدوده بالاتری قدم برداشت.
سکه تمام بهار به مرز حساس رسید
 به گزارش توليد ايرانی،  روز یکشنبه، دلار ۲۳۰ تومان افزایش را ثبت کرد و به بهای ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. به گفته شماری از فعالان، روز یکشنبه اتفاقات جدیدی در بازار افتاد که مهم‌ترین آن افزایش نرخ حواله درهم و صعود به بالای مرز ۲ هزار و ۸۰۰ تومانی بود. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، دیروز نرخ حواله درهم تا محدوده ۲هزار و ۸۵۰ تومان بالا رفت و در نهایت حدود ساعت ۳ بعدازظهر روی عدد ۲ هزار و ۸۴۰ تومان قرار گرفت. درهم در روزهای گذشته حتی اگر روند افزایشی داشت، در برابر صعود به بالای مرز ۲ هزار و ۸۰۰ تومانی مقاومت کرده بود. روز شنبه، حتی با وجود تلاش معامله‌گران افزایشی قیمت درهم به بالای محدوده ۲هزار و ۷۹۰ تومان نرفته بود. رشد نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین عواملی بود که از نظر معامله‌گران تکیه گاه افزایشی‌های بازار داخلی برای خریدهای بیشتر شد. دیگر عاملی که از نظر فعالان، در رشد قیمت بازار داخلی موثر بود، رشد بهای دلار در شهرهای سلیمانیه و هرات افغانستان بود.

 براساس صحبت‌های معامله‌گران، دیروز قیمت دلار در مقاطعی در این دو شهر بالاتر از بازار داخلی قرار داشت. برخی فعالان باور دارند، وقتی ارزش دلار در شهرهای مرزی بالا می‌رود، معامله‌گران ارز را در معاملات آتی تهران می‌خرند و در شهرهای همسایه در موقعیت فروش قرار می‌گیرند. به گفته یکی از بازیگران ارزی، روز گذشته تا حدی حجم معاملات فردایی نیز در معاملات پشت خطی بالا رفته بود. در این میان، عده‌ای از افزایشی‌های بازار باور دارند، معامله‌گران پس از اینکه قیمت دلار چند روز متوالی در مرز ۱۰ هزار تومانی نوسان کرد، تصور کردند که قیمت دلار به کف رسیده است، در نتیجه با احتیاط خریدهای خود را افزایش دادند. با وجود افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، روز گذشته صرافی ملی همچنان نرخ فروش دلار بر تابلوی خود را زیر مرز ۱۰ هزار تومان و روی مرز ۹ هزار و ۹۹۰ تومان قرار داد. به گفته برخی کارشناسان بهتر است بازارساز فاصله قیمتی خود با بازار آزاد را کاهش دهد تا زمینه ورود تقاضای کاذب به بازار از میان برود. البته برخی فعالان باور دارند از آنجاکه از لحاظ میزان عرضه به هر فرد محدودیت وجود دارد و هر فرد در سال می‌تواند ۲ هزار و ۲۰۰ دلار تهیه کند، این فاصله نمی‌تواند موجب ورود شدید تقاضای کاذب به بازار شود؛ خصوصا که همچنان فاصله قیمتی بازارساز با نرخ کف بازار چندان قابل‌توجه نیست. البته این نکته را نیز باید به‌خاطر داشت که بازارساز در هفته‌های گذشته هر گاه قیمت خود را به نرخ بازار نزدیک و حتی بعضا بالاتر قرار داد، قیمت‌ها در بازار آزاد ارز کاهش پیدا کردند. عده کمی از معامله‌گران نیز باور داشتند، خبر ممنوع شدن پرداخت سود روزشمار به سپرده‌های کوتاه‌مدت کمی میزان خریدها را در بازار ارز و سکه افزایش داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، براساس بخشنامه جدید بانک مرکزی که روز گذشته به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است، از این به بعد بانک‌ها حق ندارند به سپرده‌های کوتاه‌مدت سود روزشمار پرداخت کنند. براساس مصوبه شورای پول و اعتبار از این پس، معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری عادی از روزشمار به ماه شمار تغییر می‌یابد. البته عده‌ای از معامله‌گران نیز باور داشتند این عامل نمی‌تواند موجب افزایش خریدها در بازار شده باشد. از نظر آنها، در صورتی که چنین اتفاقی رخ داده بود، میزان نوسان باید بسیار بیشتر می‌بود. به باور آنها، حتی تغییر کوچکی در میزان عرضه ارز نیز می‌توانست موجب افزایش 200 تومانی شود و افزایش‌های این چنینی را می‌توان به عوامل جزئی‌تری نسبت داد.

روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی نیز به لطف رشد قیمت دلار افزایشی شدو با عبور از مرز ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان روی قیمت ۳ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان قرار گرفت. این قیمت ۵۵ هزار تومان بیشتر از روز ابتدایی هفته بود. با وجود رشد دیروز، معامله‌گران باورداشتند سکه برای قرار گرفتن در جاده افزایشی در ابتدا باید از مرز مهم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عبور کند، در غیر این صورت همچنان اهداف کاهشی در بازار فعال خواهند بود.
کد مطلب: 5906
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *