جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۴

ارزآوری 6.5 میلیارد دلاری صادرات فرآورده های نفتی

سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفتی گفت: آورده ارزی فرآوده‌های نفتی برای کشور در سال گذشته 6.5 میلیارد دلار بود.
ارزآوری 6.5 میلیارد دلاری صادرات فرآورده های نفتی
به گزارش توليد ايرانی؛ نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: براساس آمار‌های موجود در نیمه نخست امسال سه میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار انواع فرآورده‌های نفتی صادرشده که این رقم در مدت مشابه سال قبل دو نیم میلیارد دلار بوده است.

احسان باقریان با بیان اینکه صادرات فراورده‌های نفتی با اضافه محصولات پتروشیمی درنیمه نخست امسال یک میلیارد دلار بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده گفت: در نیمه نخست امسال اعضاء اتحادیه فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی بیش از ۱۱ میلیارد دلار صادرات داشته اند که این رقم در مدت مشابه سال ۹۶؛ ۱۰ میلیارد دلار بوده است.

باقریان افزود: باتوجه به روند روبه رشد صادرات فراورده‌های نفتی درنیمه نخست امسال وبا وجود اینکه تحریم‌های یکجانبه آمریکا، مشکلاتی در صادرات برخی محصولات بوجود آورده، اما پیش بینی می‌شود صادرات فراورده‌های نفتی امسال بیشتر از سال قبل باشد.

وی حمایت و پشتیبانی دولت از صادرکنندگان را در رسیدن به این هدف مهم ارزیابی کرد و افزود: اگر پشتیبانی‌های لازم از صادرکنندگان صورت گیرد امسال شاهد افزایش صادرات فراورده‌های نفتی علی رغم تحریم‌ها خواهیم بود.
نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی یکی از عمده مشکلات پیش روی صادرکنندگان را نبود رویه‌ای ثابت عنوان کرد و افزود: بخشنامه‌های متعدد در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات، اعضاء اتحادیه را با مشکل مواجه کرده است که باید بانک مرکزی در این زمینه راهکار مشخصی را پیش گیرد.

وی یکی از راهکار‌ها را یکپارچه سازی بازار ارز عنوان کرد و افزود: دولت باید تمهیداتی بیاندیشد تا صادرکنندگانی که مواد اولیه خود را با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده اند، ارز خود را با همین نرخ بفروشند، صادرکنندگانی که ارز نیمایی دریافت کرده‌اند، ارز خود را دربازار نیما عرضه کنند و اگر صادرکننده‌ای خوراک خود را با ارز نرخ بازار آزاد تهیه کرده مجاز باشد، ارز خود را به نرخ بازار آزاد بفروشد.
کد مطلب: 5858
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *