تولید ۱۲ هزار تنی مس بلیستر و اشتغال ۷۰۰ نفری در مس سرچشمه کرمان

17 آذر 1397 ساعت 10:57

سید علی میر افضلی گفت : در شش ماهه اول امسال ۱۲ هزار و ۲۰۰ تن مس بلیستر تولید کردیم که با ایجاد یک کارگاه در سیرجان، سه کارگاه در شهربابک، ۹ کارگاه در رفسنجان و دو کارگاه در کرمان در رابطه با تبدیل مواد سرد به بلیستر اشتغالزایی ۷۰۰ نفری ایجاد شد.


به گزارش تولید ایرانی؛ سید علی میر افضلی مدیر روابط عمومی مس سرچشمه  در خصوص عملکرد مجتمع مس سرچشمه در شش ماهه نخست امسال گفت :  یکی از مهم‌ترین موارد کاری ما تبدیل مواد سرد به مس بلیستر که یکی از مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ذوب به شمار می‌رود، است لذا در این راستا پیش‌بینی شده بود  در طول سال ۱۵هزار تن بلیستر از مواد سرد تولید شود اما فقط در شش ماهه اول امسال ۱۲ هزار و ۲۰۰ تن مس بلیستر تولید کردیم که بیش از برنامه پیش‌بینی شده بود.

وی ادامه داد : با تبدیل مواد سرد به مس بلیستر دیگر چالشی به نام مس قراضه و نیاز به منابع بیرونی برای تأمین آن نداریم لذا این امر نقطه عطفس در اشتغال استان نیز ایجاد کرد ، زیرا با ایجاد یک کارگاه در سیرجان، سه کارگاه در شهربابک، ۹ کارگاه در رفسنجان و دو کارگاه در کرمان در رابطه با تبدیل مواد سرد به بلیستر اشتغالزایی ۷۰۰ نفری ایجاد شد .

مدیر روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه ادامه داد: با راه‌اندازی این کارگاه‌ها، ارزش افزوده خیلی خوبی برای  شرکت مس ایجاد شده زیرا با حذف خرید قراضه مس از نظر اقتصادی به نفع شرکت مس عمل کرده ایم لذا در نظر داریم ۱۰ کارگاه دیگر را به این مجموعه اضافه کنیم که از این تعداد چهار کارگاه در شرف راه‌اندازی و تولید هستند و پیش‌بینی می‌کنیم شش کارگاه دیگر نیز تا پایان امسال به آن اضافه شوند.

میر افضلی تاکید کرد : مجموع مواد سرد تولیدی ذوب، لجن کارخانه غبار لیچینگ و سرباره‌های کنورتور کارخانه خاتون‌آباد و آجرهای نسوزی که سالیان سال در کوره‌ها عوض شده را به این کارگاه‌ها  تحویل می‌دهیم و آن‌ها به  روش  ذوب  ضایعات ابتدا این مواد را جدا می‌کنند و باقیمانده آن را به صورت مس بلیستر تحویل می‌دهند.

وی به کاهش آلایندگی با طرح ها ی توسعه ایی مس اشاره کرد و گفت : فاز اول توسعه فضای سبز منطبق با شرایط اکولوژیک منطقه در وسعت ۵۰۰ هکتار با کاشت بذر بادام ‌کوهی از امروز شبنه  در مجتمع مس سرچشمه آغاز می‌شود لذا  بادام‌ کوهی از گونه‌های مهم خانواده گل سرخیان بوده و این درختچه در برابر شرایط نامساعد محیط (کم‌آبی و نوسانات شدید حرارتی) مقاوم است. بادام‌ کوهی گونه بومی منطقه بوده و همچنین سازگار با شرایط محیطی موجود و مقاوم بودن آن در برابر کم آبی از ویژگی‌های مهم آن است.

مدیر روابط عمومی مس سرچشمه خاطر نشان کرد : کاهش الودگی مس نیز خاطر نشان کرد : یکی از پروژه هایی که در دی ماه سال جاری به بهره برداری می رسد ، پروژه اسید سولفوریک است لذا راه‌اندازی کارخانه اسید سولفوریک مس سرچشمه مهم‌ترین رویداد شرکت مس در چهار دهه گذشته است که صنعت مس را به صنعت سبز تبدیل می‌کند و با راه اندازی این طرح شرکت مس دیگر نگرانی بابت انتشار گازهای آلاینده  ندارد.


کد مطلب: 5369

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/5369/تولید-۱۲-هزار-تنی-مس-بلیستر-اشتغال-۷۰۰-نفری-سرچشمه-کرمان

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com