پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۷

قیمت مرغ از مرز 12 هزار تومان گذشت

رئیس‌اتحادیه پرنده و ماهی از افزایش قیمت مرغ به ١٢ هزار و ١٠٠ تومان در مراکز خرده‌فروشی خبر داد.
قیمت مرغ از مرز 12 هزار تومان گذشت
به گزارش توليد ايرانی؛ مهدی یوسف خانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر از افزایش قیمت مرغ به ١٢ هزار و ١٠٠ تومان خبر داد و گفت: قیمت این کالا در عمده‌فروشی درب کشتارگاه ۱۰۹۰۰ تومان، پخش ۱۱هزار و ۱۰۰تومان و مراکز خرده‌فروشی ۱۲هزار و۱۰۰ تومان است. همچنین قیمت هرکیلوگرم سینه با کتف ۲۱هزار تومان، سینه بدون کتف ۲۰ هزار تومان  و فیله ۲۱ هزار تومان است.

وی ادامه داد: همکاران ما توجه کنند  قیمت‌های اعلامی فوق نرخ استعلامی بوده و آنها می‌توانند با توجه به فاکتور خرید رسمی و با احتساب ۱۰ درصد سود اقدام به فروش کنند. قیمت مرغ پیش از این در چند برهه با ثبت رقم ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان، به مرز ۱۲ هزارتومان نزدیک شده اما از این مرز قیمتی عبور نکرده بود.

گفتنی است، قیمت مرغ براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار باید 8175 تومان باشد. با توجه به اینکه خوراک دام و طیور با ارز دولتی تامین می‌شود، افزایش مستمر و خزنده قیمت مرغ جای سؤال دارد و معلوم نیست دستگاه‌های مسئول نظارت بر بازار چرا واکنشی نشان نمی‌دهند.

برخی مسئولان اعلام کردند که بخش عمده‌ای از بازار مرغ به شیوه گذشته عمل می‌کند و هنوز هم دست دلال هاست و یکی از راهکارهای حذف دلال‌ها را تشکیل تعاونی‌ها و استفاده از فناوری‌های نوین در عرضه محصولات کشاورزی و دامداری دانسته‌اند. طبق اعلام بانک مرکزی، قیمت خُرده‌فروشی تخم مرغ 66 درصد و مرغ 42 درصد در طول یکسال گذشته افزایش یافته است.

گوشت مرغ که در این شرایط می‌توانست جانشین مناسبی برای گوشت قرمز باشد دچار تورم 42 درصدی شده زیرا زمانی که قیمت یک کالا افزایش می‌یابد، یکی از راهکارها این است که کالاهای مشابه با قیمت کمتر جانشین شود. بنابراین با توجه به شرایط تورمی موجود و کاهش درآمد قشر ضعیف جامعه، لازم بود قیمت مرغ کنترل شود تا مشکلات کمتری در زمینه مایحتاج روزمره برای این طبقه فراهم شود که در عمل عکس این قضیه رخ داد.
کد مطلب: 5376
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *