جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۸

افزایش ۱۹۹ درصدی بارش در سال ۹۷

بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا ۲۶ آذر سال آبی ۹۸-۹۷ (۸۶ روز ابتدایی سال آبی جاری) ...
افزایش ۱۹۹ درصدی بارش در سال ۹۷
به گزارش توليد ايرانی؛ بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا ۲۶ آذر سال آبی ۹۸-۹۷ (۸۶ روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر ۸۷.۵ میلیمتر است.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۵۷.۴ میلیمتر) ۵۲.۴ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۲۹.۲ میلیمتر) ۱۹۹.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین حجم بارش‌های کشور از اول مهر تا ۲۶ آذر به ۱۴۴ میلیارد و ۲۰۲ میلیون مترمکعب رسید.
 

مقدار بارش ها نشان می دهد کشور ایران با کمبود بارش مواجه نیست و در بهره وری مصرف آب به شدت مشکل دارد، بعد از سالیان دراز و آمدن و رفتن دولت های مختلف هنوز نتوانسته ایم به مدلی از کشاورزی برسیم که کمبود آب را کنترل کند، برخی تصمیمات کلان مانند ایجاد نیروگاه مفتح در استان همدان، احداث سد گتوند باعث شده منابع آب به شدت از بین رفته و با کمبودآب مواجه شویم، بزرگترین اشتباهی که در سطح کلان در حال اجرایی است انتقال آب دریای خزر به استان سمنان است که در صورت این کار طبیعت بکر و محیط زیست استان های شمالی را از بین برده و گرد و غباری جدید را می سازد.
 
 به گفته نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور و رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران، بروز بسیاری از مشکلات و تنش‌های آبی در کشور، به دلیل کمبود نزولات الهی در گذشته نیست، بلکه مشکل بر سر این است که طرف تقاضا به خوبی و هوشمندانه مدیریت نشده و همین امر نیز سبب شده تا با مشکلات فعلی روبرو شویم؛ البته باید به این نکته هم اشاره داشت که اشکال به تصمیمات و اقدامات لحظه پردازانه گذشته برمی گردد.
کد مطلب: 5730
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *