جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۹

تولید پودرهای شوینده آب رفت+عکس

تولید پودرهای شوینده در سال ۱۳۹۵ به کمترین حد آن در سال‌های گذشته رسیده است.
تولید پودرهای شوینده آب رفت+عکس
توليد ايرانی:آمارهای ارائه شده گویای آن است که در حال حاضر ظرفیت اسمی صنعت تولید پودر شوینده حدود ۱۶۱۰ تن بوده و میزان تولید این کالا در کشور بالغ بر ۶۵۰ هزار تن (۴۰ درصد از ظرفیت) و مصرف آن حدود ۴۶۰ هزار تن محسوب می‌شود.

در حال حاضر ۲۴ شرکت تولیدکننده پودرهای شوینده در ایران مشغول فعالیت هستند که تولیدات آنها در داخل مورد استفاده قرار گرفته و بخشی از آن صرف صادرات می‌شود. اما نکته جالب آنکه از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۵ میزان تولیدات این بخش تغییر چشم‌گیری نداشته و در نهایت از ۵۰۰ به ۶۱۸ هزار تن رسیده است.

در سال ۱۳۹۵ حجم تولیدات این بخش به کمترین میزان آن از سال ۱۳۹۱ تاکنون رسیده است، چرا که میزان تولید این بخش در سال ۱۳۹۱ معادل ۶۲۲ هزار تن، در سال ۱۳۹۲ معادل ۶۸۰ هزار تن، در سال ۱۳۹۳ بالغ بر ۶۳۶ هزار تن و در سال ۱۳۹۴ بیش از ۶۵۲ هزار تن بوده است که این رقم به یکباره در سال ۱۳۹۵ به ۶۱۸ هزار تن رسیده است.

اما درباره‌ مشکلاتی که در حوزه تولید این کالا وجود دارد می‌توان فرسوده بودن ماشین آلات که منجر به افزایش قیمت تمام شده می‌شود را از جمله مهم‌ترین موانع یاد کرد. همچنین مشکلاتی در بسته بندی، عدم توانایی کارخانه‌ها در به‌روز کردن کیفیت کالای تولید شده، بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی جهت تجهیز کارخانه‌ها و کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش‌از دیگر موانع پیش‌روی تولیدکنندگان این بخش به شمار می‌رود.

با وجود شرایط اشاره شده همچنان صادرات پودرشوینده نیز وجود داشته و در سال گذشته با وجود تمام محدودیت‌ها در صادرات این بخش افزایشی نه چندان چشم‌گیر مشاهده می‌شود. در سال ۱۳۹۵ معادل ۲۲۰ میلیون دلار صادرات پودر شوینده به کشورهایی چون عراق، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و پاکستان داشته‌ایم. بازارهایی که از سال ۱۳۹۰ تاکنون ثابت بوده‌اند و بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان پودرهای شوینده ایرانی به شمار می‌روند.

رقم صادرات در این بخش ۲۹۷ هزار تن بوده که در سال گذشته ۷۰۰۰ تن افزایش داشته است.
بازارهای پودرشوینده ایرانی

از میان کشورهای وارد کننده این محصول عراق ۳۲ درصد، افغانستان ۳۰ درصد، ترکمنستان ۱۱ درصد، تاجیکستان هفت درصد، پاکستان ۱۰ درصد و سایر کشورها ۱۰ درصد دیگر از مجموع صادرات پودر شوینده ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

اما در حوزه واردات این کالا نیز سال گذشته ۵۱ هزار تن محصول به ارزش ۱۱۶ میلیون دلار وارد کشور شده است که این ارقام در مقایسه با سال ۱۳۹۴، ۲۳ میلیون دلار از نظر ارزش و ۱۱ هزار تن از نظر وزنی افزایش داشته‌اند.

در حال حاضر عمده صادرکنندگان این کالا به ایران عبارتند از ترکیه، امارات، فرانسه، اتریش و آلمان که در این میان ترکیه ۴۵ درصد، امارات ۴۲ درصد، فرانسه شش درصد، اتریش سه درصد، آلمان دو درصد و سایر کشورها دو درصد دیگر از بازار ایران را در دستور کار دارند.

نکته دیگر آنکه که در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۱۸ میلیارد دلار ارزش صادرات پودرهای شوینده در جهان بوده و به ترتیب کشورهای آلمان، آمریکا، بلژیک، فرانسه و انگلستان به عنوان برترین صادرکنندگان این بخش معرفی شده‌اند. همچنین در حوزه واردات این کالا کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه، کانادا و بلژیک در رده‌های اول قرار دارند.

اما در سال ۲۰۱۵ میلادی ایران در زمینه صادرات انواع پودرهای شوینده رتبه ۸۱ را به خود اختصاص داده و در بخش واردات رتبه ۸۵ جدول را از آن خود کرده است.

در نهایت از جمله مشکلات موجود بر سر راه صادرات پودرهای شوینده می‌توان به مواردی مانند ملزم کردن کشورهای هدف به درج مهر استاندارد اشاره کرد، چرا که برخی از بازارهای هدف مانند عراق واردات مواد شوینده را ملزم به درج مهر استاندارد کرده اند. از سوی دیگر افزایش ناگهانی هزینه‌های حمل و نقل به خصوص افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی هزینه‌های حمل و نقل زمینی و کمبود وسائل ترانزیت در این بخش از دیگر مواردی است که به عنوان مانعی بر سر راه صادرات این کالا به شمار می‌روند.

همچنین ارائه‌ی محصول کم کیفیت و جعل برند شرکت مطرح صادراتی، کمبود نقدینگی و سرمایه‌ در گردش شرکت‌های صادرکننده، نبود مکانیزم لازم جهت جلوگیری از خروج محصولات بی‌کیفیت به کشورهای مقصد، بالا بودن تعرفه مواد اولیه و محصول نهایی شوینده به بازارهایی مانند پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه از دیگر مواردی است که بر سر راه صادرات این کالا مشکلات متعدد ایجاد کرده است.
انتهای پیام
کد مطلب: 567
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *