جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۸

بی نیازی کشور از واردات تجهیزات نیروگاهی

گروهی از نخبه‌های بسیجی استان، با ساخت تجهیزات نیروگاهی، تجهیزات تحت‌فشار و پروژه‌های EPC کشور از واردات تجهیزات نیروگاهی پالایشگاهی و پتروشیمی بی‌نیاز کردند.
بی نیازی کشور از واردات تجهیزات نیروگاهی
به گزارش توليد ايرانی؛ طی سال‌های اخیر علی‌رغم تلاش همه‌جانبه دشمنان با اعمال تحریم‌های مختلف برای متوقف کردن روند توسعه و رشد علمی در کشور، شاهد شکوفایی استعدادهای جوانان در عرصه‌های مختلف بوده‌ایم که هیچ‌گاه دست از تلاش برای نوآوری و پیشرفت برنداشته‌اند.
در مسیر شکوفایی استعدادهای جوانان سازمان‌های مختلفی ایفای نقش کرده تا یاریگر جوانان باشند و مسیر پیشرفت را برای جوانان هموار کنند.
سال‌هاست که صنعت نفت و گاز در کشور فعالیت می‌کند و بسیاری از بودجه کشور از این طریق تأمین می‌شود اما متأسفانه بسیاری از تجهیزات و قطعات مورداستفاده در این صنعت وارداتی است و ارز بسیاری جهت خرید آن از کشور خارج می‌شود. دراین‌بین نخبگانی هستند که اگر به آن‌ها میدان داده شود می‌توانند کشور را از واردات این تجهیزات بی‌نیاز و از خروج ارز جلوگیری کنند.
شهرجردی استاد دانشگاه، دکترای مکانیک و نخبه بسیجی به همت گروهی از نخبه‌های بسیجی استان، با ساخت تجهیزات نیروگاهی، تجهیزات تحت‌فشار و پروژه‌های EPC کشور از واردات تجهیزات نیروگاهی پالایشگاهی و پتروشیمی بی‌نیاز کردند.
ساخت تجهیزات نیروگاهی، تجهیزات تحت‌فشار و پروژه‌های EPC فعالیت می‌کند
شهرجردی استاد دانشگاه، دکترای مکانیک و نخبه بسیجی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به کارهای انجام‌شده جهت بی‌نیاز کردن کشور از واردات تجهیزات نفت و گاز گفت: در سال ۱۳۹۰ پس‌ازاینکه مدرک دکتری را از خارج کشور اخذ کردم، به ایران آمدم. پس از مدتی در شرکت صنایع آذرآب اراک که درزمینهٔ ساخت تجهیزات نیروگاهی، تجهیزات تحت‌فشار و پروژه‌های EPC فعالیت می‌کند، با تشکیل گروه تحقیق و توسعه اعلام کردیم می‌توان یک سری از تجهیزات نیروگاهی، پالایشگاهی و پتروشیمی را بومی‌سازی و از واردات آن جلوگیری کرد.
وی افزود: پس از اعلام این موضوع، تعدادی از تجهیزات را به‌عنوان نمونه انتخاب کردیم و با تلاش شبانه‌روزی توانستیم چهار- پنج قطعه را که قبلاً از خارج کشور وارد می‌شد تولید و با این کار از خروج ارز جلوگیری کنیم. به‌عنوان‌مثال توانستیم پکیج‌های شیمیایی شامل چندین پمپ و تجهیزات داخلی را که هرکدام حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار یورو قیمت داشت و از خارج خریداری می‌شد باقیمتی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان داخلی کنیم و ارزآوری بسیاری برای کشور داشته باشیم.

 این نخبه بسیجی اضافه کرد: وظیفه این محصول تزریق مواد شیمیایی داخل خطوط لوله‌های نفتی و تجهیزات پالایشگاهی جهت جلوگیری از یخ‌زدگی و زنگ‌زدگی آن‌ها است. در این روند سعی کردیم کم‌کم تمام قطعات لازم برای تولید محصول نهایی را خودمان تولید کنیم و در حال حاضر همه قطعات در ایران تولید می‌شود.
شهرجردی با اشاره به محصول دیگری با عنوان دوده زدا تصریح کرد: این قطعه بخار را با سرعت صوت روی لوله‌ها می‌پاشد و با این کار دوده‌ای که روی لوله‌های دیگ بخار هست را از بین می‌برد. این محصول که سال‌های قبل از خارج کشور باقیمت ۱۵ تا ۲۰ هزار یورو خریداری می‌شد را توانستیم باقیمتی معادل ۱۰ میلیون تومان بومی‌سازی کنیم که با این کار مبلغ قابل‌توجهی در مصرف ارز صرفه‌جویی شد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: باید تأکید کنم که تمامی کارهای صورت گرفته نتیجه کار گروهی بوده و بنده تنها مدیریت این گروه را بر عهده داشتم.
این مدرس دانشگاه با اشاره به محصول دیگری با عنوان سایلنسر یا صدا خفه کن اظهار کرد: این قطعه نیز در صنایع نفت و گاز مورداستفاده قرار می‌گیرد که سال‌های گذشته از خارج کشور وارد می‌شد. برخی تجهیزات بکار رفته در صنایع نفت و گاز صدایی با حجم حدود ۱۵۰ دسی‌بل تولید می‌کند که برای شنوایی انسان خطرناک است. صدا خفه کن این مقدار را تا حدود ۸۰ دسی‌بل کاهش می‌دهد تا آسیبی به گوش نرسد. روی این قطعه هم چند کار تحقیقاتی و علمی انجام دادیم و درنهایت توانستیم آن را تولید کنیم.

وی در مورد همکاری مسئولین و مدیران دولتی در بومی‌سازی تجهیزات عنوان کرد: مجموعه آذر آب از ما حمایت کافی را داشته است اما از آن‌طرف شرکت نفت به‌عنوان کارفرما به دلایل مختلف ازجمله عدم اعتماد به تجهیزات داخلی همچنین جذابیت خرید از خارج کشور، تمایل به استفاده از تجهیزات داخلی نداشت. با تشدید تحریم‌ها، مدیران مجبور به استفاده از تجهیزات داخلی شدند و با دیدن کیفیت مناسب، تجهیزات ساخت داخل مورد استقبال نیز قرار گرفت تا اینکه توانستیم حدود ۶۰-۷۰ درصد قسمتی از تجهیزات را در داخل تولید کنیم.
شهرجردی در مورد چگونگی روند تولید یک قطعه توضیح داد: در تولید یک قطعه هیچ‌گاه کپی کاری نکرده و نمی‌کنیم. جهت این کار ابتدا روی دانش آن قطعه تحقیق می‌کنیم، سپس برای آن نرم‌افزار نوشته و بعد مورد آزمایش قرار می‌دهیم. درنهایت محصول که آماده شد در حضور کارفرما آزمایش نهایی را روی آن انجام داده و در صورت رضایت او قطعه را به تولید انبوه می‌رسانیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر تجهیزات تولیدی توسط تیم ما چهار پنج سال است که در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها کار می‌کند و اگر مشکلی هم پیش بیاید بادانشی که آن را بومی‌سازی کرده‌ایم خودمان آن مشکل را برطرف می‌کنیم.
این استاد مکانیک در پایان با اشاره به سنگ‌اندازی‌های برخی مسئولین خاطرنشان کرد: از دولت خواهان حمایت‌های بیشتر در بخش تولید هستیم. اگر دولت از تولیدات داخلی حمایت کند و به جوانان میدان دهد می‌توان بسیاری از تجهیزات را در داخل تولید کرد و از واردات آن کشور را بی‌نیاز کرد.
کد مطلب: 5227
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *