جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۱

خواب سرمایه‌ پوشاک در صرافی‌ها!

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی صنعت پوشاک جهت تخصیص ارز از مدت ها قبل ریال خود را به صرافی‌ها داده‌اند، گفت: متاسفانه ریال تولیدکنندگان حوزه پوشاک در صرافی‌ها به خواب رفته است و این درحالی است که ارزی دریافت نکرده‌اند.
خواب سرمایه‌ پوشاک در صرافی‌ها!
به گزارش توليد ايرانی؛ مجید نامی عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به آخرین وضعیت تولید پوشاک در کشور، اظهار کرد: مشکلی که در حال حاضر تولیدکنندگان پوشاک با آن روبروهستند کمبود مواد اولیه و نقدینگی است که موجب شده میزان تولید کارخانجات تا یک سوم کاهش یابد و این اتفاق در حالی رخ داده است که به دلیل ممنوعیت واردات پوشاک و افزایش هزینه قاچاق با توجه به رشد نرخ ارز، بازار به شدت تشنه کالاست.

  وی با اشاره اینکه پوشاک در زمره ۱۴۰۰ قلم کالایی قرار گرفته که واردات آن ممنوع شد و در عین حال با توجه به افزایش نرخ ارز قاچاق هزینه‌بر شده است، گفت: در شرایط فعلی فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی در حوزه پوشاک به وجود آمده است هرچند کمبود نقدینگی و مواد اولیه به شدت بر روی میزان تولید اثر گذاشته و واحدهای تولیدی نمی توانند ظرفیت خود را افزایش دهند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در مورد کاهش میزان نقدینگی واحدهای تولیدی نیز، خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط به وجود آمده در اقتصاد کشور در حال حاضر بیشتر نقل و انتقالات پولی به صورت نقدی انجام می شود و این در حالی‌ است که پیش از این  پول به صورت بلندمدت پرداخت می‌شد.

نامی، افزود: قیمت مواد اولیه و ملزومات مورد نیاز تولیدکنندگان از چند ماه پیش تا سه برابر افزایش یافته است و با توجه به وضعیت ارزی پیش آمده و نیز احتمالاتی که در خصوص عدم ثبات نرخ ارز وجود دارد کمتر کسی حاضر به فروش مدت‌دار محصولات خود است و مواد اولیه و یا قطعه صرفا به صورت نقدی این کار مد نظر قرار می‌شود.

وی همچنین در خصوص کمبود مواد اولیه واحدهای تولیدی، بیان کرد: کمبود مواد اولیه در حوزه پوشاک به چند دلیل رخ داده است؛ مشکلاتی که در سامانه نیما وجود دارد و عدم تخصیص ارز به صنایع نساجی و پوشاک موجب شده تا واحدهای تولیدکننده به صورت قطره چکانی ارز مورد نیاز خود را از این سامانه دریافت کنند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، اضافه کرد: علاوه بر این بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت پوشاک از مهرماه سال جاری ریال خود را به صرافی ها ارائه کرده‌اند اما پول‌ها همچنان حواله نشده است و صرافی ها به موقع کار خود را انجام نمی‌دهند. باید نظارت هرچه بیشتر توسط بانک مرکزی بر عملکرد صرافی ها مدنظر قرار گیرد چرا که با توجه به نرخ تورم و بهره پول زیادی نزد آنها نگاه داشته شده است و مبالغ ریالی بالایی در صرافی ها به خواب رفته است و تولیدکنندگان نتوانسته‌اند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند.

نامی با اشاره به اینکه در عین‌حال کانال های انتقال پول بسیار محدود شده و میزان کشورهایی که می‌توان با آنها همکاری داشت بسیار پایین آمده است، اظهار کرد: چین یکی از کشورهایی بود که حرف اول را در زمینه تامین مواد اولیه مورد نیاز پوشاک در ایران می‌زد اما در حال حاضر هیچ راهی برای انتقال پول برای شرکت‌های چینی وجود ندارد و ترکیه و هند هرچند وضعیت بهتری نسبت به چینی‌ها دارند اما در شرایط تقریبا مشابهی جهت همکاری با واحدهای تولیدکننده در ایران به سر می‌برند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کارخانجات طی یک الی دو ماه آینده مواد اولیه مورد نیاز ریسندگی‌شان به پایان خواهد رسید، اظهار کرد: صنعت پوشاک فصلی و مدی است و از هم اکنون باید به فکر تولیدات بهار بود و اگر قرار باشد با چنین مشکلاتی کار را پیش برد باید چه هرچه سریع‌تر جهت بهبود وضعیت چاره اندیشی کرد در غیر این حیات کارخانجات و واحدهای تولیدی در صنعت پوشاک با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد بود.

به گزارش ایسنا، قیمت مواد اولیه از ابتدای سال جاری تا کنون ۲.۵ تا سه برابر افزایش یافته و این در حالی است که قیمت محصول نهایی در این بخش، افزایشی به این میزان نداشته و به دلیل کاهش قدرت خرید مردم نهایتا تا ۳۰ درصد رشد قیمت پیدا کرده است.
کد مطلب: 5363
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *