جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۲

اما و اگرهای رفع ممنوعیت صادرات دام زنده

قاچاق دام زنده از مرزهای غربی و جنوبی به کشورهای عربی، چالش های متعددی در بازار داخل ایجاد می کند که انتظار می رود مسئولان امر تدابیری برای این موضوع بیندیشند.
اما و اگرهای رفع ممنوعیت صادرات دام زنده
به گزارش توليد ايرانی؛ هرازگاهی قاچاق دام زنده از مرزهای غربی و جنوبی به سمت کشورهای عربی از سر گرفته می شود که این موضوع چالش های متعددی در بازار داخل ایجاد می کند.

ناگفته نماند که موضوع ممنوعیت صادرات رسمی بر تشدید قاچاق دام زنده از کشور دامن زده است به طوریکه بسیاری از فعالان این حوزه معتقدند از سرگیری قاچاق دام زنده نتیجه بخشنامه وزارت صمت مبنی بر  ممنوعیت صادرات رسمی است و رفع هرچه سریع تر آن را امری ضروری تلقی می کنند و در مقابل مدیرعامل اتحادیه دامداران رفع ممنوعیت در شرایط کنونی را راهکار کنترل قاچاق نمی داند.

با وجود آنکه مسئولان و قصابان به طور مداوم نسبت به قاچاق دام زنده و تاثیر آن بر بازار داخل خبر می دهند، اما متاسفانه در سایه کمبود نظارت ها، دام سبک تریلی تریلی در حال خروج از مرزهای کشور است که استمرار این روند به قیمت نابودی ذخایر ژنتیک کشور تمام می شود.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت قاچاق دام زنده و تاثیر آن بر بازار گوشت قرمز با خبر شویم:

علیرضا عزیزاللهی مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه آمار و مستندات رسمی مبنی بر قاچاق دام وجود ندارد، اظهار کرد: قاچاق دام‌ یا هر کالای دیگری چیزی نیست که مستند و رسمی باشد تا بتوان نسبت به آن اظهار نظر کرد و تنها برخی افراد از روی احساس و میزان عرضه دام به میادین این موضوعات را مطرح می کنند.

وی با اشاره به اینکه اطلاع دقیقی از میزان قاچاق در دسترس نیست، افزود: شنیده ها حاکی از آن است که بسیاری از کالاها همچون دام از کشور قاچاق می شود و همواره مستنداتی در این باره نمی توان ارائه کرد.

عزیزاللهی با اشاره به دلایل کاهش عرضه دام به میادین بیان کرد: صنعت دامپروری پس از تولید اقدام به عرضه دام به بازار می کند و ممکن است بخشی از دام تولیدی از مرزهای کشور خارج شود، که مراجع رسمی باید جلوی این امر را بگیرند چرا که کاری از دست اتحادیه و تولیدکنندگان در این امور بر نمی آید.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه قیمت دام برای دامدار تفاوت چندانی نداشته است، بیان کرد:  با توجه به آنکه بخشی از دام تولیدی از ظرفیت مصرف کشور جدا شده و به صورت رسمی و غیر رسمی از کشور خارج می شود، بنابراین این موضوع می تواند بر قیمت دام زنده در بازار تاثیر گذار باشد.

عزیزاللهی با اشاره به اینکه امکان اعلام نرخ برای دام زنده وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به آنکه قیمت دام‌زنده بسته با مناطق مختلف، شرایط و نوع عرضه متفاوت است، از این رو امکان قیمت گذاری برای دام زنده وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که رفع ممنوعیت صادرات‌ می تواند بر کنترل قاچاق تاثیر گذار باشد، بیان کرد: اگرچه اعتقاد ما بر آن‌ است که دام زنده به دلیل نظارت دولت و حفظ سلامت فرآیند صادرات به طور رسمی از کشور خارج شود، اما با افزایش قیمت گوشت قرمز و فشار رسانه ها و مردم بر دولت، مسئولان دولتی چاره ای جز ممنوعیت صادرات ندارند که در شرایط فعلی رفع ممنوعیت نمی تواند تاثیری بر کنترل قاچاق داشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران در پایان افزایش تقاضا برای دام زنده در کشورهای همجوار را دلیل اصلی قاچاق اعلام کرد.

دام زنده تریلی تریلی در حال خروج از مرزهای کشور است
حسن شکوهی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی شهرستان ری  با اشاره به اینکه مقدار زیادی دام در حال خروج از مرزهای کشور است، اظهار کرد: هم اکنون مقدار زیادی دام تریلی تریلی از کشور خارج می شود و جای این سوال مطرح است که چرا دستگاه های ذی ربط جلوی این امر را نمی گیرند.

به گفته وی با توجه به نوسان نرخ ارز و دینار، صادرات دام به کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس افزایش یافته است.

شکوهی با اشاره به تاثیر قاچاق دام زنده بر قیمت گوشت در بازار داخل بیان کرد: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی با افزایش ۲ هزار تومانی نسبت به هفته اخیر ۶۱ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی ادامه داد: با استمرار روند قاچاق دام‌زنده و کمبود عرضه در میادین، قیمت ها بی رویه افزایش خواهد یافت، همانگونه که در هفته های اخیر به طور متوسط نرخ هر کیلو‌ شقه گوسفندی ۵ تا ۶ هزار تومان افزایش یافته است.

به گفته این مقام مسئول قاچاق دام زنده به معنای خروج ذخایر ژنتیک کشور است که انتظار می رود مسئولان امر تدابیری برای این موضوع بیندیشند.

شکوهی نرخ هر کیلو دام زنده گوسفندی در عمده فروشی را ۲۷ تا ۲۸ هزار و خرده فروشی ۳۰ هزار تومان اعلام کرد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پایان از رکود حاکم‌ بر قصابی ها خبر داد و گفت: با توجه به نوسان شدید قیمت ها، رکود سنگینی بر بازار حاکم است که با ادامه این روند نمی توان‌پیش بینی خاصی را راجع به وضعیت بازار داشت.

رفع ممنوعیت صادرات دام زنده امری ضروری است
منصور پوریان رئیس شورای صادرکنندگان دام زنده با انتقاد از این موضوع که قاچاق دام در حجم وسیعی در حال انجام است، اظهار کرد: هم اکنون برای حمایت از تولید داخل و سیاست مقابله با قاچاق پیشنهاداتی ارائه شده که انتظار می رود مورد موافقت قرار گیرد.

وی افزود: سیاست صادرات در ازای واردات در بخش گوسفند و گوساله باید صورت گیرد تا با جلوگیری از قاچاق دام، ذخایر استراتژیک از کشور خارج نشود.

پوریان ادامه داد: در شرایط کنونی پرواربندها با مشکلاتی روبرو هستند چرا که تقاضای چندانی برای گوساله زنده با وزن بالای ۵۰۰ گرم و دام‌سبک با وزن بالا وجود ندارد که به همین خاطر رفع ممنوعیت صادرات یک ضرورت به شمار می رود.

این‌مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبود گوشت در بازار داخل صحت ندارد، بیان کرد: با توجه به آنکه جمعیت گله مولد به بالای ۲۷ میلیون رسیده و سطح تولید افزایش یافته است، از این رو موضوع کمبود گوشت قرمز بهانه ای بیش نیست.

وی با اشاره به اینکه بخش گرانی ارتباطی به عرضه ندارد، گفت: در شرایط کنونی در حوزه تامین کالا با مشکلاتی روبرو هستیم که این امر بر نوسان قیمت تاثیر گذار است، همانگونه که علی رغم اختصاص ارز به واردات گوشت منجمد برزیلی، اما به دلیل سودجویی مغازه داران با قیمت های گزافی در بازار عرضه می شود.

پوریان در پایان تصریح کرد: هم اکنون میزان خروج دام از مرزهای کشور غیر قابل تصور است که ادامه این روند می تواند به قیمت نابودی ذخایر ژنتیک تمام شود.

قیمت گوشت گوسفندی لحظه ای در حال نوسان است
علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی  درباره آخرین وضعیت بازار گوشت قرمز اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو دام زنده با نرخ ۵۴ تا ۵۵ هزار تومان به مغازه دار و ۶۱ هزار تومان به مشتری عرضه می شود.

وی افزود: در شرایط کنونی قیمت گوشت گوسفندی به دلیل خروج غیر قانونی دام زنده از مرزهای کشور به طور لحظه ای در نوسان است که اگر برخورد جدی با موضوع قاچاق صورت نگیرد، روند افزایش قیمت ادامه خواهد داشت.

ملکی در پایان نرخ هر کیلو دام زنده در میادین را ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان در بازار اعلام کرد و گفت: موضوع قاچاق وضعیت عرضه و قیمت ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.
کد مطلب: 5335
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *