پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۱

تکرار بدعهدی خودروسازان به بهانه تحریم

ولع خودروسازان برای دریافت پول از دست مردم به بهانه ثبت نام های مدت دار از ابتدا هم فرجام خوشی را نمودار نمی کرد؛ اکنون خودروسازان به متقاضیان پیشنهادات عجیب و غریب می‌دهند.
تکرار بدعهدی خودروسازان به بهانه تحریم
به گزارش شهدای ایران؛ اگر چه ولع خودروسازان برای دریافت پول از دست مردم به بهانه ثبت نام های مدت دار از ابتدا هم فرجام خوشی را نمودار نمی کرد اما اکنون خودروسازان به متقاضیانی که موعد تحویل خودرویشان ماه هاست گذشته است، پیشنهادات عجیب و غریب می دهند.
 
خودروسازان باز هم از یک آزمون دیگر در فروش محصولاتشان مردود شدند؛ همان هایی که با ولع بسیار طرح های پی در پی فروش خودرو را رونمایی می کردند و تلاش داشتند تا با سوءاستفاده از وضعیت بد بازار، هیجانات کاذب، نقش آفرینی دلالان و نااطمینانی مردم از آینده قیمت خودرو، مردم را به سمت خرید خودروهای خود ترغیب کنند و سناریوی تکراری خود را با استفاده از فراموشی مردم نسبت به عملکردقبلی خودروسازان، پیاده سازی نمایند.
 
 
بارها و بارها خودروسازان ثبت نام هایی را انجام داده و وقتی پای عمل رسیده، بدعهدی کرده اند؛ این هم تنها مختص یکی از آنها نیست، بلکه هم ایران خودرو و هم سایپا بار دیگر از اعتماد مشتریان که البته به دلیل انحصاری بودن بازار و عدم رقابت در آن چاره دیگری جز اعتماد به آنها نداشتند، سوءاستفاده کرده و بازار را با خیل عظیمی از افرادی مواجه کرده اند که اکنون موعد تحویل خودروهایشان رسیده اما دست شان به جایی بند نیست و از سوی خودروساز پیشنهادات عجیب و غریب می شنوند؛ افرادی که به امید دریافت خودرو با نرخ های نظارت شده در طرح های ثبت نامی رنگارنگ خودروسازان شرکت کرده اند، و اکنون با فرا رسیدن موعد تحویل خودروهایشان، دستشان به جایی بند نیست و باید فرمانبردار خودروسازان باشند؛ چاره ای هم ندارند چرا که عموما مفاد قراردادهای پیش خرید به صورت یکسویه و با ترفندهای حقوقی به نحوی تنظیم می شود که جایی برای شکایت و یا احقاق حق خریدار باقی نمی ماند. 
 
متاسفانه سازمان به اصطلاح حامی مردم یعنی سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در هیچ کجای این قراردادها نقش آفرین نیست و به نظر می رسد تنها به یک سازمان نمادین در بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت تبدیل شده است.
 
تعداد بسیاری از خریداران خودرو که قراردادهایی را با خودروسازان دارند این روزها با مراجعه به نمایندگانی های فروش با در بسته مواجه می شوند و بعضا پیشنهادات عجیب و غریبی از آنها می شنوند به نحوی که حتی با تهدید از سوی برخی مدیران صنعت خودرو مواجه شده و با برخوردهای شدید حراستی از دفتر آنها بیرون رانده می شوند.
 
یکی از خریداران خودرو با بیان اینکه خودروی خود را باید تا مهرماه امسال تحویل می گرفته است، گفت: در مراجعات مکرر به نمایندگی فروش با این جمله مواجه شدم که اگر خودرو را نیاز دارم، می توانم آن را بدون قطعاتی مثل ایربگ یا بالابر برقی تحویل بگیرم و در قبال آن رضایت خود را از خودروساز اعلام نمایم، این در شرایطی است که در مفاد قرارداد چنین برخورد یک طرفه ای دیده نشده است.
 
وی افزود: ایربگ از جمله قطعات ایمنی الزامی یک خودرو به شمار می رود اما مشخص نیست که خودروساز با چه مجوزی چنین تحویلی را مجاز می داند، ضمن اینکه آیا سازمان ملی استاندارد در جریان چنین برخوردهایی هست؟
 
به گفته این خریدار خودرو، در برخی نمایندگی ها مردم به خصوص آنهایی که از خودروی ثبت نامی به عنوان ابزار کار استفاده می کنند با اخذ رضایتنامه خودروی بدون ایربگ هم تحویل می گیرند چرا که فرد برای گذران زندگی ناچار به تحویل گرفتن چنین خودرویی است؛  اما مشخص نیست سازمان ناظر بر عملکرد خودروسازان چه نظارتی بر این فرآیند دارد.
 
یکی دیگر از مشتریان صنعت خودرو با بیان اینکه خودروی خود را باید ماه ها پیش از خودروساز تحویل می گرفته است، گفت: مراجعات مکرر مردم به نمایندگی های خودروسازان عمدتا بدون پاسخ باقی می ماند، به خصوص اینکه مفاد قرارداد آنقدر یک سویه است که دست مشتری به هیچ کجا بند نیست، این در شرایطی است که معاونت بازاریابی و فروش خودروسازان هیچ پاسخ مشخصی مبنی بر زمان تحویل خودرو به مشتریان نمی دهد.
 
وی افزود: وقتی نماینده فروش با اصرار مکرر مشتریان در عمل به تعهدات خود مواجه می شود، اعلام می کند که مشتری می تواند انصراف داده و سود ۱۰ درصدی دریافت نماید؛ در حالی که سود ناشی از دیرکرد خودروساز بسیار بالاتر از این ارقام است.
کد مطلب: 5319
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *