گیاه مردگان فرصتی برای اشتغال زایی در هرمزگان

6 آذر 1397 ساعت 10:53

استان هرمزگان بعنوان دومین خاستگاه کشت طبیعی گیاه آلو ورآ می باشد که این ظرفیت منحصر به واسطه فقر صنایع تبدیلی کارایی چندانی ندارد .


تولید ایرانی: گیاه آلوئه ورا یا صبر زرد از گیاهان بومی آفریقای شمالی است که بومی هرمزگان در گذشته آن را به نشانه ای از محل خاکسپاری کسی روی قبرها می کاشند و برگزیدن نام صبر برای این گیاه به لحاظ ایجاد آرامش و صبر برای بازماندگان است.
صبر زرد یا گیاه جاودانگی  دارای خواصی از جمله ضد ورم، ضد میکروب، التیام زخم‌ها، ضد آفتاب و ضد سوختگی می‌باشد که در سخت ترین شرایط قابلیت رشد دارد و برای تقویت‌کننده بدن ، برطرف کننده یبوست، رفع سوء هاضمه، معالجه صرع، تصفیه خون، درمان اگزما، درمان بیماری های کبدی و دیابتی و غیره مناسب است که با شرایطی همچون شوری و نامناسب بودن خاک رشد می کند.
مناطق گرمسیری خصوصا استان هرمزگان از مکانهای مناسب و دارای پتانسیل بالا برای تولید گیاه معجزه‌آسای “آلوئه‌ورا” است که در سال های اخیر فعالان اقتصادی زیادی را به سمت خود سوق داده تا با پرورش این گیاه معجره گر به اشتغالزایی و کسب درآمد بپردازند همچنین کشاورزان با راه اندازی کارگاهی سنتی فرآوری گیاهان دارویی موفق به تولید ژل آلوئه ورا شدند .
استان هرمزگان بعنوان دومین خاستگاه کشت طبیعی گیاه آلو ورآ می باشد که ظرفیت کاشت یک هزار هکتار با تولید سالانه ۱۰۰هزار  تن برگ این گیاه وجود دارد اما این ظرفیت منحصر به واسطه فقر صنایع تبدیلی کارایی چندانی ندارد و کارگاههای سنتی نیز امکان فراوری و تولید محصول را ندارند.
شهرستان های بندرعباس ، میناب ، بندر خمیر ، قشم ، بندرلنگه و سیریک مهم ترین مناطق کاشت گونه آلوئه ورا به شمار می رود که از مهر ماه آغاز می شود و تا آبان ادامه دارد و برای فرآوری به استان های بوشهر، تهران و فارس ارسال می شود.
لرزوم ایجاد صنایع تبدیلی محصول آلوئه ورا در هرمزگان
مسعود ملک یکی از جوانان خوش ذوق و کار آفرین تهرانی است که پرورش آلوئه ورا در استان هرمزگان توسعه اقتصاد مقاومتی و زمینه ایجاد اشتغال را فراهم کرده است.
ملک با اشاره به آغاز فعالیت خود در زمینه پرورش آلوئه ورا اظهار کرد:ابتدای راه کشت گیاه آلوئه ورا را در شهرستان حاجی آباد شروع کردم که سرمای این شهرستان موجب زیان شد از این رو دهستان ماکیان شهرستان میناب را برای شروع مجدد انتخاب کردم.
وی گفت:فعالیت خود را با سرمایه ۴۰ میلیون تومانی آغاز کردم که به ازای هر هکتار زمین زیر کشت دو نفر قبل از زمان برداشت و بیش از ۱۵ نفر در هر هکتار به صورت غیر مستقیم مشغول به فعالیت و در آمدزایی هستند.
ملک یادآور شد: برای کشت آلوئه ورا ابتدا از یک هکتار زمین شروع کردم و با استفاده از پاجوش کشت این محصول را توسعه دادم و بعد از گذشت چندین سال دهها هکتار ار اراضی خشک و بی جان میناب به کشت آلوئه ورا اختصاص یافته است.
این کارآفرین خلاق فقدان صنایع تبدیلی آلوئه ورا در هرمزگان مهم ترین آسیب فعالان این عرصه دانست و تصریح کرد:گیاه آلوئه ورا در تولید کمپوت،نوشیدنی و ساخت مواد آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد که با ورود سرمایه گذاران و ایجاد کارخانه های صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول در استان کار اقتصاد مقاومتی به صورت واقعی تحقق می یابد.
 
 


کد مطلب: 5248

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/5248/گیاه-مردگان-فرصتی-اشتغال-زایی-هرمزگان

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com