کسی نمی‌تواند تورم را انکار کند!

17 آذر 1397 ساعت 10:22

رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد «چه کسی می‌تواند کتمان کند که به علت سیاست‌های پولی در اقتصاد تورم وجود دارد»؟


به گزارش تولید ایرانی؛ نشست خبری محمدباقر نوبخت برای رونمایی از لایحه بودجه سال آینده روز پنجشنبه در محل سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.
هر چند انتظار می‌رفت مانند سال‌های گذشته جزئیات بودجه در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد، این لایحه با این توجیه که هنوز رئیس‌جمهور آن را به مجلس ارائه نکرده است، در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت!
یکی از موضوعاتی که درباره بودجه مطرح است، آثار تورمی لایحه بودجه است که از سوی کیهان مطرح شد.
نوبخت در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان با اشاره به اینکه «سازمان برنامه و بودجه متولی کل اقتصاد نیست»، عنوان کرد: تورم می‌تواند ناشی از سیاست‌های پولی یا سیاستهای مالی باشد.
وی افزود: طبق قانون پولی و بانکی، مسئول سیاستهای پولی بانک مرکزی است و شورای پول و اعتبار بر آن نظارت می‌کند و مسئول تنظیم سیاستهای مالی در قالب بودجه سالانه هم سازمان برنامه و بودجه است که شورای اقتصاد بر آن نظارت می‌کند.
رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه «بودجه 98 به ایجاد تورم نمی‌انجامد»، توپ را به زمین بانک مرکزی انداخت و تصریح کرد: «چه کسی می‌تواند کتمان کند که به علت سیاست‌های پولی در اقتصاد تورم وجود دارد؟ همه ما وقتی به بازار مراجعه می‌کنیم با این موضوع مواجه می‌شویم».
نوبخت در پاسخ به سؤال دیگر کیهان درباره تغییر نرخ حامل‌های انرژی در بودجه سال آینده اظهار کرد: قیمت حامل‌های انرژی در بودجه 98 تغییری نکرده و بنزین همان لیتری هزار تومان است و دولت درآمدی از این محل نخواهد داشت.
البته وی به طور ضمنی به احتمال افزایش نرخ بنزین‌اشاره کرد و گفت: «اگر قرار شود بنزین گران شود، در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها منعکس خواهد شد و محل مصرف درآمدهای آن هم برای توزیع بین مردم استفاده می‌شود».
در این نشست، معاون سازمان برنامه و بودجه کشور هم با تاکید بر اینکه بسیاری از اختیارات بودجه به استان‌ها واگذار شد، گفت: وابستگی نفت در بودجه 27 درصد شد، یارانه نقدی سال آینده تغییر نمی‌کند.
به گزارش فارس، سید حمید پورمحمدی در تشریح لایحه بودجه ۱۳۹۸ کل کشور یادآور شد: یک و نیم میلیون بشکه با 54 دلار در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است، نرخ تسعیر نیز برای کالاهای اساسی چهار هزار و 200 تومان است و کل منابع دلار نفتی 16 میلیارد دلار است که نرخ موثر آن پنج هزار و 800 تومان است و بخشی از این منابع نیز با ارز نیمایی فروخته خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: اگر قمیت نفت کم بشود به راحتی می‌توان با تخصیص حل کنیم و مشکلی از این بابت نداریم. برای سال آینده هر چه آمریکا و بدخواهان بخواهند بکنند، اثری ندارد، اما سختی دارد و بودجه قابل اداره است.
معاون سازمان برنامه و بودجه کشور درباره مسکن مهر تصریح کرد: سال جاری تعداد زیادی از ساختمان‌های مسکن مهر براساس قانون بودجه امسال در اختیار افراد تحت پوشش کمیته امداد قرار می‌گیرد و مسکن مهر بدون متقاضی نداریم. باید زیرساخت آماده کنیم، بخشی از دارایی مازاد و املاک وزارت راه برای این منظور استفاده شود.


کد مطلب: 5364

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/5364/کسی-نمی-تواند-تورم-انکار-کند

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com