پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۰

رونق تولید تنها راه تقویت ارزش پول ملی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با ‌اشاره به مشکل کاهش ارزش پول ملی در اقتصاد کشور گفت: هیچ راهی برای افزایش ارزش پولی جز رونق تولید نداریم.
رونق تولید تنها راه تقویت ارزش پول ملی است
به گزارش توليد ايرانی؛ سید فرید موسوی با حضور در تیتر امشب شبکه خبر سیما، اظهار داشت: چهار سال از تصویب و اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار می‌گذرد، اما آن چنانکه باید نتوانسته است اثربخشی لازم را داشته باشد.

وی افزود: در قانون رفع موانع تولید یکی از موارد که باید مد نظر قرار می‌گرفت موضوع صدور مجوزهاست. بعد از تصویب این قانون مهم‌ترین شاخصی که نشان می‌دهد این کارامدی صورت نگرفته این است که ما هر سال در بهبود فضای کسب و کار چهار پله سقوط داشته‌ایم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: یکی از مشکلات اقتصاد ما کاهش ارزش پول ملی است که برای تقویت آن دستوری نمی‌توان عمل کرد، بنابراین هیچ راهی برای افزایش ارزش پولی جز رونق تولید نداریم.

به گفته موسوی، مجموعه اقداماتی که باید دستگاه‌های اجرایی انجام دهند، مصوبات را اجرایی کنند، بنابراین چون اراده‌ای در بدنه اجرایی شکل نگرفته است، بنابراین اجبارهای قانونی هم توجیهات واهی را اعلام می‌کنند.

وی بیان کرد: قانون مشکل ندارد بلکه مشکل اصلی در اجرای قانون است پس در سازوکارهای هیئت مقررات باید یک بازنگری انجام شود.

در این جهت، حسین سلاح‌ورزی، نایب ‌رئیس ‌اتاق بازرگانی مهمان دیگر برنامه درباره قانون بهبود فضای کسب و کار گفت: این قانون در قالب طرح در سال 90 به مجلس رفت و در بهمن سال 90 در مجلس تصویب شد و در سال 91 اجرا شد که تاکنون تقریبا نیمی از مفاد این قانون اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: درحالی که ما هم بر اساس سند چشم‌انداز و هم بر اساس قانون برنامه ششم برنامه‌ریزی کرده‌ایم باید هر سال 10 رتبه بهبود داشته باشیم متاسفانه برعکس سالی چهار رتبه نزول داشته‌ایم!

همچنین، علی فیروزی، دبیر مرکز بهبود محیط کسب‌و‌کار در ارتباط تلفنی درباره موانع بهبود فضای کسب و کار گفت: محیط کسب و کار در کشور ما فقط شامل ده شاخص نمی‌شود بلکه باید مقررات‌زدایی جدی گرفته شود و در تسهیل صدور مجوزها باید به صورت جدی ورود کنیم.

وی ادامه داد: در جنگ اقتصادی سرمایه‌گذارانی که قرار است اقتصاد را رونق دهند باید مراقبت شوند رتبه 128 ایران در رتبه فضای کسب و کار به این معنی است که سرمایه‌گذار 127 مورد انتخاب بهتر از ما نیز دارد.

دبیر مرکز بهبود محیط کسب ‌و‌کار افزود: تبادل استعلامات باید الکترونیکی باشد. تا زمانی‌که ضمانت اجرایی نباشد و دستگاه‌های اجرایی پشت این کار نباشد، فضای کسب و کار ما بهبود نخواهد یافت.

به گفته فیروزی، برای حل مشکل فضای کسب و کار تکیه ما باید بر دولت الکترونیک باشد و تا زیرساخت دولت الکترونیک کامل نشود، موانع پیش روی بهبود فضای کسب و کار برداشته نخواهد شد.
کد مطلب: 5411
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *