پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
سه شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۷

پوشاک قاچاق با تبانی برخی مسئولان به کشور وارد می‌شود

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: پدیده قاچاق پوشاک به واسطه تبانی برخی مسئولان و افراد تأثیرگذار عملیاتی می‌شود.
پوشاک قاچاق با تبانی برخی مسئولان به کشور وارد می‌شود
به گزارش توليد ايرانی؛ بنابر آمار منتشر شده از سوی انجمن نساجی و پوشاک، نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر در ایران، در حوزه پوشاک مشغول فعالیت هستند و ارزش بازار این صنعت در کشور، حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است. با این منابع انسانی و مالی، حدود ۴۰ درصد از پوشاک مورد نیاز کشور تأمین می‌شود و طبیعتا، ۶۰ درصد از ظرفیت بازار مذکور در کشور خالی است که بدون تردید با پوشاک خارجی و عمدتا بصورت قاچاق پر می‌شود.
 
چندی پیش، امیر خجسته؛ عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفت‌وگو با رسانه‌ها در این خصوص اظهارداشت: قاچاق رسمی پوشاک از مبادی قانونی کشور از طریق سامانه جامع گمرک، با اظهار خلاف واقع و جعل اسناد صورت می‌گیرد. پدیده قاچاق پوشاک که در کشور باعث بیکاری ۳۶۰ هزار کارگر این صنعت شده، امری منحوس است که به واسطه تبانی برخی مسئولان و افراد تأثیرگذار عملیاتی می‌شود.

بهرام شهریاری؛ نایب‌رئیس‌اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک نیز حجم مصرف پوشاک در کشور را هشت میلیارد دلار تخمین می‌زند که به زعم وی دو و نیم میلیارد دلار از این میزان به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. تنها ۶۰ میلیون دلار از پوشاک خارجی موجود در کشور به‌صورت قانونی وارد شده است.

سید عبدالمجید اجتهادی، مدیرکل نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: از ۴۴ هزار و ۱۰۸ فقره پرونده تشکیل شده در شعب تعزیرات حکومتی، ۴ هزار و ۴۳۲ فقره از آن مرتبط با قاچاق پوشاک است که ۷۴ درصد آن مربوط به پرونده‌هایی با ارزش کمتر از ۱۰ میلیون تومان است و این موضوع نشان می‌دهد برای مقابله با این پدیده می‌باید با دانه درشت‌ها برخورد شود.

بنابر گزارش سازمان تجارت جهانی، ضریب گردش مالی صنعت منسوجات و پوشاک در جهان حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان است و سهم ارزآوری این صنعت نیز در کشور‌هایی همچون ترکیه، چین، هند، اندونزی و ویتنام بالغ بر ۲۰ درصد و در کشور‌هایی همچون بنگلادش، پاکستان، کامبوج و سریلانکا از ۵۰ تا ۸۰ درصد تخمین زده می‌شود.

چندی پیش، صادق نجفی؛ مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهر‌های صنعتی ایران، سرانه صادرات پوشاک در کشور‌های ترکیه، چین و ایران را به ترتیب ۱۴۰ دلار، ۸۰ دلار و ۸۹ سنت عنوان کرد و این در شرایطی است که به زعم جلالی قدیری؛ دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک، ۵۰ تا ۶۰ درصد از ظرفیت کارخانجات فعلی صنعت پوشاک ایران خالی است.

همچنین حمید یگانه، یکی از توزیع کنندگان عمده پوشاک در غرب استان تهران درباره آمار پایین فروش پوشاک ایرانی گفت: با وجود کیفیت بالای تولیدات داخلی به دلیل فرهنگ غلط نهادینه شده در میان برخی از طیف‌ها و گروه‌های اجتماعی، تولیدکنندگان ناچارند تولیدات خود را با برند خارجی به بازار عرضه کنند، زیرا در غیراینصورت، امکان فروش مطلوب، از آنها سلب خواهد شد.
کد مطلب: 5877
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *