جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۹

هرمزگان بهشت تولید محصولات خارج از فصل /میناب رتبه نخست برداشت فلفل!

ظرفیت منحصر به فرد هرمزگان در تولید محصولات خارج از فصل باعث شده مناطق مختلفی از جمله دشت میناب و حاجی آباد به کانون کشاورزی استان تبدیل شوند.
هرمزگان بهشت تولید محصولات خارج از فصل /میناب رتبه نخست برداشت فلفل!
به گزارش توليد ايرانی؛ شرایط ویژه جغرافیایی هرمزگان شده تا در فصل های پاییز و زمستان که اکثر نقاط کشور گرفتار برف و کولاک هستند؛ شرایط مساعدی برای کشت انواع صیفی جات و محصولات خارج فصل باشد و سالانه محصوات فراوانی را تولید و روانه بازار کشور می سازند.

ظرفیت بی نظیر هرمزگان برای کشت انواع محصولات کشاورزی خارج از فصل بر هیچ کس پوشیده نیست و زمین های پهناور این استان زمینه مناسب برای رویش و پرورش انواع گونه های گیاهی خارج از فصل به شمار می رود.

کشاورزان این استان با الهام گرفتن از صنعت نوین و تلفیق آن با سنت محصولات کشاورزی خود را با دل و جان پرورش داده و محصولات زراعی و صیفی دست رنج خود علاوه بر عرضه در بازار های استان؛ نیاز نیمی از بازار کشور را نیز بر طرف می سازند.
 

داشتن ظرفیت منحصر به فرد در تامین محصولات کشاورزی خارج از فصل و رشد سریع محصولات خاص منطقه باعث شده مناطق مختلفی از استان از جمله دشت میناب و حاجی آباد به دلیل حاصل خیزی خاک آن از اهمیت ویژه ای در حوزه کشاورزی برخوردار باشد.

کشاورزان هرمزگانی که انواع مشکلات از جمله هجوم آفات، سرمازدگی، کمبود و یا گرانی مواد اساسی از قبیل تولید بذر، کود و هزار و یک مشکل دیگر به دوش کشیده اند در این فصل از سال دست رنج سالانه خود را برداشت و با هزاران امید روانه بازار می سازند.

یکی از این محصولات که فصل برداشت آن از اواخر فصل پاییز آغاز شده انواع فلفل در این استان می باشد که میناب به دلیل شرایط خاص منطقه ای آن در صدر تولید کنندگان این محصول قرار دارد.

فلفل از جمله سبزیجات خوش طعم در اندازه های بزرگ،کوچک، کشیده، قلمی، چاق و گردبوده که به عنوان چاشنی تقریبا در پخت انواع غذاها کاربرد داشته و دارای اهمی ویژه ای بر سفره های ایرانیان محسوب می شود.


آغاز برداشت فلفل از دشت های میناب
فلفل دارای ویتامین های A، B، B6، C، پروتئین، کالیم، کلسیم، منیزیم، چربی، روغن، فیبر، بتاکاروتن، هیدروکربن، شکر، بیوفلاونیدن، کپساسین و آنتی اکسیدان بوده که باعث جلوگیری از
سرطان دستگاه گوارشی و پائین آوردن کلسترول خون و افزایش جریان خون می گردد.
 
فلفل باعث ترشح آنتی باکتری ها و جلوگیری از عفونت روده ها گشته و به دستگاه گوارشی برای هضم غذا کمک می کند همچنین در تسکین و آرامش اعصاب قبل از خواب نقش بسزائی دارد.
شهرستان میناب رتبه نخست تولید فلفل خارج از فصل در استان را داراست و فلفل دلمه ای به علت بازار پسندی بیشتر در دهستان های گوربند، کریان و بخش توکهور و هشتبندی میناب کشت می شود.
 
عباس مویدی،مدیر جهاد کشاورزی میناب از پیش بینی برداشت بیش از سه هزار و 600 تن فلفل در این شهرستان خبر دادو گفت: به علت رعایت الگوی کشت، ده درصد کمتر از سال گذشته است.
 
مدیر جهاد کشاورزی میناب با اشاره به اینکه برداشت این محصول از اواخر آذر ماه شروه و تا فروردین سال اینده ادامه دارد، عنوان کرد: فلفل های برداشت شده علاوه بر تامین در بازار استان به سراسر کشور نیز فرستاده می شود.
کد مطلب: 5643
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *