جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۸

افزایش دستمزد کارگران منتفی شد

سهم حقوق و دستمزد در تورم۲۰۰درصدی کالاها، فقط ۴ درصد،«ترمیم دستمزد کارگران» دستور جلسه فردای مزدی،تعیین «حداقل دستمزد چندگانه» در کارگروه ویژه اشتغال مجلس مهمترین اخبار حوزه تعاون،کار است.
افزایش دستمزد کارگران منتفی شد
به گزارش توليد ايرانی؛ تعاون،اشتغال در هفته ای که گذشت با اخبار متعددی در حوزه کاری همراه بود. تعیین معاون جدید روابط کار وزارت کار یکی از اخبار مهم این حوزه بود.
  با حکم علی شریعتمداری،حاتم شاکرمی  با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی در سمت معاونت روابط کار حکم گرفت ، از سوابق اجرایی شاکرمی می توان به عضویت در هیئت های حل اختلاف (تجدید نظر) کارگری و کارفرمایی، دبیر کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان لرستان ، عضو کانون عالی هماهنگی شورای اسلامی کار کشور اشاره کرد.

*سهم حقوق و دستمزد در تورم200درصدی کالاها، فقط 4 درصد
حمید رضا امام قلی تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور، در واکنش به گرانی ها طی یادداشتی نوشت: با تمام قول هایی که مسئولین دولتی از ریاست جمهوری گرفته تا سرپرست وزارت کارو و وزیر جدید کارو وزاری اقتصاد و صنعت معدن تجارت در طی این چندماه اخیر برای تسریع در حل مشکلات جامعه داده اند ،هیچ اتفاقی جز غرق شدن آحاد جامعه در باتلاق تورم افسارگسیخته و نیزافزایش فاصله ی طبقاتی فاحش با خود به همراه نداشته است.

مشکلاتی که جامعه را درگیر کرده است به شکل محسوسی نشانگر عدم نظارت و در یک کلام رها کردن اوضاع توسط مسئولین زیربط دارد و به فرموده مقام معظم رهبری هرگز مربوط به تحریم های خارجی نیست. بلکه نشان از سوء مدیریت دارد.این موضوع آنقدر دست آویز مسئولان فاقد عمل شده است که در این شرایط کل جامعه می داند در شرایط تحریم با همدلی و وفاق ملی که صورت میگرد، راحت تر می توان اوضاع رو مدیریت نمود. لذا در این بین اتفاقات جبران ناپذیری که در شکاف عظیم طبقاتی در بین آحاد جامعه اتفاق افتاده که اقشار متوسط جامعه را به سمت قشر فقیر سوق داده است، اما قشر مرفع و سرمایه دار از جمله وزاری هزار میلیاردی دولت را به سمت بالا رهنمون نموده است.

اینکه در این اوضاع و احوال قشر فقیر جامعه که کارگران بدون شک در این بین هستند در چه وضعیتی در حال گذران امور هستند ، به عنوان یک فعال کارگری در سطح ملی مطالبی را به نمایندگی از این جامعه بیان می دارم.البته اینکه از دولت و وزاری ثروتمند دولت توقع شنیدن این مطالب را این داشته باشیم،شاید توقعی بیجا باشد اما کارگران میفهمند که نمایندگان کارگران با چه حسی درگیر مشکلات و دغدغه های زیر مجموعه های خود بوده و هستند.

*«ترمیم دستمزد کارگران» دستور جلسه فردای مزدی
دویست و هفتاد و هفتمین نشست شورای عالی کار با حضور وزیر کار و نمایندگان کارگران و کارفرمایان در شورای عالی کار 23 آبان ماه امسال برگزار شد.

محاسبات نمایندگان کارگری شورای عالی کار از وضعیت معیشتی کارگران به‌استناد آمار رسمی مراجع آماری نشان می‌دهد که هزینه سبد معیشت خانوار در بازه زمانی 10ماه گذشته 87.23درصد افزایش داشته است که این رشد قیمتی در فاصله زمانی دی ماه سال گذشته تا آبان ماه سال جاری، به‌تدریج اتفاق افتاده است.

همچنین براساس این محاسبات در حال حاضر دستمزد کارگران فقط 28.33 درصد از هزینه ماهیانه کارگران را پوشش می‌دهد، به‌عبارتی در حال حاضر دستمزد ماهیانه کارگران 72 درصد نسبت به معیشت فاصله دارد.

علی خدایی عضو شورای عالی کار در 22 آبان ماه بعد از اتمام جلسه شورای عالی کار گفت: درباره نتیجه جلسه امروز شورای عالی کار برای بررسی «ترمیم مزد» گفت: بحث دستمزد به‌عنوان بحث اصلی در این جلسه مطرح شد. شروع جلسه با ارائه مباحثی درباره مسائل اقتصادی کشور بود اما بعد از آن بحث دستمزد به‌عنوان محور اصلی در دستور کار قرار گرفت.

*تعیین «حداقل دستمزد چندگانه» در کارگروه ویژه اشتغال مجلس
جلسه کارگروه ویژه اشتغال مجلس شورای اسلامی در سه شنبه 13 آذر ماه از ساعت 10تا12 در سالن ابن سینا با حضور نمایندگان کارگران و کارفرمایان برگزار می شود.
در این رابطه نامه ای با امضای فرزاد یوسفی،مدیر کل سازمان های کارگری و کرفرمایی خطاب به نمایندگان کارگران و کارفرمایان ارسال شده است.

*اعزام بیش از 1000 نفر نیروی کار به خارج از کشور در 6 ماهه گذشته
مدیر کل هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت کار با اشاره به اینکه در راستای برنامه ششم توسعه تعداد به کارگماری کاهش یافته است، گفت: در حوزه کاریابی خارجی در6ماه گذشته بیش از 1000نفر اعزام نیروی کار به خارج از کشور داشته ایم.

*کارگران و مشکلی به نام لیست بیمه
هادی ابوی، فعال کارگری با اشاره به اینکه  قراردادهای موقت کار موجب نابودی انگیزه و روحیه کار شده و کمکی به افزایش بهره‌وری بنگاه کارفرمایان نمی‌کند اظهار داشت:بیشترین میزان پرونده‌های شکایات کارگران در مراجع حل اختلاف مربوط به قراردادهای موقت و عدم پرداخت حق سنوات و مزایای حین کار است.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره مشکلات کارگران گفت: متأسفانه یکی از مشکلات اصلی کارگران عدم پرداخت لیست های بیمه است. بسیاری از کارفرمایان لیست های بیمه را کمتر از حد قانونی ارسال می کنند.

*جزئیات جلسه روز گذشته مزدی/ افزایش نقدی حقوق کارگران منتفی است
اصغرآهنی ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار ،درباره جلسه روز گذشته مزدی گفت: روز گذشته این جلسه با حضور نمایندگان دولت و کارفرمایان برگزار شد اما  مباحثی پیرامون پایداری بنگاه‌های اقتصادی، حفظ اشتغال موجود و در ادامه خلق فرصت‌های شغلی جدید و در حرکتی سه‌جانبه و با مشارکت حداکثری شرکای اجتماعی، راهکارهای خروج و برون‌رفت واحدهای تولیدی از رکود و تعطیلی، بررسی و مختصات حمایت از این‌گونه واحدها و به‌تبع آن صیانت از نیروی کار و حفظ اشتغال موجود به‌طور دقیق و موشکافانه تعیین شد.

وی اظهار داشت: کارفرماها هیچ دخالتی در این موضوع نداشته‌اند و با راهکارهایی که قرار شده ارایه دهند و همچنین جلسه‌ای که با مسئولان وزارت کار داشتیم؛‌ تقویت قدرت خرید کارگران را مطرح  کردیم که امیدواریم به زودی کالاهای اساسی را به کارگران بدهند و بخشی از مشکلات این عزیزان را حل کنند. امکان افزایش نقدی حقوق و دستمزد کارگران وجود ندارد.
کد مطلب: 5354
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *