پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۸

بنگاه‌داری خودروسازان هزینه کردن از جیب مردم است

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با‌اشاره به زیان انباشته خودروسازان بزرگ، اظهار کرد: بنگاه داری خودروسازان یک نوع هزینه کردن از جیب مردم است.
بنگاه‌داری خودروسازان هزینه کردن از جیب مردم است
به گزارش توليد ايرانی؛ سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در یک برنامه تلویزیونی گفت: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی خودروسازان باید براساس قیمت تمام شده، افزایش قیمتی داشته باشند، اما بخشی از قیمت تمام شده را هزینه‌های سَربار خودروسازان تشکیل می‌دهد. جای سؤال است که خودروسازان چرا حاضر نیستند هزینه‌های سَربارشان را کاهش دهند.

سعید باستانی تصریح کرد: زیان انباشته ایران خودرو حدود 8 هزار میلیارد و این زیان برای سایپا حدود 10 هزار میلیارد تومان است. در حال حاضر مردم حدود یک میلیون تومان بابت سهام اضافه‌ای که خودروسازان نگه داشته‌اند، هزینه می‌کنند.

وی با‌اشاره به اینکه ایران خودرو تا اردیبهشت 99 پیش فروش انجام داده است، افزود: بنگاه‌داری خودروسازان یک نوع هزینه کردن از جیب مردم است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: سایپا حدود یازده هزار و ایران خودرو هم 13 هزار پرسنل مازاد دارد. همچنین سایپا حدود هزار و صد و هشتاد نفر و ایران خودرو یک هزارو پانصدوچهل نفر عضو هیئت مدیره شرکت‌های جانبی دارند.

باستانی ادامه داد: این دو شرکت سالانه حدود هزار و صد میلیارد تومان حقوق به پرسنل مازاد پرداخت می‌کنند. ایران خودرو سال قبل حدود پنج هزار و هشتصد میلیارد تومان سود بانکی پرداخت کرده و می‌توان این عوامل را موثر بر افزایش قیمت اعلام کرد.

نماینده خودروسازان در این رابطه پاسخ داد: تعداد اعضاء هیئت مدیره مطرح شده از سوی آقای باستانی 100 درصد‌اشتباه است.

حسن قره‌ئی در مورد تعداد پرسنل هم تصریح کرد: خودروسازان در راستای حمایت از‌اشتغال، پرسنل خود را اخراج نکرده است.

وی گفت: نارضایتی و دلخوری مردم از خودروسازان غیرقابل انکار است. در چندماه اخیر تولیدات خودروسازان به نصف رسیده و اگر افزایش قیمت خودروها اعمال نشود تولید بازهم کاهش می‌یابد، گویا خوشبختانه افزایش قیمت‌ها در حال اعمال است.

نماینده خودروسازان اظهار کرد: پیشنهاد خودروسازان این است که خودرو 5 درصد کمتر از حاشیه بازار نرخ‌گذاری شود. اگر این اتفاق نیافتد قیمت خودروها در بازار با نوسان دائمی همراه خواهد بود.

قره‌ئی گفت: قیمت بازار موهوم نیست؛ ظرفیت خودروسازان حدود 2 برابر تقاضای بازار است. به این ترتیب خودروسازها می‌توانند بالای تقاضا، عرضه کنند و محصولاتشان را اقساطی بفروشند.

وی با‌اشاره به اینکه «قیمت خودرو می‌بایست تا تابستان 97 افزایش می‌یافت»، افزود: اینکه چند درصد از خودرو، خارجی و چند درصد آن ایرانی است تاثیری در قیمت ندارد.

یک کارشناس صنعت خودرو هم در ارتباط تلفنی با این برنامه تأکید کرد: وقتی از حاشیه بازار حرف می‌زنیم باید رقابت و عرضه هم وجود داشته باشد؛ حال این رقابت در کجا نمود دارد؟!

علی علیلو افزود: به بهانه حمایت از تولید داخل، واردات خودرو وجود ندارد، اما چند شرکت داخلی واقعا با هم رقابت می‌کنند؟

وی با بیان اینکه «ایران خودرو و سایپا هیچ پوشش رقابتی ندارند» ادامه داد: تا امشب به بهانه تحریم، عرضه‌ای صورت نمی‌گرفت اما به یکباره تحریم حل شد و عرضه انجام گرفت! تحریم تمام شد؟

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: امسال حدود 3 مرتبه افزایش قیمت انجام گرفت، افزایش قیمت‌های اخیر و حاشیه‌های بازار توسط خودروساز کارگردانی می‌شود.

گفتنی است اواخر هفته گذشته ایران خودرو در اقدامی خودسرانه قیمت برخی محصولاتش را بیش از 50 درصد افزایش داد.
خودروسازان تا پنجشنبه شب مدعی بودند پس از تحریمها و گرانی ارز با مشکل تأمین قطعه مواجه هستند و بنابراین زمان تحویل سفارشها را به چندین ماه بعد حواله می‌کردند، اما پس از افزایش قیمتها زمان تحویل برخی خودروهایشان را 15 روزه اعلام کردند!

معلوم نیست چه اتفاقی افتاده که در این فاصله کوتاه، قطعات تأمین شد و خودروها دوهفته‌ای تحویل میشوند.

شایان ذکر است که ظاهرا رئیس‌جمهور و وزیر صنعت مانعی برای افزایش قیمت خودرو نمی‌بینند و در حقیقت خودروسازان با این چراغ سبز قیمتها را افزایش می‌دهند.

پیش از این سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از مسئولان وزارت صنعت نقل کرده بود که رئیس‌جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالف کرده است، اما وزیر صنعت با انکار این موضوع اعلام کرد: رئیس‌جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالفت نکرده است.
کد مطلب: 5396
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *